چهارشنبه 21 دی 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمد توکلی: وزارت ارشاد مجوز قانونی انحلال خانه سينما را ندارد، مهر

احمد توکلی رئيس مرکز پژوهش های مجلس در توضيحاتی درباره انحلال خانه سينما عنوان کرد، وزارت ارشاد قانونا نمی تواند خانه سينما را منحل کند.

به دنبال درج مصاحبه ای از احمد توکلی با خبرگزاری مهر درباره مخالفت با انحلال خانه سينما، اين نماينده اصولگرای مجلس هشتم در يادداشتی، توضيحاتی را درباره دلايل مخالفتش با اين موضوع ارائه کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر متن اين يادداشت به اين شرح است:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


پس از آنکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خانه سينما را منحل اعلام کرد، بنده طی مصاحبه ای با اين اقدام مخالفت کردم. به دنبال آن برخی خيرخواهان از کار بنده انتقاد کردند. لازم است به احترام منتقدان توضيحات زير را تقديم کنم:

۱. تکيه اصلی ام بر چند نکته بود: اول آنکه، وزارت ارشاد قانوناً نمی تواند خانه سينما را منحل کند؛ زيرا خانه سينما شرکت به ثبت رسيده است و انحلال شرکت ثبت شده جز بر اساس اساسنامه اش و يا حکم مقام قضايی مقدور نيست. دولت تنها بر اساس قانون می تواند با مردم، چه حقيقی، چه حقوقی برخورد کند و حق مردم جز به شکل قانونی سلب شدنی نيست.

گزارش کارشناسی مرکز پژوهش ها که امروز منتشر شده است، ضمن آنکه اختيار وزارت ارشاد را در توقف فعاليت های غيرمجاز خانه سينما تاييد کرده است، انحلال را حق وزارتخانه مزبور ندانسته و تعيين تکليف را به دادگاه صالح مربوط می داند. ظاهراً دوستان وزارت ارشاد نيز تا اينجا را پذيرفته اند.

۲. نکته دوم اين بود که مواضع و سوابق افراد، چه حقيقی و چه حقوقی، در رعايت حقوق آنان دخالتی ندارد. با رفتارهای ناپسند و غيرقانونی پيشين سر جای خويش بايد رسيدگی و برخورد قانونی صورت گيرد. در تماس با آقای دکتر حسينی وزير محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، ايشان به تخلفات و مواضع سياسی نامناسب در خانه سينما، و زير اين تابلو اشاره می کرد. بنده در پاسخ گفتم شما بايد به موقع خود با آن رفتارها برخورد می کرديد، نه آنکه بعد از چند سال يکباره حکم به انحلال خانه سينما بدهيد و بدين ترتيب مرتکب کاری غيرقانونی شويد.

رعايت حقِ طرفداران حکومت کاری است که همه حکومت ها حتی حکومت های ظالم به آن پايبند هستند، حکومت وقتی عادل و اسلامی خواهد بود که در رعايت حقِ معترضان يا مخالفان, از مدار حق و قانونی که خودش تصويب کرده است، خارج نشود.

برخوردهای حضرت علی عليه السلام با خوارج را به ياد بياوريد. مرحوم شهيد مطهری نقل فرموده است که امير مومنان در مسجد در حال نماز جماعت بود. يکی از خوارج وارد می شود و در طعنه به مولا با صدای بلند شروع به خواندن آيه ای از قرآن می کند. چون مستحب است وقتی قرآن خوانده می شود سکوت شود, حضرت که در حال قرائت سوره حمد بود، تا آن مخالف شروع کرد، حضرت سکوت کرد و گذاشت تا طعنه مخالف به گوش همه برسد، بعد به حمد ادامه داد. فرد مزبور دوباره با صدای بلند آيه را تکرار کرد، علی(ع) نيز مجدداً سکوت کرد، بار سوم با يک آيه جوابش را داد و به نماز ادامه داد. علی عليه السلام تا خوارج دست به شمشير نبرده بودند، حقوق آنان را از بيت المال قطع نکرد.

۳. گله شده است که اين موضعگيری تو دفاع از خانه سينما با برخی رفتارهای غيرقابل قبول آنان, تلقی می شود. در توضيح عرض می کنم, ما نمايندگان مبتنی بر اصل شصت و هفتم قانون اساسی سوگند خورده ايم که از حقوق ملت ايران دفاع کنيم. ملت هم ترکيبی است از آدمهايی با عقايد و رفتارهای گوناگون و دفاع از حق همه آنها, وظيفه ماست. بنده همانطور که در توقف روزنامه اعتمادملی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعتراض کردم، در توقيف هفته نامه ۹دی آقای رسايی نيز مخالفت کردم و برای بازگشايی سريع آن رايزنی های جدی انجام دادم. همان گونه که برای خانه سينما موضع گرفتم، در بسته شدن سايت دانشجويان عدالتخواه و تعقيب مدير مسؤل محترم سايت رجاء به تکاپو افتادم.

۴. نکته چهارم اين بود که گفتم برخورد تند وزارت ارشاد با خانه سينما, که رعايت همه جوانب قانون در آن نشده, در آستانه جشنواره فيلم فجر و انتخابات مجلس عاقلانه نبوده است. می گويند از دو سال پيش می خواستيم برخورد کنيم ولی چون مشايی با آنها ارتباط گرفته بود و کمکشان کرده بود نتوانستيم! اين دليل برای پذيرفتن تعلل در انجام وظيفه قابل قبول است؟

اگر شما آنان را مقصر می دانستيد چرا تحت تاثير منحرفی مثل مشايی خلاف وظيفه کرديد؟ حرف من اين بود که آيا بعد از چند سال عدم اجرای وظيفه قانونی، در بدترين زمان آن هم نه کاملاً قانونی دسته ای از هنرمندان اين کشور را رنجاندن معقول است!

در حالی که تعداد قابل توجهی از برجستگان عرصه سينمای دينی و انقلابی در ميان آنان هستند؟ هنوز هم اين کار وزارت ارشاد را عاقلانه نمی دانم و تلاشم اين است که نقطه التيامی و نزديکی پيدا شود که هم خانه سينما تخلفات قبلی اش را اصلاح کند و هم در شکل قانونی از حمايت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برخوردار شود.

۵. می ماند تحليل سياسی مصاحبه من که آن را به انتخابات نسبت دادم. درباره اين قبيل امور حقايق بسياری است که به تدريج بر مردم شريف ايران، به ويژه انقلابيون دلسوز آشکار خواهد شد.

شرح اين هجران و اين خون جگر اين زمان بگذار تا وقت دگر


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016