پنجشنبه 22 دی 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

موضعمان در قبال انتخابات نهمين دوره‌ی مجلس، بيانيه حزب دمکرات کردستان

هم‌ميهنان گرامی!
مردم مبارز کردستان!

رژيم جمهوری اسلامی در صدد است روز ۱۲ اسفند ماه ۱۳۹۰ نهمين دوره‌ی انتخابات مجلس شورای اسلامی را برگزار نمايد و بدليل آنکه‌ در شرايط حاضر بيش از هر زمانی از توده‌های مردم بريده‌ است، ديريست‌ به‌ تکاپو افتاده‌ تا در اين روز حتی‌الامکان مردم بيشتری را بر سر صندوقهای ر‌أی گردآورد. بدين منظور هر گونه‌ ابزاری – از تهديد به‌ بريدن نان مردم گرفته تا دادن وعده‌ی پاداشهای گوناگون – را بکار می‌گيرد غير از مکانيزم درست تشويق مردم به‌ شرکت در انتخابات، که‌ عبارتست از آزادی کانديداتوری‌‌‌ و ر‌أی دادن و تضمين يک انتخابات آزاد و دمکراتيک.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


انتخابات در کشورهای آزاد و دمکراتيک فرصتی است مناسب تا توده‌های مردم از طريق محول کردن مسئوليت اداره‌ی امور کشور به‌ نمايندگان مورد اعتماد خود، اصل حاکميت مردم بر مردم را پياده‌ نموده و سرنوشت خويش را بدست بگيرند. بر اين اساس بزرگترين ناحقی و ظلمی که‌ دولتهای ديکتاتور نسبت به‌ شهروندان خويش روا می‌دارند عبارتست از اينکه‌ امکان شرکت آزادانه‌ در انتخابات يا به‌ عبارتی روشنتر امکان تأثير گذاری بر سرنوشت خويش را از آنان سلب نمايد. بر همين اساس بايکوت انتخابات از سوی آحاد و گروههای هر کشوری نامطلوب‌ترين گزينه‌ای است که‌ حاکميتهای ديکتاتور بر آنها تحميل می‌نمايند.

در ايران اسلامی از همان ابتدا انتخابات و رفراندوم از ماهيت خود تهی گشته‌ و طبق مبانی فلسفی جمهوری اسلامی، اين رژيم مشروعيت خود را از مردمی که‌ بر آنها حکومت می‌کند، کسب نمی‌نمايد. به‌ همين دليل براه انداختن انتخابات عمدتا تلاشی بوده‌ برای جلب توجه‌ افکار عمومی داخل و خارج از کشور. اما هر بار ابعاد گسترده‌تری به‌ اين روند داده‌ شده‌ و می‌توان گفت در انتخابات اينبار به‌ اوج خود رسيده‌ است.

جمهوری اسلامی به‌ تجربه‌ دريافته‌ است که‌ کوچکترين گشايشی در انتخابات و بطور کلی فضای سياسی ايران به‌ مردود شمردن نظام ايدئولوژيکی تحميلی در کليت خود می‌انجامد. به‌ همين دليل کاربدستان رژيم با تجربه‌ای که‌ از برخی از انتخابات گذشته‌ی مجلس يا رياست جمهوری اندوخته‌ اند، مترصد آنند که‌ اينبار حلقه‌ی "خودی"ها را آنقدر تنگ نمايند که‌ حتی برخی از بقول آنها "نزديکترين ياران امام" هم جايی در آن نداشته‌ باشند. به‌ همين دليل می‌بينيم که‌ شخص "رهبر" به‌ ميدان آمده‌ و بصراحت اعلام می‌دارد آنهايی که‌ روزی از روزها بر خلاف خواست و ميل وی عمل کرده‌اند، تا هنگاميکه‌ از هر گامی که‌ بسود مردم و خواستهای آنان برداشته‌اند توبه‌ نکنند، نمی‌توانند در هيچ انتخاباتی شرکت نمايند.

می‌دانيم که‌ اوضاع در کردستان در مقايسه‌‌ با ديگر مناطق بسيار بدتر است. مردم کردستان در مقاطع بسيار به‌ جمهوری اسلامی و دست‌اندرکارانش "نه‌" گفته‌ و در مقابل سياستهای ضد انسانی آن ايستادگی کرده‌اند. به‌ همين دليل کردها بدون آنکه‌ گناهی از آنان سرزده‌ باشد از ديدگاه مقامات رژيم گناهکارند و همواره‌ به‌ ديده‌ی ترديد به‌ آنها نگريسته‌ می‌شود. در قاموس گردانندگان جمهوری اسلامی کرد دلسوز کسی است که‌ به‌ ملت خود پشت کرده‌ و همه‌ی توان خود را در خدمت مقاصد ضد انسانی رژيم ولايت فقيه‌ قرار دهد.

در رابطه‌ با انتخابات، در ايران و بويژه‌ در کردستان افراد مورد اعتماد مردم يا از طريق رد صلاحيت از رقابتهای انتخاباتی دور نگهداشته‌ می‌شوند، يا با دستکاری در نتايج انتخابات و انتصاب مهره‌های مورد نظر مقامات رژيم، بعنوان بازنده‌ی رقابتهای انتخاباتی معرفی می‌گردند و يا اگر به‌ هر دليل به‌ مجلس يا ديگر ارگانهای باصطلاح منتخب راه يافتند، به‌ دستورافراد و ارگانهای غير منتخب صدايشان خاموش و نقطه‌‌نظراتشان مسکوت می‌ماند.

بعلت آنکه‌ در اين دوره‌ نيز هيچگونه‌ ويژگی انتخابات آزاد در انتخابات مجلس وجود ندارد، بدليل آنکه‌ نه‌ رژيم جمهوری اسلامی و نه‌ هيچکدام از کانديداها دارای برنامه‌ی اعلام شده‌ای برای ايجاد تغيرات سياسی و اقتصادی و اجتماعی بسود مردم نيستند، بخاطر آنکه‌ نه‌ کانديداتوری و نه‌ انتخاب آزاد بوده‌ و نه‌ هيچ تضمينی برای عدم دستکاری نتايج انتخابات وجود دارد و سرانجام به‌ سبب آنکه‌ مجلس ايران از هيچ صلاحيتی جهت تصميم‌گيری آزادانه‌ برخوردار نيست و کليه‌ی مصوبات آن از بالا به‌ آن ديکته‌ ميشود، حزب دمکرات کر‌دستان انتخابات دوره‌ی نهم مجلس را بايکوت می‌نمايد.

می‌دانيم که‌ کاربدستان رژيم در کردستان و ديگر مناطق برای گرم کردن بازار انتخابات به‌ رقابتهای عشيره‌ای و منطقه‌ای و فرقه‌ای دامن می‌زنند. اما اميدواريم مردم ايران و بويژه‌ کردستان هشيارتر از آن باشند که‌ در دام اين حيله‌ی مزدوران گرفتار آيند و بدين ترتيب اين نقشه‌ را خنثی نمايند. همچنين اطلاع داريم که‌ عوامل حاکميت می‌کوشند با تهديد مردم به‌ قطع يارانه‌ها و دادن وعده‌ی برخی امتيازات مادی آنها را بپای صندوقها بکشانند. مردم هشيار کرد نبايد در پی اين تهديدات نيز از ميدان بدر روند. يارانه‌ بخش کوچکی از حقوق تضييع شده‌ی مردم بوده‌ و بخششی نيست که‌ آنها بتوانند آنرا ارمغانی از سوی خود بشمار آورده‌ و از اين جهت بر مردم منت بگذارند.

بمنظور آنکه‌ بايکوت انتخابات، که‌ اينبار تصميم اکثريت مردم و نيروهای سياسی است، به‌ شيوه‌ای شکوهمند بمرحله‌ی اجرا درآيد، حزب دمکرات کردستان خواستار آنستکه‌ روز دوازدهم اسفند ماه ۱۳۹۰ همه‌ – بويژه‌ در کردستان– در منازل خود باقی بمانند و بدين ترتيب تا آنجا که‌ ممکن است رژيم و مزدورانش را تنها بگذارند.

پيروز باد اراده‌ی متحد خلقهای ايران عليه‌ ديکتاتوری و استبداد.
نابودی و فنا از آن رژيم آزادی‌ستيز جمهوری اسلامی.

دفتر سياسی حزب دمکرات کردستان
۲۰/۱۰/۱۳۹۰ (۱۱/۱/۲۰۱۲) ‌‌


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016