سه شنبه 27 دی 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رئيس سازمان زندان‌ها: افزايش آمار زندانيان به حوادث بعداز انتخابات مرتبط نيست، ايلنا

در دوره آيت‌الله آملی لاريجانی تفاوت رويکردی ايجاد شد و ايشان تأکيد کردند در جرايمی که نظم و امنيت جامعه را به مخاطره می‌اندازد، برخورد قاطع و سريع صورت گيرد.


ايلنا: رئيس سازمان زندان‌ها در حالی‌که افزايش آمار زندانيان بعد از انتخابات رياست جمهوری را قبول دارد، ‌تاکيد می‌کند: «بعد از انتخابات رياست جمهوری سال ۸۸ افزايش آمار زندانيان داشتيم، اما انتساب افزايش آمار بعداز انتخابات را غلط ‌می‌دانم.»

غلامحسين اسماعيلی در گفت‌و‌گوی اختصاصی با خبرنگار ايلنا، افزود: «رابطه‌ای بين افزايش آمار زندانيان و حوادث بعد از انتخابات نيست، مجرمان حوادث بعد از انتخابات در جمع آمار زندانيان ما عددی نيستند‌.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با طرح اين سئوال که «در بدترين حوادثی که برای کشور ما اتفاق افتاد مثل حادثه عصر عاشورای سال ۸۸ چقدر بازداشتی داشتيم؟» توضيح داد: «در قوه قضائيه مقارن با انتخابات ۸۸ در رأس و بدنه قوه تغيير مديريت داشتيم. در دوره گذشته يعنی رياست آيت‌الله شاهرودی در قوه قضائيه، ايشان اساسا با زندانی و حبس کردن افراد مخالف بودند و بارها اعلام ‌می‌کردند که در موارد شرعی حبس محدود داريم‌. رويکرد آيت‌الله شاهرودی در ارتباط با زندان رويکرد خاصی بود.»

وی افزود: «در حال حاضر نه اينکه بگوئيم اين رويکرد کاملا عوض شده اما با رويکرد دوره آيت‌الله شاهرودی تفاوت جدی دارد. در دو سالی که از رياست آيت‌الله آملی لاريجانی بر قوه قضائيه می‌گذرد، نشنيده‌ايم که بگويند ما زندان نمی‌خواهيم يا اينکه در مواردی اصلا زندان نداريم‌.»

رئيس سازمان زندان‌ها در ادامه توضيحات خود در مورد چرايی افزايش آمار زندانيان بعداز انتخابات گفت: «افزايش آمار زندانيان در سال ۸۸، دلايل مختلفی داشته، رويکرد جديد قوه قضائيه‌، رويکرد جديد پليس و پيگيری برخی از مواردی که قبلا پيگيری نمی‌شد در اين موضوع موثر است.»

اسماعيلی افزود: «در دادگستری‌ها و در اجرای احکام‌، احکامی صادر شده که اجرا نشده بود و در دوره جديد برای اجرای احکام اهتمام شد.»

همچنين وی گفت: «در مورد زندانيان معتاد هم قبلا گفته شده‌بود که به زندان برده نشوند، به‌همين دليل نيز نيروی انتظامی طرح جمع‌آوری معتادان را اجرا نمی‌کرد.»

وی افزود: «در دوره جديد اين تفاوت رويکرد ايجاد شد و آيت‌الله آملی لاريجانی تأکيد کردند در جرايمی که نظم و امنيت جامعه را به مخاطره می‌اندازد، برخورد قاطع و سريع صورت گيرد.»

اسماعيلی ادامه داد: «در دوره گذشته زندانيان فراوانی در مرخصی بودند و بسياری از بخش‌های امنيتی به اين موضوع و به اين روند اعتراض داشتند‌. خود من پيشنهاد اصلاح آئين‌نامه مرخصی زندانيان را دادم. آئين نامه مرخصی زندانيان اصلاح شد و مرخصی زندانيان فوق العاده محدود شد.»

اسماعيلی افزود:‌ «پليس نيز در اين شرايط فضا را مناسب ديد و شروع به جمع‌آوری مجرمين خرده پا کرد. پيش‌تر اين موضوع در رويکرد پليس نبود و حتی از اينکه در قوه قضائيه با آنها برخورد شود، مأيوس بودند. اما بعداز تغيير مديريت در قوه قضائيه اين احساس ايجاد شد که در قوه قضائيه با اين جرايم برخورد ‌می‌شود.»

وی با اشاره به انتظار مردم برای جمع‌آوری معتادان از زير پل‌ها و پارک‌ها گفت: «البته کنار اين عوامل، مسائل اقتصادی‌ و اشتغال نيز در افزايش جمعيت زندانيان، تأثيرگذار بود اما هيچ کدام از اين عوامل‌، عوامل اصلی و تأثيرگذار جدی نيست.»

اسماعيلی افزود: «نمی‌توان گفت مجرمين مرتبط با انتخابات و مجرمين امنيتی چند درصد زندانيان هستند، من صراحتاً می‌گويم اينها را اصلا نمی‌شود با درصد سنجيد بلکه بايد تعداد آنها را در هزار محاسبه کرد.»

رئيس سازمان زندان‌ها در اثبات اين سخن خود گفت: «علاوه بر زندانيان حوادث بعد از انتخابات، زندانيان امنيتی، اعضای پژاک، پ. ک. ک، عناصر نفاق و تجزيه طلب‌ها و کل کسانی که در کشور می‌توان به پرونده‌شان ‌وصف امنيتی داد، قطعا يک درصد هم نيستند لذا ‌می‌گويم بايد تعداد اينها را در هزار سنجيد.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016