چهارشنبه 28 دی 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محسن رضايی: حوادث سال ۸۸ از ۱۵ سال قبل قابل پيش بينی بود، مقايسه ولايت فقيه با شاه اشتباه بزرگی است، ايسنا

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام با تاکيد بر لزوم تحقق اقتدار هوشمند، موثر و کم‌هزينه اظهار کرد: امروز نيازمند تدوين "نظام امنيت اجتماعی ايران" هستيم.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، محسن رضايی در همايش نيروی انتظامی با موضوع "امنيت و اقتدار نرم" پيشنهاد کرد که نظامی تحت عنوان نظام امنيت اجتماعی ايران تدوين و هر پنج سال يک بار به روز شود.

وی اظهار کرد: يکپارچه‌سازی کليه‌ فعاليت‌های ملی، گروهی و فردی را نظام امنيت اجتماعی می‌گوييم و اين نظام بايد پس از تهيه، هر پنج سال يک بار به روز شود و همچنين پس از بروز حوادث بزرگ نيز بايد مجددا مورد بررسی قرار گيرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اين‌که «حوادث چند دهه اخير نشان می‌دهد که ماهيت امنيت و قدرت تغيير پيدا کرده است» افزود: فروپاشی قدرت‌های سنتی در مقابل موج انقلاب‌های مردمی و شکست قدرت‌های دفاعی و نظامی در برابر نبردهای انقلابی و مردمی در ايران، لبنان و فلسطين و نيز پايداری دولت‌های مردمی و الهی در مقابل تهديدات نشانگر تحولی شگرف در مفهوم و ابزار قدرت و امنيت است.

رضايی با اشاره به مفهوم قدرت و اقتدار نرم و امنيت نرم‌افزاری يادآور شد: در سند چشم‌انداز ۲۰ ساله کشور مفاهيمی وجود دارد که با مفهوم قدرت و امنيت نرم قرابت دارد و يکی از آن‌ها، تاکيد بر وجود جامعه‌ای امن، مستقل و مقتدر با سامان دفاعی مبتنی بر بازدارندگی همه‌جانبه و پيوستگی مردم است. بازدارندگی همه‌جانبه، يک ديپلماسی فعال را می‌طلبد و پيوستگی مردم با حکومت و نيز پيوستگی مردم با خود و رهبران‌شان يک مساله مهم و جدی است و اين پيوندها بايد به طور مداوم بازسازی و بازتوليد شود.

وی تاکيد کرد: پيوستگی حکومت و مردم به مولفه‌هايی نظير مردم‌سالاری، ولايت، سرمايه اجتماعی، عدالت، آزادی، امنيت و پيشرفت وابسته است و اين مولفه‌ها در اثر يک نظم پايدار تقويت می‌شوند و نظم پايدار نيز بر اثر اقتدار نرم شکل می‌گيرد.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اين‌که «اقتدار نرم به معنی اعمال قدرتی است که مشروع و مقبول بوده و از حمايت مردمی نيز برخوردار باشد» افزود: اقتدار نرم بايد موجب ايجاد امنيت و آرامش همراه با رضايت‌مندی جمعی باشد يعنی امنيت بايد با هزينه‌های کم، مقبوليت عمومی و نيز جذابيت و نفوذ عمومی بيشتر همراه شود و زمانی می‌توانيم به اين نقطه اقتدار برسيم که امنيت، مبتنی بر مردمی و الهی بودن و همچنين تدبير و عقلانيت استوار باشد.

رضايی با تاکيد بر اين‌که «امنيت بايد با مردم و برای مردم باشد» تصريح کرد: اين مساله به معنی مردمی کردن امنيت و همچنين استفاده مردم برای برقراری امنيت است. امنيت همچنين بايد برای رضايت الهی و با شيوه‌های الهی باشد.

وی در ادامه به برخی از عوامل تاثيرگذار بر روی مساله امنيت اشاره کرد و گفت: يکی از عوامل محيطی بيرونی که امنيت ما را تحت تاثير قرار می‌دهد، سياست‌های استعماری آمريکا و غرب در منطقه است. رقابت ترکيه و عربستان با ايران و نيز خصومت فرقه‌های مذهبی از ديگر عوامل محيطی بيرونی تاثيرگذار بر امنيت ماست.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام، نفوذ افراد به درون جريان‌های سياسی و اقوام و تاثيرگذاری آن‌ها بر افکار عمومی را از ديگر عوامل تاثيرگذار بر امنيت کشور دانست و اظهار کرد: در بسياری از اتفاقاتی که در کشور ما رخ می‌دهد رد پای عوامل خارجی ديده می‌شود و برای مثال می‌توان به مساله‌ای که در مورد يکی از سفارتخانه‌های خارجی در کشور اتفاق افتاد، اشاره کرد. از جمله عوامل محيطی داخلی که بر موضوع امنيت تاثيرگذار است نيز می‌توان به فقر، تفرقه، ناهنجاری و شبکه‌های اجتماعی بدخيم اشاره کرد.

رضايی همچنين خاطرنشان کرد: ماهيت امنيت در گذشته بيشتر سياسی ـ اقتصادی بوده است و ثروت و قدرت مبانی امنيت را شکل می‌داد، ولی امروز ماهيت امنيت، سياسی ـ اجتماعی است يعنی همچنان که ثروت و قدرت تاثيرگذاری خود را حفظ کرده‌اند، ارزش‌ها، باورها، افکار و انديشه‌ها نقش موثری در امنيت ايفا خواهند کرد. جنس امنيت در حال عوض شدن است و اگر به خوبی اين عوامل را شناسايی نکنيم نمی‌توانيم از عهده‌ امنيت برآييم.

وی در ادامه پيشنهاداتی را به نيروی انتظامی ارائه کرد و گفت: طراحی نظام امنيت اجتماعی، اشاعه مديريت مشارکتی و تعاملی و نيز ساختن الگوهای رفتاری مردمی و ارزشی می‌تواند برای برقراری امنيت به شکل امروزی آن بسيار تاثيرگذار باشد. همچنين حضور جدی‌تر نيروهای انتظامی در برنامه‌ريزی‌های ملی، تقويت همکاری‌های منطقه‌ای و بين‌المللی و نيز تلاش جمعی برای ايجاد پليس اسلامی از جمله پيشنهاداتی است که می‌توان در اين مقطع ارائه کرد.

رضايی ادامه داد: اگر به برخی از اين عوامل توجه بيشتری شود، می‌توان تاثيرات برخی حوادث خارجی و داخلی را بر امنيت کشور بررسی و در نتيجه حوادث آينده را پيش‌بينی کرد به طوری که معتقدم حوادث سال ۸۸ از ۱۰ تا ۱۵ سال قبل قابل پيش‌بينی بود و می‌شد که بهتر به صحنه آمد.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اين‌که «امنيت را بايد اجتماعی کنيم» بر لزوم اصلاحات فوری، شجاعانه و هوشمندانه در روش‌ها و تاکتيک‌های کنترل نظم و امنيت با مطالعه حوادث سال ۸۸ تاکيد کرد و گفت: مفهوم امنيت و ابزارهای آن در حال متحول شدن است و ما نمی‌توانيم در همان سيستم‌های گذشته باقی بمانيم بلکه بايد در سيستم‌های امنيتی و دفاعی ما نيز تغيير به وجود بيايد.

رضايی در پايان صحبت‌های خود اظهار کرد: ولايت فقيه در ايران به جای شاه ننشسته و مقايسه ولايت فقيه با شاه اشتباه بزرگی است، چرا که ولايت فقيه، مردم را با ارزش‌های الهی پيوند زده است و به اين ترتيب ارزش‌ها با مردم وارد سياست شده است و در نتيجه همواره بايد اين مولفه‌ها را تقويت کنيم.

به گزارش ايسنا دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام همچنين در حاشيه اين مراسم درجمع خبرنگاران تاکيد کرد: حضور آمريکا و انگليس در منطقه نه تنها امنيت را برقرار نمی‌کند، بلکه موجب ناامنی در اين منطقه خواهد شد.

رضايی به نامه اخير باراک اوباما به ايران اشاره کرد و افزود: آقای اوباما نامه‌ زيرکانه‌ای نوشته و خواسته است اين‌طور ادعا کند که مسووليت امنيت خليج‌فارس و تنگه هرمز با آمريکا است در حالی که مسوول امنيت اين منطقه خود ايران است.

وی با بيان اين‌که «ما امنيت منطقه را با کمک کشورهای منطقه برقرار می‌کنيم» تصريح کرد: برای برقراری امنيت اين منطقه نيازی به حضور نيروهای فرامنطقه‌ای نيست و معتقديم که حضور آمريکا و انگليس بيشتر موجب ناامنی خواهد شد.

دبير مجمع تشخيص مصلحت نظام در پايان اظهار کرد: اگر دل آمريکا و انگليس برای امنيت منطقه سوخته است، توصيه من اين است که از اين منطقه بيرون بروند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016