چهارشنبه 28 دی 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دلار در کوچه‌پس‌کوچه‌ها ۱۷۳۰ تومان شد، مهر

خبرگزاری مهر - گروه اقتصادی: اجرای سياست‌های ارزی بانک مرکزی برای جمع آوری دلالان خرده‌پای بازار، عملا باعث شد تا صرافی‌های مجوزدار در پوشش قانونی دلالی کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، با هجوم دوباره نقدينگی به بازار سکه با نسخه های موقتی بانک مرکزی برای بازار ارز، فعلا پرونده افزايش نرخ دلار بسته شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


قيمت دلار که طی سالهای اخير هر بار به دليلی افزايش يافته است، طی ماه های اخير با هجوم نقدينگی دچار نوسانات شديدی شد که اين نوسانات بی سابقه بود و باعث شد سود سرشاری به دليل افزايش قيمت نصيب صرافی ها شود.

صرافی هايی که تا چند سال پيش چندان شناخته شده نبودند طی سالهای اخير به عنوان يکی از پرسودترين مشاغل توسط عامه مردم شناخته می‌شوند؛ سودی که از خريد و فروش ارز با توجه به روند افزايشی آن کسب می شود، باعث شده است که بسياری از افراد به کار دلالی دلار روی بياورند.

گرچه بانک مرکزی قصد برچيدن بازار دلالی و واسطه گری ارزی با حذف دلالان خرده پای بازار ارز را دارد تا شايد از اين طريق بتواند هم به تصميم اخير مجلسی ها مبنی بر قاچاق تلقی شدن خريد و فروش ارز آزاد جامه عمل بپوشاند و هم اينکه سرو سامانی به بازار ارز بدهد، اما اين تصميم باعث داغ شدن فعاليت دلالی صرافی ها شده است!

تابلوهای ارزی صرافی های ميدان فردوسی که مرکز خريد و فروش ارز است، قيمت‌هايی را نشان می دهد که حاکی از وضعيت آرام و باثبات بازار ارز و پيروی آنها از سياستهای ارزی و قيمتهای مصوب دارد.

اکثر صرافی ها نرخ خريد دلار را ۱۳۹۰ تومان و نرخ فروش را ۱۴۰۰ تومان بر روی تابلوهای خود درج کرده اند تا نشان دهند که هماهنگ با کانون صرافان به فعاليت ارزی می پردازند.

اما در مراجعه برای خريد دلار با نرخ مصوب، صرافان به متقاضيان عنوان می کنند که دلار برای فروش نداريم و بانک مرکزی مدتها است که سهميه ای برای صرافی ها اختصاص نداده است. اما همين صرافی ها دلار را به همان نرخی که دلالان گوشه خيابان به مشتريان می فروشند، به هر ميزان که مشتری بخواهد در اختيارش قرار می دهند، البته در جايی به غير از صرافی خودشان!

عملا صرافی های مجاز که بانک مرکزی دائما نسبت به خريد و فروش دلار از آنها تاکيد دارد، ديگر از فروش دلار به نرخ دولتی و مصوب به راحتی امتناع می کنند و دلارهای سهميه ای با نرخ دولتی را به برخی از مشتريان به صورت مخفيانه به صورت آزاد می فروشند!

گويی صرافی ها از کار دلالی ارزی ابايی ندارند و کار دلالی را در پوشش قانونی به دليل داشتن مجوز فعاليت از بانک مرکزی به راحتی انجام می دهند؛ به ويژه اينکه مصرف کنندگان واقعی ارزی برای خريد دلار با توجه به تصميمات جديد برای دلالان به صرافان مراجعه می کنند.

گرچه اولتيماتوم بانک مرکزی خطاب به دلالان ارزی مبنی بر برخورد نيروی انتظامی با آنها نيز جدی نبود، اما شايد لازم بود اين برخورد با صرافی های مجوزدار که کار دلالی انجام می دهند، صورت گيرد.

تصميمات بانک مرکزی برای جمع آوری دلالان خرده پای بازار باعث دلالی صرافان شد، بازگشت آرامش بازار ارز به قيمت قانونی شدن فعاليت دلالی صرافان بود. در اين ميان بازرسان بانک مرکزی که مقامات اين بانک از فعاليت نامحسوس آنها در بازار ارز خبر می دادند هم کاری از پيش نبردند.

فعاليت ارزی در هفته جاری کساد شد و نرخ دلار روند ثابتی را طی کرد، دلالان که در گوشه و کنار بازار ارز همچنان به فعاليت زيرزمينی خود ادامه می دهند، بازار را خالی از مشتری می‌بينند.

امروز قيمت هر دلار در بازار سياه ۱۷۲۰ تومان و هر يورو ۲۲۴۰ تومان فروخته می شود، بانک مرکزی قيمت رسمی دلار را امروز با اندکی کاهش ۱۱۲۹ تومان و هر يورو را با اندکی افزايش ۱۴۴۳ تومان تعيين کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016