جمعه 30 دی 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مقام آمريکايی: ايران نفت سوريه را برای اين کشور می فروشد، بی بی سی

يک مقام وزارت خزانه داری آمريکا در گفتگو با خبرنگار بی بی سی فارسی در نيويورک گفته است که دولت اين کشور اطلاعاتی به دست آورده که نشان می دهد ايران برای کمک به سوريه نفت آن کشور را خريده و به بندر ديلم (راس بهرگان) منتقل کرده تا در بازارهای جهانی بفروشد.

اين چندمين بار است که مقام های غربی و مخالفان سوريه چنين اتهامی به ايران وارد می کنند؛ اتهامی که ايران رد کرده است.

اين مقام آمريکايی گفت دولت ايران از طريق يک شرکت ميانی در دوبی به نام (سيی انترپرايز) يک تانکر يونانی به نام (ماير) را استخدام کرده تا نفت سوريه را که در پی تحريم مشتری های اروپايی روی دست اين کشور مانده به ايران منتقل کند.

اين نفتکش از روز ۲۸ آبان تا اول آذر ۹۱ هزار تن نفت (۶۵۰ هزار بشکه) را در بندر بانياس سوريه بارگيری کرده و به ايران برده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين مقام آمريکايی گفت وزارت خزانه داری به شرکت های بيمه ای که اين تانکر يونانی و ديگر شرکتهای کشتيرانی ناقض تحريم های سوريه را بيمه می کنند در مورد اين فعاليت ها اطلاع رسانی کرده و بيمه آنها لغو شده است.

دولت سوريه پس از گسترش تحريمها برای فروش نفت خود با موانع جدی روبه رو شده است.

مقام های آمريکايی هفته پيش گفته بودند فرماندهان ارشد سپاه پاسداران برای کمک به سرکوب مخالفان در سوريه در روزهای اخير مهمان بشار اسد بوده اند.

يک مقام ديگر دولت آمريکا روز شنبه گذشته (۱۴ ژانويه) در گفتگويی با بهمن کلباسی خبرنگار بی بی سی فارسی در نيويورک، گفته بود: "ايران پشت دولت اسد ايستاده و به حمايت از آن دولت در سرکوب مردم سوريه ادامه می دهد."

به گفته آن مقام، تعدادی از مقام‌های ايرانی برای مشاوره و هماهنگی نحوه سرکوب معترضان سوری به آن کشور سفر کرده اند.

علاوه بر اين، ايران به تامين تجهيزات برای نيروهای امنيتی سوريه نيز اقدام کرده که اين تجهيزات شامل مهمات جنگی و ادوات ضد شورش است که "عليه مردم سوريه" استفاده می شود.

اين مقام آمريکايی همچنين از سفر اخير قاسم سليمانی،‌ فرمانده نيروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به دمشق طی ماه جاری ميلادی صحبت کرده بود: "با توجه به مقام بالای آقای سليمانی در دولت ايران، ما مطمئن هستيم او توسط عالی ترين سطوح دولت سوريه، از جمله شخص بشار اسد مورد استقبال قرار گرفته است."

به گفته اين مقام ارشد دولت آمريکا،‌ اين سفر احتمالا با هدف تقويت حمايت ايران از تلاشهای دولت سوريه در سرکوب مردم آن کشور انجام شده است.

پيش از اين گروه هايی از معترضان سوری، حکومت ايران را به مشارکت در سرکوب مردم سوريه متهم کرده بودند.

يک روز پيشتر (چهارشنبه ۱۸ ژانويه) ديويد کامرون در پارلمان بريتانيا گفته بود : "شواهد زيادی وجود دارد که نشان می دهد ايران به دولت سوريه در سرکوب مردم اين کشور کمک می کند."

سرکوب اعتراضات در سوريه که حدود ده ماه پيش عليه حکومت بشار اسد شروع شد هزاران قربانی گرفته است.

دولت اين کشور می گويد که مشغول نبرد با گروه های تبهکار است که يک توطئه خارجی را اجرا می کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016