جمعه 30 دی 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مصاحبه خزاعی با پی بی اس: فرانسه به سوریه سلاح می‌فرستد، مهر

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک در خصوص احتمال بستن تنگه هرمز از سوی ایران گفت:استراتژی ایران بستن تنگه هرمز نیست، بلکه بطور طبیعی هر ملتی اگر مورد تهدید جدی از جانب قدرتهای خارجی قرار گیرد از خود دفاع می کند و همه گزینه ها در این رابطه بر روی میز خواهد بود .

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد خزاعی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک با حضور در برنامه چارلی رز مجری مشهور دو شبکه تلویزیونی پی بی اس و بلومبرگ آمریکا به سئوالات وی در خصوص مسائل مختلف سیاست خارجی کشورمان و همچنین تحولات منطقه ای و بین المللی پاسخ داد.

سفیر و نماینده دائم کشورمان در این مصاحبه ودر پاسخ به سئوالی در خصوص تهدید جمهوری اسلامی ایران برای بستن تنگه هرمز در صورت اعمال تحریمهای نفتی و اظهارات متقابل مقامات امریکائی در این رابطه تصریح کرد : استراتژی و سیاست ما تقابل با کشورها نیست ،بلکه حفظ صلح و ثبات در منطقه خلیج فارس است .ما معتقدیم که تنگه هرمز باید تنگه صلح و ثبات و در عین حال باز باشد. در حال حاضر تصمیمی برای بستن این تنگه وجود ندارد مگر اینکه ایران بطور جدی تهدید شود.

وی تصریح کرد ماهمواره تلاش کرده ایم تا با دیگر همسایگان در منطقه برای حفظ صلح وثبات در خلیج فارس کار کنیم ، اما اگر قدرتهای خارجی بخواهند در خلیج فارس مشکل ایجاد کنند این حق ایران و دیگر کشورهای منطقه خواهد بود که از خود دفاع کنند ، بنابراین استراتژی ایران بستن تنگه هرمز نیست، بلکه بطور طبیعی هر ملتی اگر مورد تهدید جدی از جانب قدرتهای خارجی قرار گیرد از خود دفاع می کند و همه گزینه ها در این رابطه بر روی میز خواهد بود .

محمد خزاعی درخصوص ادعای توطئه برای ترور سفیر عربستان در واشنگتن گفت : موضوع هنوز در دادگاه مطرح نشده و هیچ چیز ثابت نشده است ، ضمن اینکه ایران هیچگاه در جهت ترور سفیر یک کشور همسایه و مسلمان اقدام نمی کند . جمهوری اسلامی ایران به محض انتشار این ادعا آن را تکذیب کرد و حتی در مورد فردی که نام وی در کیفر خواست آمده بود نیز تحقیقاتی را انجام داد وقتی اطلاعات بیشتری در مورد این فرد بدست امد متوجه شدیم که وی در شیکاگو آمریکا و در کمپ اشرف در عراق بوده و ما این اطلاعات را به اینترپول دادیم و از وی خواستیم تا این فرد را پیدا کند .

وی افزود: بطور کلی برداشت ما از ادعای مطرح شده علیه کشورمان در خصوص تلاش برای ترور سفیر عربستان آنست که کل موضوع یک توطئه علیه جمهوری اسلامی ایران است و بجای انکه توطئه ای علیه سفیر عربستان در واشنگتن باشد ،توطئه ای در جهت تروریست نشان دادن ایرانیها است . ما تروریسم را با هرشکل ان محکوم کرده ایم .

سفیر و نماینده دائم کشورمان با اشاره به اینکه در موضوع ادعای تلاش برای ترور سفیر عربستان به یکسری مکالمات تلفنی با ایران که معلوم نیست مخاطب ان چه کسی بوده استناد می شود، افزود: ما باید به اظهاراتی که از جانب شخصیتهای سیاسی برجسته آمریکا مانند نیوت گینگریج رئیس سابق مجلس نمایندگان و یا ریک سنتروم که هردو از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری هستند،ابراز می شود و همچنین نامه سه نماینده کنگره به اوباما رئیس جمهور در مورد لزوم اقدامات مخفیانه و خرابکارانه در ایران توجه کنیم ،این مواضع بسیار خطرناک تر از از اتکاء به مکالمه تلفنی است که توسط یک دلال اتومبیل گزارش شده است.

محمد خزاعی در پاسخ به سئوالی در مورد مواضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص تحولات سوریه و اتهام کمک تسلیحاتی به دولت بشار اسد تصریح کرد : کشور ما در خصوص سوریه اصول منطقی سیاست خارجی خود رادنبال می کند و در این رابطه همانطور که اعلام کرده ایم، اولین نکته آنست که ما معتقدیم که حکومتها باید به خواسته های مردم خود توجه کنند همانطور که ما این موضوع را برای دیگر کشورها ازجمله بحرین و یمن نیز اعلام کرده ایم و بهترین راه برای حل مشکلات است .نکته دوم آنست که جمهوری اسلامی ایران به اینگونه کمکهای تسلیحاتی اقدام نمی کند ،اما ما مدارکی در دست داریم که برخی از کشورهای اروپائی بویژه فرانسه برای گروههای مسلح شورشی که در مقابل حکومت سوریه می جنگند، سلاح ارسال می کنند .

وی افزود : براساس اطلاعات بدست آمده تعداد زیادی از مردم سوریه توسط گروههای مسلح شورشی کشته شده اند و نکته سوم اینکه ما اساسا با مداخلات خارجی در امور کشورها مخالفیم . در مورد سوریه هم معتقدیم دولت و ملت سوریه این توانائی را دارند که خودشان چنانچه مشکلی دارند آنرا حل کنند .

سفیر و نماینده دائم کشورمان در پاسخ به سئوالی در مورد تاثیر تحولات منطقه بر جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت :آنچه که امروز در منطقه اتفاق افتاده است مانعی برای گسترش نفوذ و حضور ایران نبوده و ما نه تنها از اتفاقات اخیر نگران نیستیم بلکه از آن استقبال کرده و برداشت ما این است که این تحولات به افزایش دوستان ما در منطقه منجر می شود و نکته مهم این است که نفوذ ایران در منطقه و بین ملتها بواسطه دوستی بین حکومتها نمی باشد ،بلکه این امر ناشی از اعتقادات و اصولی است که مورد احترام سایر ملتها می باشد . بنابراین ما معتقد نیستیم که تغییرات در بسیاری از کشورهای منطقه بر روی ایران تاثیر منفی دارد . لذا استقبال ما از تحولات منطقه و نظرات ما در مورد سوریه براساس اصول روشن سیاست خارجی است .

محمد خزاعی در مورد سفر تعدادی از بازرسان آژانس به کشورمان در آینده نزدیک و مذاکرات ایران و گروه1+5گفت : ایران مشکلی با بازرسی در چارچوب ان پی تی ندارد . همچنین جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای مذاکرات جدی با گروه 1+5 اعلام کرده است و ما دارای حسن نیت برای حل سوءتفاهمها هستیم ،اگر طرف مقابل جدی باشد .

سفیر و نماینده دائم کشورمان در مورد دلایل زیر زمینی بودن تاسیسات هسته ای فردو قم گفت : این امر به این خاطر نیست که ایران می خواهد اقداماتی مخفی و یا غیر قانونی انجام دهد . بلکه این تاسیسات بخاطر سلامت مردم در محل امنی ساخته شده ،همچنین با توجه به اینکه برخی از مقامات امریکائی و اسرائیلی تهدید کرده اند که به تاسیسات هسته ای ایران حمله می کنند ،شما اگر جای ایرانیها بودید چکار می کردید . من تاکید می کنم ایران به هیچ وجهی قصد حرکت به سوی ساخت سلاح هسته ای و یا ساختن بمب را ندارد . ایرانیها چیزی فراتر از حقوق خود در چارچوب ان پی تی نمی خواهند .

محمد خزاعی در ادامه این مصاحبه تاکید نمود :جمهوری اسلامی ایران ظرفیتهای بالقوه ای در منطقه برای همکاری با دیگرکشورها در جهت تامین صلح وثبات منطقه دارد و ایران در عراق و افغانستان همواره در این جهت حرکت کرده است .

وی با اشاره به نقش بی بدیل کشورمان در منطقه تاکید کرد ، مسائل زیادی در منطقه وجود دارد که ایران به ان کمک کرده و یا می تواند در آینده به آن کمک نماید .به این توانمندیهای ایران باید بیش از پیش توجه شود .



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سفیر و نماینده دائم کشورمان در پاسخ به این سئوال که از آمریکا چه انتظاری دارید،گفت :آمریکائیها باید خوب متوجه شوند که ملت ایران بیش از 60 تا 70 سال قربانی سیاستهای این کشور بوده اند و این خاطرات تلخ، که مثالهای فراوانی می توانم بزنم ،در ذهن دولت و ملت ایران وجود دارد ، آنها باید تلاش کنند تا با اقدامات صحیح این تصاویر تاریک در ذهن ملت ایران را عوض کنند .

مسئله فقط نظر حکومت ایران در مورد آمریکا نیست ، بلکه این در مورد همه ملت ایران صادق است . ملت ایران ملتی با تاریخ طولانی ،متمدن ،تحصیلکرده و البته کاملا پیچیده است با انها باید درست برخورد کرد و با زور کاری از پیش نمی رود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016