جمعه 30 دی 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

قرائت گزارش كمیسیون اصل نود مجلس از تریبون نماز جمعه تهران، ایرنا

بخش هایی از گزارش كمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی درباره فتنه 88 قبل از خطبه های نماز جمعه این هفته تهران قرائت شد كه در آن با تشریح طراحی های خارجی برای براندازی از طریق جنگ نرم تاكید شده است: منسجم ترین و نزدیك ترین رویكرد به آنچه در ایران اتفاق افتاد محصول سال 2009 بنیاد آمریكایی بروكینگز است.

گزارش كمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی پیش از این هفتم دی ماه سال جاری در آستانه سالروز حماسه 9 دی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی قرائت شده بود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، در خلاصه این گزارش كه حجت الاسلام و المسلمین هاشمی قبل از آغاز خطبه های نماز جمعه تهران در جمع نمازگزاران قرائت كرد، تاكید شده است كه شواهد موجود از دخالت دول غربی در فتنه 88 حكایت دارد.

در این گزارش آمده است: هم اكنون 60 بنیاد و موسسه مرتبط با جنگ نرم در ارتباط با ایران فعال هستند كه در این گزارش صرفا به نقش چهار مركز و اتاق فكر در فتنه 88 توجه می شود.

در ادامه این گزارش نقش بنیاد سوروس (جامعه باز)، خانه آزادی، صندوق اعانه ملی برای دموكراسی و بنیاد بروكینگز در حوادث پس از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری در سال 88 تشریح شده است.

این گزارش در بررسی نقش كاركنان موسسه بروكینگز در فتنه 88، به طور ویژه از 'كنت پولاك' كارشناس علوم سیاسی و روابط بین الملل كه درباره مسایل ایران تمركز دارد، نام برده است.

گزارش كمیسیون اصل نود مجلس تصریح می كند: پولاك با تالیف كتابی سعی كرده كه براندازی نرم در ایران را توجیه كند و اثبات كند كه چرا جمهوری اسلامی تهدیدی برای منافع آمریكا در منطقه است.

در ادامه این گزارش آمده است: موسسه سابان وابسته به موسسه بروكینگز گزارش 164 صفحه ای تحت عنوان 'كدام مسیر به سمت ایران؟' منتشر كرده كه در آن جنگ نرم بهترین گزینه برای براندازی جمهوری اسلامی ایران معرفی شده بود.

این گزارش می افزاید: تنها دو روز پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این سند 164 صفحه‎ای اقسام متعدد روش‎های براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران به تفصیل بیان شد و می توان ادعا كرد منسجم ترین و نزدیك‎ترین رویكرد به آنچه در ایران رخ داد همین محصول 2009 بنیاد بروكینگز است.

** چرایی گرایش غرب به گزینه جنگ نرم

در ابتدای گزارش قرائت شده از تریبون نماز جمعه تهران آمده است: به نتیجه نرسیدن جنگ سخت علیه ایران سبب شد نظام سلطه جهت پیگیری اهداف خود در ایران و خاورمیانه فایل خاصی در اتاق های فكر در ارتباط با ایران پدید آورد.

این گزارش می افزاید: تعدد قابل توجه تولیدات موسسات برانداز در ارتباط با ایران و مرور پژوهش های انجام شده در بنیادهای غربی در سال های نزدیك به 2009 نشان می دهد تحلیلگران از وجود نداشتن یك استراتژی كلان نگر درباره ایران و غرق شدن در تاكتیك هایی مثل ایران منهای انرژی هسته ای نگران هستند و به دنبال دستیابی به یك استراتژی مدون هستند.

كمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از این گزارش كه از تریبون نماز جمعه تهران قرائت شد، یادآور شده است: با به وجود آمدن چنین دیدگاهی تعداد پژوهش ها در زمینه دستیابی به یك استراتژی كلان در برخورد با ایران و بازشناسایی اركان جمهوری اسلامی ایران اوج گیرد.

** تئوریزه شدن ناآرامی ها در بنیاد سوروس

در ادامه این گزارش درباره نقش آفرینی بنیاد سوروس یا جامعه باز در فرایند جنگ نرم علیه ایران و به ویژه فتنه 88 آمده است: شواهد بسیار زیادی از برنامه‎ریزی چندین ساله بنیاد سوروس در ایران و تلاش این مركز برای اجرای پروژه 'انقلاب مخملین در ایران' وجود دارد؛ تا آنجا كه علاوه بر رسانه‎های غرب، برخی محققین غربی نیز درباره ' شكست انقلاب نرم در ایران' مقالاتی ارائه كرده اند و از حمایت های مالی و فكری غرب و به طور خاص بنیاد سوروس سخن گفته اند.

این گزارش می افزاید: گذشته از اعترافات 'كیان تاجبخش'، همراهی و راهنمایی 'جین شارپ' با اغتشاشگران، نشان از تئوریزه شدن نا آرامی ها در این بنیاد است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


** پیگیری رویكردهای رسانه ای و آموزشی انقلاب رنگی در خانه آزادی

كمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی درباره فعالیت های 'خانه آزادی' در راستای براندازی نظام اسلامی یادآور شده است: همه عناصر اصلی موسسه خانه آزادی صهیونیست هستند و از چند سال پیش با بودجه 15 میلیون یورویی هلند یك وب‎سایت (مجله اینترنتی) به نام 'گذار' به زبان فارسی منتشر كردند.

در این گزارش آمده است: گردانندگان بخش فارسی این موسسه افرادی همچون ساسان قهرمانی ، فرج سركوهی ، عباس معروفی ، فاطمه حقیقت جو وهمسرش محمد تهوری، مجید محمدی، علی افشاری و محسن سازگارا و نیك آهنگ كوثر هستند.

این گزارش می افزاید: چند ماه قبل از انتخابات خانه آزادی دستورالعمل آموزشی را در وب‌سایت 'گذار' منتشر كرد كه مبارزه مسالمت‌آمیز با 50 نكته اساسی را آموزش می داد و به واقع آموزش انقلاب رنگی بود.

در ادامه این گزارش ارتباط بسیار نزدیك 'خانه آزادی' با سازمان جاسوسی آمریكا ( CIA ) یادآوری شده است.

بر اساس این گزارش، فعالیت چهار ساله وب‌سایت 'گذار' وابسته به این بنیاد و تلاش جهت شكل‎دهی رویكردهای رسانه ای مهمترین فاكتور‌های عملكرد این مركز علیه ایران است.

** تامین مالی فتنه گری در صندوق اعانه ملی برای دموكراسی

در این گزارش آمده است: 90 درصد بودجه صندوق اعانه ملی برای دموكراسی ( N.E.D ) از كنگره آمریكا تأمین می‎شود و این موسسه بودجه موسساتی همچون بنیاد رند، مشاركت آموزشی زنان، نایك، موسسه دموكرات ملی، موسسه جمهوری خواه ملی N.R.I را تأمین می‎كند كه تمامی این موسسات در گزارش معاون خارجی وزارت اطلاعات به طور مجزا نام برده شده‎اند.

در گزارش كمیسیون اصل نود مجلس از هاله اسفندیاری، لادن برومند، رامین جهانبگلو، سیامك نمازی، حسین بشیریه، علی افشار، منوچهر محمدی، مهناز افخمی، تریتا پارسی و مهرانگیز كار به عنوان افرادی كه به عنوان محقق میهمان به این صندوق دعوت شده‎اند نام برده شده است.

این گزارش می افزاید: به اذعان بسیاری از تحلیلگران غربی نقش اصلی بنیاد N.E.D در پروژه تلاش جهت انقلاب رنگین در ایران در بعد سرمایه‎گذاری های مالی‎اش است.

در این گزارش همچنین آمده است: بعد از انتخابات، غرب جهت رسیدگی به آخرین وظیفه مدیریتی خود در فتنه 88 به بازخورد‎گیری و تلاش جهت كنترل اوضاع ایران پرداخت؛ برگزاری میزگرد هایی چون 'مشت بسته ایران' توسط بنیاد بروكینگز و توان سنجی‎های موسسه رند از اركان نظام ، تلاش جهت تحریك افكار عمومی به وسیله ابزار رسانه ، موضعگیری ها و هشدارهای سیاست‌مدارانی چون هنری كیسینجر در این راستا به نظر می رسد.

** دخالت خارجی قابل پنهان كردن نیست

كمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی تاكید كرده است: دخالت و برنامه‎ریزی عوامل خارجی برای ایران مساله ای نیست كه آمریكا در پی پنهان كردن آن باشد همچنانكه در نیمه اسفندماه سال 89 كاندولیزا رایس از فرایند تربیت نیرو در ایران رازگشایی كرد.

وزیر امور خارجه سابق آمریكا گفت:' در همین ارتباط به واسطه موسسه ملی دموكراسی آمریكا تاكنون توانسته‎ایم هزاران فعال را آموزش دهیم . ما تاكنون به اشكال بسیار مختلف در بحث آموزش، سرمایه‎گذاری كرده‎ایم تا یك لایه‎ی اجتماعی از لحاظ فكری سكولار را در عرصه‎های بین‎المللی رشد و پرورش دهیم .'

او در ادامه افزود : 'نیروهای سكولار ایران قوی‎تر از گذشته شده‎اند از این رو ما دیگر نباید به قیاس‎های اشتباه بسنده و تكیه كنیم.'

در ادامه این گزارش آمده است: مركز اطلاع رسانی اطلاعات و تروریسم وابسته به موساد از دیگر موسسات پیگیر تحولات و اخبار ‏پس از انتخابات ایران بود كه گزارش آن را در قالب جزواتی به نام ‏Spot light on iran‏ (نقطه روشن در ایران) منتشر می كرد.

این گزارش كمیسیون اصل 90 مجلس می افزاید: این ‏موسسه در گزارش راهبردی خود در 28 خرداد ماه 88، با مناسب دانستن فرصت پیش آمده در ایران ‏راهكارهایی جهت تشدید ناآرامی در ایران ارائه می‏كند كه بخشی از راهكارهای فوق در تاریخ 30 خرداد 88 ‏در سایت همدمی تحت عنوان 'سران اسراییل از خیزش مردمی در ایران حمایت كردند' منتشر شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016