جمعه 30 دی 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

خبرهای حقوق بشری روز جمعه: صدور بیش از نیم قرن زندان برای هشت نفر به خاطر اظهار عقاید مذهبی

صدور بیش از نیم قرن زندان برای هشت نفر به خاطر اظهار عقاید مذهبی، خانه حقوق بشر ایران

«خانه حقوق بشر ایران» گزارش می‌دهد که دکتر کامران ایازی، دکتر لادن مستوفی، هانیه صانع فرشی، حجت‌الله نیکویی، محمدرضا پونکی، محمدرضااخلاقی، سپهر ابراهیمی وامیر لطیفی هشت نفری هستند که به دلیل فعالیت در یک انجمن اینترنتی و بررسی ونقد حجت‌ها واستدلال‌های متعارف دراندیشه دینی عمدتا ازتیرماه تا بهمن ماه ۱۳۸۹ بازداشت شده بودند.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی پس از بازداشت وشکنجه این عده با گرفتن اعترافات اجباری وضبط برنامه‌های تلویزیونی ونگهداری طولانی مدت ایشان در سلول انفرادی، سعی در ربط دادن این گروه به سفارتخانه‌ها وکشورهای اروپایی داشت، درحالیکه این عده صرفا در فضای مجازی به بحث وگفت‌وگو پیرامون مسائل دینی می‌پرداختند.

در مورد قریب به اتفاق این افراد برخوردهای خشن توام باشکنجه‌های روحی وفیزیکی به صورت بلند مدت یک موضوع مشترک بوده است.

از این میان دکتر کامران ایازی، دندانپزشک شیرازی با اتهام محاربه به تحمل ٩ سال حبس که بیشترین مجازات این گروه محسوب می شود محکوم شده است.

همچنین دکتر لادن مستوفی به ۵سال، هانیه صانع به ٧ سال ،حجت‌الله نیکویی به ۵ سال، محمدرضا پونکی به ۶سال، محمد رضا اخلاقی به ٧سال، سپهر ابراهیمی به ٨ سال وامیر لطیفی به ٧ سال زندان محکوم شده‌اند.

اتهامات این هشت نفر که مبنای این احکام سنگین قرار گرفته «توهین به مقدسات و توهین به رهبری» بوده است.

جملگی این افراد مدت‌ها در بند ۲۰۹ زندان اوین بوده و سپس به بندهای عمومی این زندان منتقل شده‌اند.

مرخصی پنج روزه فرشته شیرازی فعال حقوق زنان و وبلاگ‌نویس

فرشته شیرازی در گفتگو با سایت تغییر گفت که بعد از ابلاغ رای تجدید نظر از دیروز به مدت پنج روز به او مرخصی داده اند که بتواند برای کمر و گردنش به پزشک مراجعه کند. همچنین به او گفته اند می تواند با دانشگاه صحبت کند تا اگر دانشگاه موافقت کرد بدون شرکت در کلاس بتواند در امتحانات شرکت کند و در زندان درسش را بخواند.

فرشته شیرازی ششم مهرماه امسال در دو دادگاه به سه سال حبس تعزیری و هفت سال ممنوع الخروجی محکوم شد. اتهامات این فعال حقوق زنان در دادگاه نخست عبارت بوده است از: تشویش اذهان عمومی از طریق نشر اکاذیب، توهین به مقامات از طریق نوشتن در وبلاگ شخصی اش که بدین منظور به دو سال حبس محکوم شده است. در دادگاه دیگری او به تبلیغ علیه نظام محکوم شده است که بدین منظور هم حداکثر حکم را یعنی یک سال حبس تعزیری دریافت کرده است.فرشته شیرازی در این دادگاه ها از داشتن وکیل محروم بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


محکومیت یک فعال دانشجویی در کردستان، آژانس خبری موکریان

یک فعال دانشجویی در کردستان توسط دادگاه تجدید نظر استان به زندان محکوم شد.

براساس گزارش رسیده به آژانس خبری موکریان، میلاد کریمی فعال دانشجویی وعضواتحادیه دمکراتیک دانشجویان کرد از سوی دادگاه بدوی به 1 سال وشش ماه حبس محکوم گردید که این حکم در دادگاه تجدید نظر استان به 6 ماه کاهش یافت.

گفتنی است نامبرده چندی پیش به همراه چند عضو اتحادیه بازداشت و سپس با قرار وثیقه از زندان آزاد شده بود.

پارلمان آلمان خواستار آزادی یوسف نادرخانی شد، شهرزادنیوز

شهرزادنیوز: اعضای کمیسیون دادخواست پارلمان آلمان، به اتفاق آرا، خواستار آزادی یوسف نادرخانی، کشیش 35 ساله محکوم به اعدام در ایران، شدند.

به گزارش سرویس خبری کاتولیکی آلمان، این کمیسیون روز چهارشنبه 18 ژانویه دادخواستی (پتیشن) ای در این رابطه به وزارت خارجه آلمان نوشت و دلیل آن را "تأیید نگرانی فرستنده دادخواست به این کمیسیون" اعلام کرد.

یوسف نادرخانی گرداننده یک جامعه 400 نفره از مسیحیان در ایران بود که در تاریخ 22 سپتامبر 2010 به اتهام "ارتداد" و "تبلیغ آموزه های غیراسلامی" محکوم به اعدام با چوبه دار شد. این حکم در ژوئیه سال 2011 مورد تأیید دیوان عالی قرار گرفت.

به باور سازمان های حقوق بشر، فشارهای بین المللی باعث شده است که قوه قضائیه ایران تلاش کند تا نادرخانی مسیحیت را رد کند، اما وی تاکنون در مقابل فشارهای وارده مقاومت کرده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016