جمعه 23 دی 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

خبرهای حقوق بشری روز جمعه: تهدید به قطع تلفن بند ویژه روحانیت در چهارمین روز اعتصاب یک روحانی منتقد

خبرگزاری هرانا - محمد صادق هنرور شجاعی که از روز دوشنبه و در پی بازگرداندنش به زندان اوین علیرغم نظر صریح پزشکی قانونی مبنی بر ادامه درمان در خارج از زندان دست به اعتصاب غذا زده است، امروز وارد چهارمین روز اعتصاب غذای خود شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، رییس بند ویژه روحانیت اوین (۳۲۵) با فراخواندن همبندیان این روحانی منتقد جمهوری اسلامی و طرح این تهدید که اگر هنرور شجاعی به اعتصاب غذایش ادامه دهد، تلفن همه بند را قطع خواهیم نمود، سعی در تحت فشار قرار دادن وی از طریق همبندیان معمم اش نموده اند.

همچنین شجاعی امروز بدون درخواست حود به بهداری اوین منتقل و فشار خونش جهت اثبات صحت اعتصاب غذا به مسئولان زندان گرفته شد که بر اساس گزارش پزشک زندان فشار خون وی پایین تر از حد معمول سنی وی بوده است.

گفتنی است این روحانی منتقد پیشتر در بند ۳۵۰ و در میان سایر زندانیان سیاسی نگهداری میشد که مهرماه گذشته بدون رضایت خودش به بند روحانیت منتقل گردید و در آنجا در میان معممینی نگهداری میشود که چندان با رویکردهای منتقدانه علیه جمهوری اسلامی همسو نمیباشند.

جواد لاری؛ از شرکت در اعتراضات خیابانی تا صدور دوبار حکم اعدام، خانه حقوق بشر ایران

مجتبی سمیع‌نژاد: منیژه محمدی وکیل جواد لاری با اعلام این‌که موکلش برای بار دوم از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شده به خانه حقوق بشر ایران گفت: «حکم اعدام جواد لاری ابتدا از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب صادر شد و این حکم در دیوان عالی کشور نقض و بار دیگر به این شعبه بازگردانده شد که نتیجه دوباره منجر به صدور حکم اعدام از سوی این شعبه شد. ما نسبت به صدور این حکم اعتراض کرده‌ایم و این حکم در حال حاضر مجددا در دیوان عالی کشور در حالی بررسی است.»

وکیل این زندانی سیاسی با اشاره به وضعیت حقوقی پرونده گفت: «دیوان عالی کشور به خاطر نقص تحقیقات بار دیگر پرونده را به شعبه ۱۵ بازگردانده بود. این مسأله از نظر قانونی هم صحیح است چرا که هیچ شعبه‌ی دیگری صلاحیت رسیدگی به این پرونده را نداشته و در واقع بازگشت این پرونده به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب ادامه رسیدگی به این پرونده بوده است.»

وکیل جواد لاری باش اشاره به نقض حکم در دیوان عالی کشور گفت: «مواردی بوده است که در واقع ما اعتراض داشتیم و نسبت به آن پاسخ‌گو بوده‌اند. ما در حال حاضر اجازه می‌خواهیم در این شرایط که در حال دفاع شده‌ایم و نسبت به آن پاسخ‌گو بوده‌اند اول نتیجه لازم را بگیریم و به آن هم امید داریم».

وی ادامه داد: «آن چیزی که در این مرحله دارای اهمیت است و در اولویت اول در این پرونده قرار دارد این است که در واقع تلاشی بکنیم که این حکم در دیوان عالی کشور تغییر کند.»

جواد لاری، درشهریور ماه ۱۳۸۸ از سوی ماموران وزارت اطلاعات در محل کارش بازداشت شده و در تیر ماه سال گذشته از سوی قاضی صلواتی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شده بود.

منیژه محمدی در مورد اتهامات جواد لاری که منجر به صدور حکم اعدام برای وی شده است به خبرنگار «خانه»ی ما گفت: «اتهامات آقای لاری در واقع فارغ از مواردی مثل خروج غیرقانونی و اقدام علیه امنیت ملی و تبلیغ علیه نظام، اتهاماتی بودند که منتج به استناد به ماده ۱۸۶ یعنی محاربه شد و ایشان محارب شناخته شده و این حکم برای‌شان صادر شد.»

جواد در سال ۱۳۸۷ برای دیدار با دوستان قدیمی خود به عراق سفر می‌کند که موفق به دیدار آن‌ها نیز نمی‌شود. اما همین سفر اتهام همکاری با سازمان مجاهدین را برای وی در پی داشته است. اتهام که وی و وکلای‌اش آن را قویا رد می‌کنند

وی با رد اتهام عضویت جواد لاری در سازمان مجاهدین خلق و هرگونه ارتباط و همکاری تشکیلاتی وی با این سازمان گفنت: «آقای لاری اتهام سفر به اشرف برای دیدار دوستان را قبول کرده‌اند، اما عضویت در سازمان مجاهدین را قبول نکرده و آن را در دادگاه رد کرده‌اند که این اتهام را ما هم قبول نداریم. ایشان اعلام کردند که این سفر برای دیدار دوستان‌شان بوده و هیچ‌گونه ارتباط و همکاری با سازمان مجاهدین نداشتند.»

منیژه محمدی در ادامه به اخبار نادرستی که در مورد آقای لاری همچون صدور حکم بدون عفو اشاره کرده و گفت: «به خاطر این‌که پرونده‌ی ایشان در یک شرایط حاد است لازم است نکته‌ای را ذکر کنم. من اخباری را شنوا هستم مبنی بر این‌ که رای آقای لاری در دادگاه بدوی رای «بدون عفو» بوده و چنین حکمی صادر شده است. ما اصلا چنین چیز حقوقی نداریم و چنین حکمی صادر نشده است. من استدعا می‌کنم کسانی که این اخبار را منتشر می‌کنند تلاش‌شان در جهتی باشد که حکم ایشان تغییر کند نه این‌که اخباری را منتشر کنند که به علیه ایشان باشد. خانواده آقای لاری در حال حاضر در استرس شدیدی به سر می‌برند و روا نیست که بیش از این آزار ببیند. به این موارد باید توجه بیش‌تری بشود. این‌گونه ما امید بیش‌تری داریم که بتوانیم رای صادر شده را تغییر بدهیم.»

وی ادامه داد: «من باز هم تأکید می‌کنم آن‌چه که برای من و دیگر همکاران و خانواده آقای لاری در اهمیت و اولویت قرار دارد این است که به نوعی با پرونده ایشان برخورد شود و به آن رسیدگی شود که حکم اعدام در دیوان عالی کشور تغییر پیدا کند.»

محمدی در پاسخ به سوال خبرنگار خانه حقوق بشر ایران در مورد این‌که علت اولیه بازداشت جواد لاری چه بوده است، گفن: «مساله بازداشت جواد لاری در راستای اعتراضات جنبش سبز هم بوده و خود ایشان هم آن را قبول کرده‌اند. البته نه در همه‌ی راهپیمایی‌ها و اعتراضات، بلکه مواردی بوده که ایشان هم حضور داشته‌اند و آن را هم گفته‌اند. در واقع می‌شود که دلیل بازداشت ایشان همان شرکت در اعتراضات سال ۱۳۸۸ بوده است.»

وی در رابطه با این‌که آیا اتهاماتی که در حال حاضر منجر به صدور حکم اعدام شده بعدتر و در مراحل بعد از بازداشت روی پرونده آمده است گفت: « بله همین‌طور بوده است. ایشان اول به دلیل حضور در اعتراضات بازداشت شدند و این اتهامات که منجر به صدور حکم اعدام شده است بعدا به وی تفهیم شده است.»

وی با اشاره به روند بررسی پرونده و برگزاری دادگاه به خانه حقوق بشر ایران گفت: «قبل از دادگاه بدوی هیچ‌گونه ملاقات و دیداری با ایشان نداشتیم، اما توانستیم پرونده را کامل مطالعه کنیم، حتا بعد از نقصی که بر پرونده در دیوان عالی کشور وارد شد نیز بار دیگر پرونده در اختیار ما قرار گرفت و ما توانستیم به راحتی مواردی را که نقص این پرونده و تحقیقات اعلام شده بود مطالعه کنیم. متاسفاته در طول برگزاری دادگاه آقای لاری نتوانستند آن مواردی را که خودشان باید پاسخ‌گو باشند و در مورد آن حرف بزنند، بیان کنند. مواردی بود که تنها خود آقای لاری باید صحبت می‌کرد، اما متاسفانه از نظر روحی آن تعادل لازم را برای پاسخ‌گویی نداشتند.»

محمدی در پایان با ابراز امیدواری مجدد نسبت به تغییر حکم در دیوان عالی کشور گفت: «امیدوارم تمام اخباری که در موارد آقای لاری منتشر می‌شود، اخباری باشد که خلاف واقع نباشد. مطالبی از این دست که حکم ایشان بدون عفو بوده، نه صحت دارد نه مطابق با قانون است و همین که در نهایت کمکی هم به کسی نمی‌کند. من استدعا دارم که به این مطالب بیش‌تر توجه شود و روی آن دقت شود.»

هرانا؛ سه زندانی سیاسی از اتهامات جدید تبرئه شدند

خبرگزاری هرانا – فرزاد مددزاده، صالح کهن دل و محمد علی منصوری از اتهامات اخیر خود در دادگاه انقلاب کرج تبرئه شدند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، این زندانیان به همراه بهروز جاوید تهرانی در هفتم تیر ماه سال ۹۰ به اتهام تهیه فیلمی از محسن دکمه چی زندانی سرطانی که بعدها در شبکه های اجتماعی توزیع شد به سلولهای انفرادی بند ۲۰۹ جهت انجام بازجویی منتقل شدند.

ماموران وزارت اطلاعات پس از پرونده سازی برای این زندانیان با گذشت بیش از یک ماه تحمل انفرادی آنها را به دادگاه انقلاب کرج منتقل کردند که پس از جلسه بازپرسی و محاکمه کلیه متهمان از اتهامات وارده تبرئه شدند.

این حکم هفته جاری پس از انتقال ایشان به دادگاه انقلاب به آنها ابلاغ شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بازداشت دراویش گنابادی در شیراز و تهران، خانه حقوق بشر ایران

تارنمای مجذوبان نور گزارش داده است که مجذوبان نور، ساعت شش صبح امروز مورخ ۲۱ دی‌ماه مامورین امنیتی به همراه حکم قضایی و با مراجعه به منزل خانم سیمین نعمت اللهی از دراویش گنابادی در تهران ایشان را بازداشت و به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل کرده‌اند.

این گزارش افزوده اسن که در حکم بازداشت خانم نعمت اللهی اتهام ایشان تبلیغ علیه نظام ذکر شده بود. کسری نوری نیز ساعت ۶: ۴۵ دقیقه در منزلش توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. آقای کسری نوری که از دراویش گنابادی ساکن شهر شیراز هست صبح امروز توسط ۵ مامور امنیتی بازداشت شد.

شایان ذکر است این بازداشت بدون ارائه حکم قضایی صورت گرفته و تا کنون پیگیری خانواده این درویش گنابادی برای اطلاع از وضعیت و محل نگهداری ایشان بی‌نتیجه مانده است.

همچنین رضا پیشکار و نصرالله لاله، دو درویش دیگر گنابادی نیز، طی روزهای اخیر بازداشت شده اند.

موج تازهٔ بازداشت و آزار و اذیت دراویش گنابادی از نیمهٔ شهریور سال جاری از سوی نیروهای امنیتی و لباس شخصی با شدتی بی‌سابقه آغاز و تاکنون ادامه داشته است. بازداشت‌ و آزار و اذیت دراویش گنابادی از چهارماه گذشته تا حال ادامه داشته است به نحوی که در آخرین دستگیری‌ها از سوی نیروهای امنیتی رضا پشتکار در کوار و نصرالله لاله مدیر انتشارات حقیقت و از دراویش گنابادی در تاریخ ۲۹ آذرماه بازداشت شد و به بند ۲۰۹ زندان اوین تهران منتقل کرده‌اند.

هرانا؛ ابلاغ شفاهی تقلیل حکم اعدام یونس آقایان به حبس ابد

مسئولین اجرای احکام دستگاه قضایی مستقر در زندان مرکزی ارومیه در طی ماه های اخیر تبدیل حکم اعدام یونس آقایان به حبس ابد را به صورت شفاهی به وی اعلام کردند.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا از ارومیه، این زندانی محکوم به اعدام در حال حاضر در زندان مرکزی ارومیه به صورت بلاتکلیف و در انتظار ابلاغ کتبی تقلیل حکم اعدام خود بسر می برد.

سهند علی محمدی، بخشعلی محمدی و عباداله قاسم زاده از پیروان گروه مذهبی"آتش بیگی" و از اهالی روستای «اوچ تپه» (میاندوآب) هستند که در پی درگیریهای مسلحانه مهرماه ۱۳۸۳ بین نیروی انتظامی و جمعی از پیروان این گروه در میاندوآب (قوشاچای) دستگیر شده و بعد از محاکمه به اعدام محکوم شدند که بعد از اعتراض به حکم صادره در دادگاه تجدید نظر حکم اعدام سهند علی محمدی، بخشعلی محمدی و عباداله قاسم زاده به ۱۳ سال حبس و تبعید به زندان یزد کاهش یافت اما حکم اعدام مهدی قاسم زاده و یونس آقایان در دادگاه تجدید نظر تایید شد. این احکام اعدام در خصوص آقای قاسم زده، بهمن ماه ۸۷ اجرا شد.

بدین وسیله اجرای حکم اعدام مخفیانه یونس آقایان که اخیرا از سوی برخی وب سایت ها و منابع برون مرزی در شبکه های اجتماعی انتشار یافته است نیز تکذیب می شود.

هرانا؛ مجید توکلی، فعال دانشجویی به دادگاه انقلاب منتقل شد

خبرگزاری هرانا – صبح روز گذشته مجید توکلی زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج مجددا به دادگاه انقلاب منتقل شد.

بنا به اطلاع گزارشگران هرانا، این فعال دانشجویی که تا کنون دوبار از سوی دادگاه های انقلاب محاکمه شده است اخیرا علاوه بر محکومیت سنگین هشت ساله به شش ماه حبس تعزیری نیز محکوم شده بود.

دستگاه قضایی در پرونده های مشابه دیگر نیز پس از صدور احکام، زندانیان را درحال تحمل حبس نیز به اتهام های واهی چون تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی مورد محاکمه قرار می دهد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016