یکشنبه 2 بهمن 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رنج مضاعف هشت هزار زندانی اوين؛ قطع گازوئيل، سلول های سرد و بيماری های طاقت فرسا، کلمه

اين روزها زندانيان محبوس در بازداشتگاه اوين به دليل تمام شدن ذخيره گازوئيل اين زندان و سرمای شديد حاکم بر اين مکان در شرايط بسيار دشواری به سر می برند .

براساس خبرهای رسيده به کلمه، کار نکردن همه وسايل گرما زای زندان اوين به دليل تمام شدن ذخيره گازوئيل اين مکان را در چند روز گذشته به جايی غير قابل تحمل برای زندگی زندانيان آن تبديل کرده است. زندانيان در چند روز گذشته با اب سرد حمام کرده اند.

اين در حالی است که زندانيان سياسی بندهای ۲۰۹ ، ۳۵۰ و دو الف و همچنين بند زندانيان سياسی زن در زندان اوين به دليل امکانات محدودتر حتی شرايط بسيار بدتری را نسبت به زندانيان عادی دارند و مسوولان زندان هم به زندانيان گفته اند تا ده روز آينده امکان تهيه گازوئيل وجود ندارد .



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


با اين همه بيش از چند روز است که هشت هزار زندانی زندان اوين و از جمله زندانيان سياسی بدون وسايل گرمازا ، آب گرم و محروم از حمام اغلب سرماخورده و بيمار شرايط سختی را می گذرانند و خانواده های آنان نيز با نگرانی زياد و دلشوره تنها اين وضعيت را نظاره می کنند و نمی دانند بايد به کدام مقام مسوولی دراين باره شکايت کنند. آنها تنها خواهان رسيدگی به وضعيت رفاهی زندانيان و پايان دادن به اين شرايط دشوار هستند .

بازداشتگاه اوين که در دره اوين در شمال تهران واقع شده است به طور طبيعی هميشه از ديگر نقاط تهران آب و هوای سردتری دارد که اين تفاوت دما در فصل زمستان بيشتر هم هست و هميشه خانواده های زندانيان با توجه به اين مساله و نبود امکانات کافی برای زندانيان نگران وضعيت آنها هستند. طبق خبرها سرماخوردگی اين روزها به شدت در اين زندان رواج يافته و بهداری زندان نيزامکانات رسيدگی به همه بيماران را ندارد و دارو نيز در اختيار زندانيان بويژه زندانيان سياسی قرار نمی دهد.
.

شرايط بحرانی برای زندانيان سياسی

زندانيان سياسی محبوس در زندان اوين اغلب در بندهای ۲۰۹ وزارت اطلاعات ،۳۵۰ و دو الف متعلق به سپاه پاسداران نگهداری می شوند از آنجا که اين زندانيان محدوديت بيشتری دارند اين روزها شرايط سختتری را هم تحمل می کنند.

بند ۳۵۰ که يک زيرزمين در زندان اوين است، اين روزها به دو بخش بند مردان و زنان تقسيم شده است . اين بند که زير زمينی جدا افتاده و بدون امکانات است از ساير بندهای زندان اوين وضعيت رفاهی بسيار بدتری دارد . اين بند تنها با چهار سرويس بهداشتی در شرايط عادی هم شرايط بسيار نامناسبی دارد و امکانات آن هرگز پاسخگوی ۱۸۰ زندانی محبوس در آن که بيشتر آنان از زندانيان حوادث پس از انتخابات هستند، نيست . اين روزها زندانيان اين بند در سرمای شديد و محروم از آب گرم و استحمام شرايط سختی را می گذرانند .

هم اکنون تعداد زيادی از زندانيان عقيدتی-سياسی از جمله روزنامه نگاران و دانشجويان حامی جنبش سبز در اين بند به سر می برند .
انتهای اين بند يک سالن بدون هر گونه امکانات و حتی سالن هواخوری وجود دارد که زندانيان سياسی زن در آن نگهداری می شوند . بيش از سی زندانی سياسی زن در شرايطی در اين بند نگهداری می شوند که حتی امکانات شان برای نگهداری ده نفر هم مناسب نيست . زندانيان سياسی زن محروم از هواخوری و هر گونه امکانات رفاهی حالا بايد نبود آب گرم بهداشتی و سرمای شديد را هم تحمل کنند .

نسرين ستوده ، بهاره هدايت ، ژيلا کرم زاده، مهديه گلرو و عاطفه نبوی و …از جمله زنان محبوس در اين بند هستند .
.

شرايط دشوارتر برای زندانيان بند ۲۰۹ و دو الف

اين شرايط دشوار برای زندانيان بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات و دو الف سپاه حتی دشوارتر هم هست چراکه اين بندها اساسا بازداشتگاه های غير قانونی هستند که بدون نظارت نهادهای قضايی در کشور زندانيان را در هر شرايطی نگهداری می کنند و هيچ مقام مسوولی نيز حق بازديد از اين بازداشتگاه های غير قانونی را ندارد .

سلولهای بند ۲۰۹ که سلولهايی کوچک و دربسته هستند در فصل زمستان بسيار سرد و در فصل تابستان بسيار گرمند. زندانی های اين بند در فصل زمستان هم مانند ديگر فصل های سال مجبورند بر کف زمين بخوابند و هيچ کدام اززندانی ها در اين بندها تخت ندارند و مجبورند بر زمين که تنها با يک موکت نازک و معمولی پوشانده شده، بخوابند در اين فصل سال اين سلولها بسيار سردند و اکنون با قطع کامل شوفاژهايی که اغلب در مواقع عادی هم گرمای چندانی ندارند شرايط بسيار بدی بر اين بندها حاکم است. در اين دو بند حتی مسئولان زندان از دادن پتوی بيشتر به زندانيان خودداری می کنند و حتی لباسهای زندانيان را که توسط خانواده هايشان به زندان برده می شود به آنها تحويل نمی دهند. در ساير بندهای زندان اوين در هر فصل سال خانواده ها لباسهايی را برای زندانيان می برند و مسئولان آن را به زندانيان تحويل می دهند. زندانيان سياسی اين دو بند مجبورند بر کفپوش سرد سلول روزهايشان را به شب برسانند.

در اين دوبند زندانيانی همچون بهزاد نبوی ، عبدالله رمضان زاده ،عبدالفتاح سلطانی ، کوهيار گودرزی و تعداد زيادی از فعالان سياسی و دانشجويی نگهداری می شوند . همچنين زندانيان تازه بازداشت شده مانند پرستو دوکوهکی ، سهام بورقانی ، مرضيه رسولی ، آرش صادقی و .. نيز به همين دو بند منتقل شده اند .گاه فعالان بازداشت شده ماه ها در همين بازداشتگاه های غير قانونی و بدون امکانات به سر می برند.

اغلب متصديان و مسئولان به جز مسئولان رده بالای قوه قضاييه حق بازديد از اين بند ها را ندارند و حتی نمايندگان مجلس نيز که بارها خواسته اند از اين سلولها بازديد کنند با ممانعت نيروهای امنيتی مواجه شده اند.

خانواده های زندانيان سياسی زندان اوين با شنيدن خبر قطع گازوئيل و شرايط نامناسب زندان اوين از دادستان تهران و همه مسوولان قضايی می خواهند که به اين شرايط رسيدگی کنند و فراموش نکنند که اين مسوولان در برابر همه زندانيان و به ويژه زندانيان سياسی که فقط به خاطر عقيده شان زندانی هستند مسوول هستند و بايد شرايط رفاهی مناسب را برای گذراندن مدت حبس آنان فراهم کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016