دوشنبه 10 بهمن 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سخنان ناطق نوری خشم سعودی‌ها را بر انگيخت، خبرآنلاين

انرژی‌ هسته‌ای - سخنان بنيانگذار اتحاديه بين المجالس اسلامی خشم نمايندگان سعودی را بر انگيخت.


به گزارش خبرآنلاين پس از سخنرانی حجت السلام والمسلمين علی اکبر ناطق نوری که بنيانگذار و عضو ثابت افتخاری اتحاديه بين المجالس اسلامی است، هيات پارلمانی عربستان سعودی اين نشست را ترک کرد و جلسه برای دقايقی نظم خود را از دست داد. اما پس از دقايقی اين کنفرانس کار خود را از سر گرفت.

ناطق نوری که به عنوان بنيانگذار اتحاديه بين المجالس اسلامی و ميهمان ويژه مراسم افتتاحيه هفتمين اجلاس مجمع عمومی همراه علی لاريجانی رئيس مجلس شورای اسلامی به اندونزی رفته است در سخنرانی افتتاحيه اين اجلاس بر ضرورت تجربه گرفتن کشورهای عربی از گذشته خود تأکيد کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رئيس دفتر بازرسی دفتر مقام معظم رهبری، مداخله خارجی و تسلط جمود فکری بر جهان اسلام را دو خطر بزرگ برای بيداری اسلامی خواند و گفت: چه شد که مدينه النبی که قرار بود مظهر عدالت، پايگاه عدل و برابری باشد در کمتر يک دوره صد ساله تبديل به محل استقرار ظلم و نابرابری شد.

حجت الاسلام علی اکبر ناطق نوری در اجلاس بين المجالس اسلامی گفت:جهان اسلام پس از بنيانگذاری دوران پرافتخار اوليه، مدت‌ها دچار رخوت شد و حتی دوران واپسگرايی را طی کرد.

رئيس سابق مجلس شورای اسلامی، افزود: سال‌ها بود که به جز حرکت‌های اصلاحی پراکنده شاهد حرکت عمومی مسلمانان نبوديم. گستردگی درخواست تغييرات در جهان اسلام بی‌نظير است که از بزرگ‌ترين جنبه‌های آن وجهه ضداستبدادی و آگاهی از حقوق ملت‌ها است.

رييس دفتر بازرسی دفتر مقام معظم رهبری ادامه داد: امروزه مسلمانان دريافته‌اند که حق تعيين سرنوشت و تعيين حاکميت متعلق به ملت هاست.

وی با يادآوری پيروزی انقلاب اسلامی در ايران، گفت: من به عنوان فردی که در يکی از مهم‌ترين انقلاب‌های قرن اخير حضور جدی داشته و برای مدت‌ها رييس مجلس ايران بوده است، مطالبی را به عنوان يادآوری در اين برهه تاريخ ساز بيان می‌کنم. گذشته چراغ آينده است. ملتی که از تاريخ خود درس نگيرد با خطرات مکرر مواجه می‌شود.

ناطق نوری با بيان اينکه ما مسلمانان روزی پيشتاز حرکت تمدن بشری بوده‌ايم، اظهار داشت: اگر از نقاط قوت و لغزش‌های تاريخی خود درس نگيريم، در مرحله فعلی باقی خواهيم ماند.

وی با يادآوری بيداری اسلامی شکل گرفته در جهان اسلام، گفت: حال که ملت‌های مسلمان به حرکت درآمده‌اند بايد به اين سوال پاسخ داده شود که مسلمانان چرا دچار حرکت واپس گرايی شده و از خلاقيت‌های فکری بازايستاده و حرکات قشری و متحجرانه در ميان آنان رشد پيدا کرده‌اند؟

رئيس دفتر بازرسی دفتر مقام معظم رهبری در سخنرانی خود به بيداری اسلامی و ضرورت تجربه گرفتن کشورهای عربی از گذشته خود اشاره کرد و گفت: چه شد که مدينه النبی که قرار بود مظهر عدالت، پايگاه عدل و برابری باشد در کمتر يک دوره صد ساله تبديل به محل استقرار ظلم و نابرابری شد.

وی افزود: مدينه‌ای که قرار بود در آن بين عرب و عجم، سفيد و سياه غنی و فقير فرقی نباشد، تبديل به پايگاه حاکمان مستبد و خودکامه شد. باب شهر علم نبی بسته و نقل حديث ممنوع شد. حکومت‌های موروثی متداول شد و به ناحق کسانی به نام دين بر مردم حکومت کردند.

ناطق نوری يادآور شد: هدف من بيان تاريخ نيست بلکه اين است که چه بايد انجام دهيم که حرکت جوامع مسلمان دچار انحطاط نشود. به لطف توسعه فناوری اطلاعات آگاهی مسلمانان از تحولات عرصه بين الملل افزايش يافته است. مسلمانان اينک معنای آزادی و مردمسالاری را به خوبی می‌فه‌مند، بنابراين کسی نمی‌تواند رودرروی آن‌ها بايستد و حاکمانی که اين پيام را نمی‌شنوند از خود جز نام بد باقی نمی‌گذارند.

وی با يادآوری مسووليت نمايندگان ملت‌های مسلمان در پارلمان‌ها، گفت: افکار عمومی ملت‌های مسلمان از نمايندگان خود در پارلمان‌ها انتظارات بيشتری نسبت به حاکمان اجرايی دارند، به طوری که از اشتباهات آنان در بی‌تفاوتی نسبت به خودکامگی حاکمان نخواهند گذشت.

رئيس دفتر بازرسی دفتر مقام معظم رهبری با بيان اينکه ملت‌ها همواره از تجارب يکديگر می‌آموزند، گفت: مقاومت لبنان و فلسطين از تجارب مبارزه مردم ايران آموخت و آموزه‌های امام خمينی (ره) الهام بخش بسياری از مردم مبارز در جوامع اسلامی شد.

وی مسير تحولات اجتماعی را در بستر تاريخی ملت‌ها دانست و گفت: بر اين اساس است که پروژه‌های ملت سازی آمريکا در افغانستان شکست خورده و مداخله اين کشور در عراق صد‌ها هزار شهيد و ميليارد‌ها دينار خسارت برجای گذاشته است.

ناطق نوری، تصريح کرد: خيزش ملت‌های مسلمان در کوتاه مدت مخاطراتی را به همراه دارد، به طوری که قدرت‌های خارجی فريبکارانه تلاش می‌کنند برای حفظ منافع خود و تسلط بر منابع ملت‌های مسلمان در مقام دفاع از حقوق اين ملت‌ها برآيند. دخالت نمايندگان پارلمان‌ها می‌تواند مانع از اين اتفاق شود به طوری که ما در مقايسه تجربه تحولات انقلابی دو کشور تونس و ليبی شاهد اين موضوع بوديم.

وی ادامه داد: انقلابيون تونس به راحتی توانستند تحولات را پشت سرگذاشته و اولين انتخابات پارلمانی را برگزار کنند اما ليبی همچنان در آتش ناآرامی‌ها می‌سوزد.

رييس دفتر بازرسی دفتر مقام معظم رهبری گفت: دو خطر جدی حرکت ملت‌های مسلمان را تهديد می‌کند، نخست مداخله خارجی و تلاش آن‌ها برای سوار شدن بر موج‌های بپا خواسته مردم و خطر ديگر تسلط قشری‌گری و جمود فکری افرادی است که می‌خواهند به نام دين بر مردم حکومت کنند که متاسفانه هم اکنون جهان اسلام از آن‌ها در رنج است.

وی خاطرنشان کرد: تجربه انقلاب اسلامی ايران به ما آموخته است که مهم‌تر از پيروزی حفظ دستاوردهای آن است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016