چهارشنبه 21 دی 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گام بلند اتحادیه اروپا برای تحریم نفت و بانک مرکزی ایران، بی بی سی

در حالی که ریاست دانمارکی اتحادیه اروپا درباره وضع تحریمهای شدید علیه صنعت نفت و بانک مرکزی ایران ابراز اطمینان کرده، تلاشهای آمریکا برای همراه کردن عربستان سعودی در این تحریمها شدت یافته است.

ویلی سوندال، وزیر خارجه دانمارک، در یک نشست رسانه های بین المللی در کپنهاگ گفت که مساله وضع تحریمهای تازه علیه ایران در نشست ۲۳ ژانویه وزرای خارجه اتحادیه اروپا بررسی خواهد شد.

ابتدا قرار بود این نشست آخر ماه ژانویه برگزار شود، ولی به دلیل تشدید تنش میان ایران و غرب، زمان برگزاری آن به یک هفته جلوتر آورده شد.

وزیر خارجه دانمارک در پاسخ به سوالی درباره این که آیا بانک مرکزی ایران هم مشمول تحریمهای اتحادیه اروپا می شود، گفت: "ما در زمینه تحریمهای نفتی و تحریم موسسات مالی (ایران) فراتر خواهیم رفت."

در ماه نوامبر بریتانیا اولین کشور دنیا شد که در واکنش به گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره فعالیتهای اتمی نظامی ایران بانک مرکزی ایران را تحریم کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در آخرین روز سال ۲۰۱۱ نیز باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، قانونی را امضا کرد که شرکتهای طرف معامله با بانک مرکزی ایران را از دسترسی به منابع و بازارهای مالی ایالات متحده منع خواهد کرد.

چنانچه دیگر اعضای اتحادیه اروپا، همسو با بریتانیا، بانک مرکزی ایران را تحریم کنند، پیش بینی می شود فشاری فلج کننده به اقتصاد ایران وارد شود.

غرب بانک مرکزی ایران را متهم به تامین مالی هزینه های برنامه اتمی و موشکی ایران و پولشویی کرده اند، اتهامی که مدیران این بانک قویا رد کرده اند.

به گفته وزیر خارجه دانمارک، تحولات اخیر از جمله تایید آغاز غنی سازی اورانیوم ۲۰ درصد در تاسیسات زیرزمینی فردو در حوالی قم "این برداشتها را تقویت می کند که ایران نمی خواهد به قوانین بین المللی پایبند بماند. ما باید فشار به ایران را افزایش دهیم تا به میز مذاکره برگردد."

پیشتر وزیر خارجه فرانسه اعلام کرده بود که اعضای اتحادیه اروپا برای تحریم نفتی ایران به توافق اصولی دست یافته اند و تنها باید درباره برخی جزئیات به توافق برسند.

اتحادیه اروپا حدود ۲۰ درصد نفت صادراتی ایران را وارد می کند و دومین خریدار بزرگ نفت خام این کشور بعد از چین است.

کشورهایی مانند یونان، ایتالیا و اسپانیا که بیشترین بهره را از نفت ایران می برند، می خواهند تحریم نفتی جمهوری اسلامی مرحله به مرحله به اجرا گذاشته شود تا شاید بتوانند جایگزینی مطمئن بیابند.

وزیر خارجه دانمارک ابراز اطمینان کرد که می توان منابع جایگزین برای نفت ایران یافت.

او گفت: "کشورهای خلیج فارس مانند عربستان سعودی و کویت خیلی به این وضعیت علاقه مندند تا تولید خود را افزایش دهند. ما می دانیم که لیبی در شرف افزایش تولید خود است. جامعه بین الملل سخت روی این مساله کار می کند."

اتکا به عربستان

چنانچه نفت صادراتی ایران تحریم شود، عربستان سعودی، دست کم روی کاغذ، می تواند کمبود عرضه نفت خام را جبران کند و از اضطراب بازار بکاهد.

امروز چهارشنبه وزارت نفت عربستان با صدور بیانیه ای اعلام کرد که اریک کانتور، رهبر اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا با علی النعیمی، وزیر نفت سعودیها، دیدار کرده است.

این تازه ترین دیدار یک مقام آمریکایی با رهبران سیاسی و انرژی عربستان سعودی از زمان تهدید ایران به بستن تنگه هرمز در یک ماه گذشته است.

در بیانیه وزارت نفت عربستان آمده است که طرفین بر اهمیت هماهنگی میان صادرکنندگان و واردکنندگان برای تثبیت بازار تاکید کردند.

اما امروز خبرگزاری رویترز در گزارشی به نقل از برخی منابع آگاه در منطقه خلیج فارس اعلام کرد که عربستان سعودی به آخرین حد ظرفیت تولیدش نزدیک می شود و شاید نتواند جای خالی نفت ایران، را در صورت وضع تحریمی بین المللی، پر کند.

بنا به این گزارش، عربستان در حال حاضر اندکی کمتر از ۱۰ میلیون بشکه در روز تولید می کند و هنوز سرمایه گذاریهای عظیمش برای افزایش ظرفیت تولید به ۱۲ و نیم میلیون بشکه به بهره برداری نرسیده است.

ایران اکنون روزانه ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه نفت خام صادر می کند. نیاز کنونی جهان به نفت خام حدود ۸۸ میلیون بشکه در روز اعلام شده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016