دوشنبه 10 بهمن 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جزئيات طرح افزايش توليد نفت ايران در غرب خليج‌ فارس، مهر

خبرگزاری مهر - گروه اقتصادی: با بهره برداری از طرح توسعه سه ميدان نفتی نفتی ماهشهر، هنديجان و بهرگانسر، ظرفيت توليد نفت خام ايران در آبهای غرب خليج فارس روزانه ۳۵ هزار بشکه افزايش می يابد.

به گزارش خبرنگار مهر، توليد نفت خام ايران در خليج فارس در اواخر برنامه چهارم و پنجم توسعه روندی کاهشی داشته است و شرکت ملی نفت به منظور حفظ و نگهداشت توليد دريايی ايران توسعه ميادين جديد نفتی را در دستور کار قرار داده است.

يکی از مناطق نفتخيز ايران خليج فارس منطقه بهرگان بوده است به طوريکه اين منطقه عملياتی با در اختيار داشتن ميادينی همچون هنديجان، ماهشهر، بهرگانسر، سروش و نوروز از ظرفيت توليد روزانه ۲۳۵ هزار بشکه نفت خام برخوردار است.

آمارهای رسمی شرکت ملی نفت ايران نشان می دهد که در شرايط فعلی به طور متوسط روزانه حدود ۱۴۰ هزار بشکه نفت خام از ميادين نفتی غرب خليج فارس توليد می شود که قرار است با اجرای طرح توسعه ميادين جديد نفتی اين ظرفيت تا پايان برنامه پنجم توسعه حدود ۳۵ هزار بشکه در روز افزايش يابد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


از سوی ديگر مطالعات انجام گرفته نشان می دهد پنج ميدان نفتی منطقه بهرگان از ۲۲ ميليارد بشکه ذخاير درجای نفت خام برخوردار هستند که اين ذخاير هيدروکربوری با يک سوم حجم کل ذخاير نفت ايلات متحده آمريکا برابری می‌کند.

اين در حالی است که با در نظر گرفتن ضريب بازيافت حدود ۲۹ درصد کل ذخاير نفت خام ايران در منطقه بهرگان ايران با حدود ۳۰ درصد ذخاير نفت قابل برداشت نفت قطر، نيمی از ذخاير آنگولا و حدود ۲۰ درصد از ذخاير نفت قابل برداشت قزاقستان برابری می کند.

شرکت ملی نفت ايران اخيرا با انتشار گزارشی با تاکيد بر اينکه حجم ذخاير نفت درجای منطقه بهرگان بالغ بر ۲۱.۴۷ ميليارد بشکه است، اعلام کرد: حدود ۲.۳۹ ميليارد بشکه از نفت ميايدن منطقه بهرگان قابل استحصال است، همچنين گاز درجای اين منطقه حدود ۱.۴۶ تريليون فوت مکعب بوده که ۱.۱۱ تريليون فوت مکعب اين گاز قابل برداشت است.

جزئيات توسعه ميادين نفتی ايران در غرب خليج فارس

با توجه به ذخاير قابل توجه نفت خام در ميادين غرب خليج فارس، افزايش ظرفيت توليد نفت در اين منطقه در دستور کار شرکت ملی نفت ايران قرار دارد.

بر اين اساس يکی از طرحهای در دست اجرا تعمير و حفاری چاه‌های جديد نفتی در ميدان نفتی سروش بوده که پيش بينی می شود با اجرای اين پروژه به طور متوسط روزانه حدود ۲۵ هزار بشکه به ظرفيت توليد نفت کشور افزوده شود.

توسعه ميدان نفتی ماهشهر هم يکی از طرحهای در دست اجرا در اين منطقه است به طوری‌که تاکنون طرح جامعی برای استخراج روزانه ۱۰ هزار بشکه نفت خام از اين ميدان دريايی تدوين شده است.

بر اساس مطالعات اوليه انجام شده امکان توليد روزانه حدود ۱۰ تا ۱۲ هزار بشکه نفت خام از اين ميدان فراساحلی وجود دارد شمن آنکه در حال حاضر مطالعات حاصل از لرزه نگاری و زمين شناسی اين ميدان نفتی در خليج فارس به پايان رسيده است.

از سوی ديگر به موازات حفاری چاههای اين ميدان فراساحلی، هم اکنون ساخت عرشه‌های دريايی در خرمشهر و لوله‌های مورد نياز در ماهشهر آغاز شده که پيش بينی می شود نصب لوله‌های دريايی به زودی در خليج فارس آغاز شود.

افزايش توليد نفت در ميدان هنديجان

به گزارش مهر، همزمان با توسعه ميدان نفتی ماهشهر، طرح افزايش توليد نفت از ميدان هنديجان هم يکی از پروژه دريايی شرکت ملی نفت ايران در خليج فارس است.

از سال ۱۳۸۷ تاکنون توسعه زود‌ هنگام بخش شمالی ميدان نفتی هنديجان در دستور کار شرکت نفت فلات قاره قرار گرفت به طوری که توليد از ۲ چاه ميدان نفتی هنديجان در خليج فارس آغاز شد و در حال حاضر با بهره برداری از ۲ چاه امکان افزايش توليد روزانه ۴ هزار بشکه نفت از اين ميدان عملياتی شده است.

مخزن کژدمی ميدان نفتی هنديجان تنها مخزن از ميان ۴ مخزن مستعد اين ميدان است، گستره جغرافيايی اين مخزن تا ساحل ادامه يافته که هدف از اجرای طرح توليد زودهنگام برداشت نفت از سازند کژدمی بوده است.

در حال حاضر به طور متوسط روزانه حدود ۱۸ هزار بشکه نفت خام در ميدان هنديجان توليد می‌شود که اين ميزان تا اواسط سال آينده به ۳۳ هزار بشکه در روز افزايش می يابد.

گفتنی است، با بهره برداری از طرح توسعه ۶ ميدان نفتی در سالجاری ظرفيت توليد نفت ايران در منطقه خليج فارس بايد ۶۰ تا ۶۵ هزار بشکه در روز افزايش يابد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016