سه شنبه 11 بهمن 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هفتمين ثروتمند ايران از دلايل افزايش قيمت ارز و سکه می گويد، خبرآنلاين

بازرگانی - اسدالله عسگراولادی که در گفت و گويی با خبرآنلاين خود را هفتمين ثروتمند ايران معرفی کرده بود در رابطه با آشفتگی بازار ارز و طلا توضيح می دهد.

در چند هفته گذشته بازار ارز و سکه رکورد جديدی را به نام خود ثبت کرد، اتفاقی که با تحت تاثير قرار دادن بازار کشور، منجر به تعلل فروشندگان در فروش اجناسشان شد، هر چند که پس از آن با واکنش بانک مرکزی و دولت هفته گذشته و با اعلام نرخ مرجع ارز و اعلام نرخ های جديد سود سپرده های بانکی، تا حدودی بازار تحت کنترل قرار گرفت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


«اسدالله عسگراولادی» رئيس اتاق بازرگانی مشترک ايران و چين و عضو هیأت نمايندگان اتاق ايران در رابطه با آشفتگی بازار طلا و ارز توضيح می دهد.

افزايش قيمت های ارز و سکه از چه زمانی آغاز شد و چه عواملی در بروز چنين بحرانی موثر بود؟
تيرماه امسال بود که دو اطلاعيه از سوی دولت، مبنی بر اين که خريد و فروش اوراق قرضه به اظهارنامه های بانکی نياز دارد‏‏، ابلاغ شد و به اين علت مردم به بازار سکه و ارز رو کردند، هرچند اين موضوع در بورس به طور کلی نامفهوم است.
در اين شرايط افرادی که هيچ گونه کار تجاری انجام نمی دادند، وارد بازار سکه و ارز شده و با خريد آن ها از بازار سياه، باعث خروج تعداد زيادی ارز و سکه از گردش مالی کشور شدند. به اين ترتيب، قيمت ها افزايش يافت. روز سه شنبه هفته گذشته، دولت اعلام کرد که بهای ارز تک نرخی خواهد شد تا بتواند تا حدودی بازار ملتهب موجود را ثبات ببخشد.
دولت در روز هشتم بهمن ماه، نرخ ارز را بيش از يک هزار و ٢٢٦ تومان اعلام کرد. در اين بين، بهای سکه و طلا نيز در همين تاريخ ٤٥٠ هزار تومان کاهش يافت و به قيمت ٧٥٠ هزار تومان رسيد.
حرکت دولت در اين وضعيت خوب و تاثيرگذار بود، اما بايد اين روند ادامه پيدا کند. زيرا اگر قصد حل اين مشکل را داريم، بايد تثبيت نسبی نرخ ارز به طور مستمر دنبال شود،‏ نه اين که به صورت دستوری و برای مدت کوتاهی بهای ارز را پايين نگه داريم.
امروز چند مشکل اساسی وجود دارد. سهميه مسافران در يک سال، تنها مبلغ يک هزار دلار است و اگر قصد چندين سفر خارجی را در طول سال داشته باشند، بايد ارز مورد نياز خود را از بازار سياه خريداری کنند.
مشکل دوم مربوط به دانشجويانی است که در خارج از کشور تحصيل می کنند و ما بايد بتوانيم ارز مورد نياز آ نها را نيز تامين کنيم.
از سوی ديگر، بازرگانانی که کالای خود را در اقصی نقاط دنيا به فروش می رسانند‏ نيز با مشکل اصلی بازگرداندن پول به ايران رو به رو هستند. من به عنوان يک فعال اقتصادی پيشنهاد کردم کميته بررسی ارزی متشکل از نماينده بخش خصوصی يا اتاق و يک نماينده از بانک مرکزی تشکيل شده و به حل اين مشکل بپردازند، زيرا در اتاق کارشناسان خوبی وجود دارند که برای مشاوره و حل مشکلات آمادگی کامل دارند.

به نظر شما شيوه مديريت بانک مرکزی در ايجاد اين التهاب در بازار ارز و سکه موثر بوده است؟
نکته پر اهميت در بحث مديريت انسجام است و از سوی ديگر تصميمات بانک مرکزی در خصوص قيمت بازار ارز و سکه بايد با ثبات باشد تا مشکلی ايجاد نشود.

يکی از علل افزايش قيمت ارز و سکه محدود کردن گزينه های سرمايه گذاری بيان شده و گفته می شود امروز حضور در بازار مسکن،‏ بورس و يا سرمايه گذاری در بخش توليد با ضرر همراه است، نظر شما در اين رابطه چيست؟
هم اکنون يک خط زنجيروار حول محور مديريت ارز وجود دارد. اگر مديريت ارز به خوبی اعمال نشود، نابسامانی های بورس بيشتر خواهد شد، زيرا برخی اقلام کالايی هستند که به حمايت های ارزی نياز دارند و اين کالاها شامل کالاهای مجاز‏ و کالاهای ضروری می شوند.
امروز حمايت های ارزی‏، ثبات نرخ ارز و مديريت منسجم بانک مرکزی از نيازهای فوری اقتصاد کشور است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016