چهارشنبه 12 بهمن 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پايان مذاکرات بين مقام های ايران و هيات آژانس، راديو فردا

رسانه‌های ايران از پايان مذاکرات بين هيأت اعزامی آژانس بين‌المللی انرژی اتمی و مقامات جمهوری اسلامی خبر داده اند. يک مقام آگاه ايران نيز گفته است، هيأت شش نفره آژانس از هيچ يک از تأسيسات هسته‌ای اين کشور ديدار نکردند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


يک مقام آگاه در گفت وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، از پايان گفت و گوهای سه روزه ميان مقامات ايرانی و هيات شش نفره آژانس بين المللی انرژی اتمی خبر داده و گفته است: « فضای حاکم بر اين گفت و گوها مثبت و سازنده بود.»

اين مقام آگاه همچنين گفته است، هيات شش نفره آژانس از هيچ يک از سايت های هسته ای ايران بازديد يا بازرسی نکردند و «هيات مذکور صرفا يک هيات کارشناسی بود که برای انجام گفت و گوهای معمول »با طرف ايرانی به تهران سفر کرده بود.

این در حالی است که خبرگزاری فارس گزارش داده است که در مذاکرات بین هیات آژانس بين‌المللی انرژی اتمی و مقامات سازمان انرژی اتمی ایران دو طرف درباره ادامه مذاکرات به توافق رسيدندو «زمان مذاکرات بعدی نيز مشخص شده است.»

هيات شش نفره آژانس بين‌المللی انرژی اتمی به سرپرستی هرمان ناکارتس يکشنبه وارد ايران شده بود.

تاکنون آژانس بين المللی انرژ اتمی توضيحی در خصوص نتايج مذاکرات هيات بازرسان در ايران ارائه نکرده است.

هرمان ناکارتس پيش از سفر به ايران ابراز اميدواری کرده بود که کليه موضوعات مهم و حل نشده در مورد برنامه هسته ای ايران، حل و فصل شود.

هرمان ناکارتس همچنين ابراز اميدوری کرده بود که در جريان سفرهيات اعزامی آژانس به تهران، آنها بتوانند طور مشخص، بر سر نگرانی‌ها درخصوص ابعاد «نظامی احتمالی» برنامه هسته‌ای ايران با مقام های اين کشور مذاکره کنند.

آژانس بين المللی انرژی اتمی در گزارش آبانماه سال جاری خود ضمن ابراز نگرانی جدی نسبت به ابعاد «نظامی» احتمالی فعاليت های هسته ای ايران تصريح کرده بود که اطلاعات معتبری در اختيار دارد که نشان می دهد ايران احتمالا در ارتباط با توسعه سلاح هسته ای تحقيقاتی انجام داده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه،آژانس نگرانی خود را در ۱۲ مورد از جمله در خصوص طراحی توليد چاشنی انفجار با قدرت بالا و همچنين طراحی مجدد موشک شهاب ۳ برای نصب کلاهک هسته ای احتمالی بر روی آن بيان کرده بود.

علی اصغر سلطانيه، نماينده دايم ايران درآژانس بين المللی انرژی اتمی در آستانه سفر هيات شش نفر آژانس به تهران گفته بود: «موافقت ايران با انجام اين سفر نشانگر تعامل ايران با آژانس بين‌المللی انرژی اتمی برای رفع ابهامات و برگزاری نشستی توام با تفاهم بر مبنای تعهدات دو طرف در چارچوب مباحث فنی و تخصصی است.»

وی اضافه کرده بود:« اين اقدام ايران نشان دهنده شفافيت و همکاری جمهوری اسلامی ايران با آژانس و خنثی کردن توطئه‌های دشمنان در فرافکنی و ايجاد جو سياسی عليه ايران است. »

درهمين زمينه، علی اکبر صالحی، وزير خارجه جمهوری اسلامی ايران روز دوشنبه گفته بود :«ما حاضر به همکاری و کمک با آژانس هستيم و آماده ايم که اگر آژانس بخواهد، مدت حضور بازرسان و هيات همراه در ايران را تمديد کنيم.»

خبرگزاری دانشجویان ایران،ایسنا، روز سه شنبه گزارش داده است که تعدادی از «دانشجويان دانشگاه‌های تهران» در اعتراض به ورود بازرسان آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در مقابل سازمان انرژی اتمی تجمع کردند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016