دوشنبه 17 بهمن 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ورود پنج شرکت اروپايی به ليست سياه نفت ايران، توقف خريد ليسانس از اروپا، مهر

با دستورات جديد وزير نفت بايد با بومی‌سازی دانش فنی توليد محصولات در پالايشگاه‌های نفت، خريد خارجی ليسانس اين پروژه‌ها متوقف شود، ضمن آنکه نام ۵ شرکت اروپايی صاحب ليسانس در ليست سياه صنعت نفت ايران قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با افزايش تحريم‌ها و عدم پايبندی شرکت‌های خارجی ليسانس و دانش فنی در طرح‌های پالايشگاهی ايران، رستم قاسمی وزير نفت با صدور دستوری به عليرضا ضيغمی مديرعامل شرکت ملی پالايش و پخش نفتی ايران خواستار توقف خريد خارجی ليسانس در طرح‌های پالايشگاهی شده است.

بر اين اساس، شرکت ملی پالايش و پخش فرآورده‌های نفتی ايران برای ساخت هفت پالايشگاه جديد نفت و ميعانات گازی و ۲ طرح توسعه و تثبيت پالايشگاه‌های نفت اصفهان و آبادان از ليسانس و دانش فنی بومی استفاده می‌کند.

اين در حالی است که برای نخستين بار در طرح توسعه فاز دوم پالايشگاه نفت شازند ليسانس و دانش فنی سه واحد فرآيندی ايزومريزاسيون، تصفيه گاز مايع و گوگرد زدايی فرآورده‌های نفتی با مشارکت متخصصان داخلی به طور کامل بومی سازی شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين دستور وزير نفت در حالی صادر شده است که در ماه‌های اخير راه اندازی واحدهای صاحب ليسانس پالايشگاههای شازند و تهران در غياب شرکتهای اروپايی انجام شده است و حتی شرکت ملی پالايش و پخش نفتی از اين شرکتها به دليل عدم تعهد به قراردادها به مراجع بين المللی شکايت کرده است.

از سوی ديگر شرکت ملی پالايش و پخش فرآورده‌های نفتی خطاب به اين شرکتهای اروپايی تاکيد کرده است: اين شرکتها در آينده نقشی در بازار صنايع نفت و گاز ايران نخواهند داشت.

عليرضا ضيغمی معاون وزير نفت در گفتگو با مهر با اشاره به تاکيد اخير وزير نفت مبنی بر بومی سازی توليد دانش فنی و ليسانس واحدهای پالايشگاهی، گفت: قرار است با بومی سازی اين دانش فنی، خريد خارجی ليسانس واحدهای پالايشگاهی از خارج کشور متوقف شود.

مدير عامل شرکت ملی پالايش و پخش فرآورده‌های نفتی ايران با اعلام اينکه در حال حاضر فراخوانی از مراکز پژوهشی و دانشگاهی داخلی برای توليد دانش فنی بومی به عمل آمده است، تصريح کرد: يکی از مهمترين ويژگی‌های توليد دانش فنی بومی افزايش سهم کالا و تجهيزات ساخت داخل در طرح‌های نفتی است.

اين عضو هيات مديره شرکت ملی نفت با يادآوری اينکه افزايش سهم ساخت داخل تا مرز ۶۵ درصد در طرح‌های پالايشگاهی هدف گذاری شده است، اعلام کرد: در شرايط فعلی سهم کالا و تجهيزات ساخت داخل در طرح‌های پالايشگاهی از مرز ۵۰ درصد عبور کرده است.

در همين حال محمدرضا مقدم معاون پژوهش و فنآوری وزير نفت هم پيشتر با اشاره به اينکه در برنامه پنجم طرحهای پژوهشی و تحقيقاتی در سه بخش توليد دانش فنی، بومی سازی ليسانس فرآيند توليد محصولات و توليد کاتاليست متمرکز شده است، گفته بود: برای دستيابی به اين اهداف غربالگری و تمرکز بر روی طرحهای پژوهشی اولويت داردر صنعت نفت در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش مهر، در طرح توسعه فاز سوم پالايشگاه نفت آبادان (واحد کت کراکر) شرکت‌های صاحب ليسانس اين پروژه همچون اکسنس فرانسه و سايمون کاروس، استارت کمپانی، يو.او.پی و اس‌.دبليو (همگی از انگلستان) و شرکت انگليسی و هلندی شل نسبت به قراردادهای خود با شرکت ملی پالايش و پخش نفتی ايران پابند نبوده‌اند.

بر اين اساس در شرايط فعلی راه اندازی واحدهای باقيمانده فرآيندی طرح توسعه پالايشگاه نفت آبادان با مشارکت متخصصان داخلی در حال انجام است که پيش بينی می ود آخرين واحد فرآيندی اين پروژه با ظرفيت توليد روزانه سه ميليون ليتر بنزين تا پايان سالجاری در مدار بهره برداری قرار بگيرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016