دوشنبه 17 بهمن 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تائيد حکم اعدام عاملان ترور پسر امام جمعه مريوان، مهر

حکم اعدام دو عضو گروهک منحله کومله که با حمايت سرويس اطلاعاتی انگليس پسر امام جمعه مريوان و دو تن از همراهان وی را ترور کرده بودند از سوی قضات شعبه ۱۴ديوان عالی کشور تاييد شد.

به گزارش خبرنگار مهر، اوايل سال ۸۸ پسری به نام زانيار مرادی – ۲۲ ساله – مخفيانه به ديدن پدرش – از سران گروهک کومله – در شهر سليمانيه عراق رفت و در آنجا از طريق پدرش با فردی به نام جليل ـ افسر سرويس اطلاعاتی انگليس- ملاقات کرد و مأمور امنيتی نيز با وعده فراهم کردن تسهيلات زندگی آرام و راحت برای زانيا در اروپا از وی خواست نقشه ترور پسر امام جمعه مريوان را اجرا کند.

بدين‌ترتيب زانيار به دنبال بازگشت از عراق موضوع را با لقمان مرادی – متهم رديف اول – مطرح کرد. لقمان نيز پس از شنيدن وعده‌های وی برای مشارکت در ترور اعلام آمادگی کرد. بدين‌ترتيب آنها پس از تهيه اسلحه کلاشينکف و يک دستگاه موتوسيکلت برای اجرای نقشه ترور دست به کار شدند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سرانجام پس از فراهم کردن مقدمات لازم، شامگاه ۱۴ تير ۸۸ سعدی – پسر امام جمعه مريوان – را همراه دو پسر جوان ديگر به نام هادی و عبداللـه هنگامی که با زبان روزه از مسجد باز می‌گشتند با اسلحه کلاشينکف به رگبار بستند. تروريست‌ها بعد از جنايت خونين سوار بر موتوسيکلت ازمحل حادثه گريخته و هنگام فرار نيز اسلحه را به درياچه‌ای پرتاب کردند. با اين وجود آنها با تلاش ويژه مأموران وزارت اطلاعات و با همکاری پليس دستگير شدند.

تروريسـت‌ها روز چهارشنبه – اول ديماه سال گذشته - به اتهام اقدام عليه امنيت کشور، محاربه و ترور سه جوان با حضور امام جمعه مريوان و اوليای دم به طور علنی محاکمه شدند.

امام جمعه مريوان به عنوان نماينده خانواده شکات و شهدا در جلسه دادگاه پس از قدردانی از دستگاه قضايی برای رسيدگی به اين پرونده اظهار داشت: پسرم و دو نفر ديگر روزه‌دار بودند. پسر من خادم مسجد بود و آن دو نيز کارگر ساده بودند. نمی‌دانم که آنها برای چه اين کار را انجام دادند.

وی افزود: می‌دانيم که گروه های ضدانقلاب برای بلعيدن نظام جمهوری اسلامی ايران دهن باز کرده‌اند، اين افراد چرا برای پول اين اقدامات را انجام می‌دهند. من بارها اعلام کردم که اگر افرادی که اين کار را انجام داده‌اند نزد من بيايند و بگويند که ما اين کار را انجام داده‌ايم من آنها را آزاد می‌کنم ولی آنها نيامدند ودر نهايت توسط نيروهای امنيتی دستگير شدند.

امام جمعه مريوان گفت: خواسته من و خانواده دو شهيد ديگر اين است که خون عزيزان ما به هدر نرود.

متهمان نيزدر جلسه دادگاه با تشريح جزئيات ترورها اتهاماتشان را پذيرفته و با صراحت گفتند با نقشه و حمايت افسر اطلاعاتی انگليس نقشه ترور را اجرا کرده‌اند.

قاضی صلواتی از شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران نيز پس از پايان جلسه محاکمه به استناد دلايل و مستندات پرونده و اعترافات صريح متهمان و براساس آيه ۳۳ شريفه سوره مائده و مواد ۱۸۳، ۱۸۶، ۱۸۹، ۱۹۰ و ۱۹۱ قانون مجازات اسلامی آنان را محارب و مفسدفی‌الارض شناخت. هر دو جنايتکار نيز به اعدام در ملأ عام محکوم شدند. با اعتراض دو اعدامی به حکم مجازات خود پرونده آنها به ديوان عالی کشور فرستاده شد.

قضات شعبه ۱۴ ديوان عالی کشور نيز پس از بررسی پرونده و حکم مجازات دو تروريست، حکم شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران را تائيد کردند.

قاضی عمرانی رئيس اداره دفتر ديوان عالی کشور در باره آخرين وضعيت اين پرونده به خبرنگار مهر گفت: قضات شعبه هفتم ديوان عالی کشور پس از بررسی پرونده درباره حل اختلاف در مورد رسيدگی به اتهام قتل عمد دانيال و لقمان اعلام کردند رسيدگی به اين اتهام در صلاحيت دادگاه کيفری استان تهران است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016