دوشنبه 24 بهمن 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اتحاديه عرب دوباره پای شورای امنيت را در سوريه وسط کشيد، مخالفت کامل دمشق با تصميمات نشست قاهره، ايسنا

ارائه پيش‌نويس قانون اساسی جديد به اسد


در حالی که نماينده سوريه در اتحاديه عرب مخالفت کامل دمشق را با تصميمات اخير اين اتحاديه درخصوص اعزام نيروهای حافظ صلح به اين کشور و ارجاع دوباره پرونده سوريه به شورای امنيت اعلام کرد کميته تدوين قانون اساسی جديد سوريه پيش‌نويس اين قانون را به بشار اسد تحويل دادند.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، يوسف احمد، سفير سوريه در مصر و نماينده اين کشور در اتحاديه عرب بعد از پايان نشست وزرای خارجه اين اتحاديه عنوان داشت: دمشق کاملا با تصميم اتحاديه عرب مبنی بر ارجاع دوباره پرونده سوريه به شورای امنيت و همچنين تلاش برای اعزام نيروهای حافظ صلح به سوريه مخالف است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی در ادامه افزود: تصميمات اتخاذ شده در نشست وزرای خارجه اتحاديه عرب به صورت آشکاری بيانگر آن است که دولت‌های عربی به رهبری قطر و عربستان سعی دارند تا مسائل را وارونه و نادرست جلوه دهند.

نماينده لبنان در اتحاديه عرب نيز با تصميم اين اتحاديه مخالفت کرد و الجزاير نيز اعتراض خود را نسبت به دو بند ويژه درخصوص اعزام نيروهای حافظ صلح عربی و همچنين تلاش برای ارجاع پرونده سوريه به شورای امنيت اعلام کرد.

وزرای خارجه اتحاديه عرب در پايان نشست خود با صدور بيانيه‌ای اعلام کردند: براساس تصميمات اتخاذ شده قرار است از شورای امنيت بخواهيم تا قطعنامه‌ای در خصوص تشکيل نيروهای حافظ صلح عربی و بين‌المللی با هدف نظارت بر اجرای آتش بس در سوريه صادر کند.

در ادامه اين بيانيه آمده است: قرار شد تا کانال‌های ارتباطی با مخالفان سوری و حمايت سياسی و مادی از آنها به وجود آيد و تلاش کنيم تا مخالفان با يکديگر متحد شوند.

در ادامه بيانيه اتحاديه عرب آمده است: همچنين قرار شد تا ماموريت هيات ناظران اتحاديه عرب در سوريه به پايان برسد و همچنين تمام همکاری‌های ديپلماتيک با نمايندگان نظام حاکم سوريه در کشورهای مختلف و هيات‌های بين‌المللی متوقف می‌شود و از تمام کشورها می‌خواهيم تا با اتحاديه عرب در اين خصوص همکاری کنند.

در اين بيانيه تاکيد شده است: تمام همکاری‌های تجاری و بازرگانی با نظام حاکم سوريه متوقف می‌شود البته بخشی از اين همکاری‌ها که مستقيما شهروندان سوری را تحت تاثير قرار می‌دهد، استثناء است.

اتحاديه عرب همچنين در اين بيانيه از تونس برای ميزبانی کنفرانس "دوستان سوريه" که قرار است ۲۴ فوريه برگزار شود، قدردانی کرد.

اتحاديه عرب هم‌چنين اعلام کرد که به تمام مصوبه‌های اين اتحاديه در خصوص نقشه راه در حل و فصل مسالمت آميز مساله سوريه پايبند است و از دولت سوريه می‌خواهد در اين زمينه با اتحاديه عرب همکاری کند تا از پيامدهای مداخله نظامی دور باشد.

فيصل المقداد، معاون وزير خارجه سوريه نيز عنوان داشت که دمشق مدارکی درخصوص حمايت برخی کشورهای همسايه از گروه‌های تروريست فعال در سوريه ارائه خواهد داد.

وی در ادامه افزود: برخی کشورهای همسايه پناهگاه امنی برای گروه‌های تروريستی مسلح فراهم می‌کنند و از نظر مالی و رسانه‌ای از آنها حمايت می‌کنند.

خبرگزاری رسمی سوريه نيز در خبری اعلام کرد که کميته مخصوص تدوين پيش نويس قانون اساسی جديد سوريه نسخه‌ای از اين پيش نويس را به بشار اسد رئيس جمهوری کشور ارائه داد و قرار است اين پيش‌نويس در معرض همه‌پرسی قرار بگيرد.

اين خبرگزاری همچنين اعلام کرد که اسد با اعضای کميته ملی که موظف به تدوين پيش نويس قانون اساسی جديد سوريه است، ديدار کرد و در خصوص اين پيش‌نويس با آنها بحث و تبادل نظر کرد.

قرار است پيش نويس قانون اساسی سوريه هفته نخست ماه مارس در معرض همه‌پرسی قرار بگيرد.

اين در حالی است که نبيل العربی، دبيرکل اتحاديه عرب در آغاز نشست وزيران خارجه اين اتحاديه اعلام کرد که ارجاع دوباره پرونده سوريه به شورای امنيت اين بار با هماهنگی‌ روسيه و چين صورت می‌گيرد.

وی در ادامه افزود: آغاز فعاليت‌های کشورهای عربی و ديگر کشورها برای ارجاع دوباره مساله سوريه در شورای امنيت بسيار ضروری است. ما نمی‌خواهيم بار ديگر درخواست‌مان در شورای امنيت با وتوی چين و روسيه رو به رو شود.

سعود الفيصل، وزير خارجه عربستان نيز در اين نشست با انتقاد شديد از نظام حاکم سوريه از همتاهای عرب خود خواست تا اقدامات شديدی در قبال نظام حاکم سوريه اتخاذ کند.

از سوی ديگر احمد داوود اوغلو، وزير خارجه ترکيه در تماسی تلفنی با بان‌ کی مون، دبير کل سازمان ملل نگرانی شديد خود را در قبال تحولات سوريه ابراز کرد. در اين تماس دو طرف در خصوص آخرين تحولات پرونده سوريه و وتوی روسيه و چين عليه پيش نويس قطعنامه شورای امنيت بحث و تبادل نظر کردند.

داوود اوغلو در اين تماس تلفنی اعلام کرد که تصميمی در سريع‌ترين زمان ممکن در خصوص سوريه در زمينه ارسال کمک‌های بشر دوستانه به ملت اين کشور اتخاذ خواهد شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016