سه شنبه 25 بهمن 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

لحظه به لحظه با ۲۵ بهمن: حضور نيروهای امنيتی در خيابان‌های تهران و تجمع‌های پراکنده‌ مردم، راديو زمانه

۲۵ بهمن، شاهد جرقه‌های اعتراضی در تهران بود. از شهرستان‌های بزرگ خبرهای پراکنده‌ای در این مورد به گوش می‌رسد. اعتراض‌هایی که یادآور حضور "جنبش سبز" در خیابان در سال گذشته بود، از شب ۲۵ بهمن آغاز شد. برخی از گزارش‌ها حاکی از این است که در برخی از مناطق تهران همزمان با انتشار این خبر نیز شعارهای شبانه به گوش رسید. اما موضوع ثابت خبرهای امروز حضور سنگین نیروهای امنیتی در تهران و شهرهای بزرگ بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


از روز‌ها قبل حکومت تلاش کرده بود در ارتباط‌های اینترنتی اختلال ایجاد کند. در روز ۲۵ بهمن در برخی نقاط تهران در ارتباط با تلفن همراه نیز اختلال ایجاد کردند.

خبرهایی که در زیر می‌خوانید به تدریج به "زمانه" رسیده و در سایت منعکس شده است. ما ‌‌نهایت تلاشمان را برای بهره‌گیری از منابع معتبر کرده‌ایم. در همه مورد ولی امکان کنترل مضاعف وجود نداشته است.


خبرهای تازه در پايين صفحه قرار دارند:

- از شب گذشته تاکنون بر روی سايت يوتيوب ویدئوهایی منتشر شده که در آن مخالفان به سر دادن شعار و فرياد الله اکبر بر پشت بام‌های خانه‌های خود پرداخته‌اند.

- شب گذشته برخی از سايت‌های خبری از جمله خبرگزاری مهر از ترافيک سنگين خيابان‌های تهران خبر دادند که تا ساعت‌ها ادامه داشت. خبرگزاری مهر دليل اين ترافيک را اشکال در خطوط مترو تهران عنوان کرد.

- اس‌ام‌اسی از ديروز به‌صورت رندم برای شهروندان ارسال شده که مضمون آن اين است: "شهروند محترم؛ در صورت ارتباط با شبکه‌های ضد انقلاب بيگانه يا شرکت در هرگونه تجمع غيرقانونی با شما برابر اصل ۴۹۸،۵۰۰ و ۵۰۸ قانون مجازات‌های اسلامی برخورد خواهد شد."

- برپايه گزارشات اوليه که از سوی شاهدان عينی به راديو زمانه رسيده است امروز در سالگرد تظاهرات ۲۵ بهمن‌ماه مأموران امنيتی و انتظامی در برخی خيابان‌های پايتخت از جمله ولی‌عصر و بلوار کشاورز حضور گسترده‌ای دارند.

- برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که نيروهای امنيتی در حال تعطيل کردن مغازه‌های ميدان هفت تير هستند.

- تارنمای جنبش راه سبز (جرس) نيز گزارش داده است که نقاط مرکزی تهران، از حدود ظهر امروز به طور محسوسی فضای امنيتی به خود گرفته و لباس‌شخصی‌های موتورسوار و همچنين يگان‌های ويژه پاسداران، ضمن مانور و گشت‌های خيابانی، در برخی نقاط مستقر شده‌اند.

- تارنمای ايران پرس نيوز نيز گزارش داده است که با نزديک شدن به ظهر و زمان برگزاری تظاهرات، نيروهای امنيتی و لباس شخصی‌ها به تدريج در ميادين و تقاطع‌های اصلی شهر تهران در حال استقرار هستند.

- از ساعت ۱۲ يکی از اين يگان‌های پليس ضد شورش و تعداد زيادی از خودروهای نيمه‌زرهی و بين ۵۰ تا ۶۰ دستگاه موتور سيکلت در پادگان عشرت‌آباد (حوزه نظام وظيفه) استقرار يافتند.

- گفته می‌شود از ميدان امام حسين تا ميدان آزادی در تقاطع‌های اصلی و ميدان‌های فردوسی و انقلاب خودروهای نيروی انتظامی رفت و آمد شهروندان را زير نظر گرفته که هر لحظه بر تعداد آنها افزوده می‌شود.

- گشت‌های لباس‌شخصی‌ها با موتورهای سنگين و پوشش‌های مشخص در مسير خيابان انقلاب به چشم می‌خورند و به کليه کتاب‌فروشی‌ها و مغازه‌های خيابان انقلاب و آزادی ابلاغ شده است که در صورت شلوغ شدن خيابان بلافاصله پس از اخطار نيروی انتظامی بايد مغازه‌های خود را تعطيل کنند.

- برخی گزارش‌های تأييد نشده از دستگيری چند نفر از مردم توسط نيروهای امنيتی خبر داده‌اند.

- سرعت اينترنت به‌شدت کاهش يافته است و ارسال ای‌ميل تقريبأ ناممکن است.

- از بامداد امروز دسترسی به برخی از وب‌سايت‌های نزديک به حکومت ايران از جمله رجانيوز، جوان آنلاين و سپاه‌نيوز نيز ناممکن است.

ـ مصطفی کواکبيان مدير مسئول حزب مردم‌سالاری و نماينده مردم سمنان در مجلس و حجت‌الاسلام‌ مجتبی ذوالنور جانشين نماينده ولی فقيه در سپاه امروز در دانشگاه تهران مناظره داشتند که بدون دليل لغو شده است. کسانی که برای شرکت در مناظره به دانشگاه تهران رفته بودند، به بيرون دانشگاه هدايت شده‌اند.

- جو ميدان انقلاب امنيتی است اما حضور تظاهرکنندگان راهپيمايی سکوت محسوس نبوده است.

- حضور پر رنگ مأموران امنیتی در حوالی میدان ونک. صدای شعار راهپیمایان در این منطقه شنیده می‌شود.

ـ روزنامه "گازاته" مونترال (کانادا) در مطلبی از صف‌آرایی پلیس در تهران برای مقابله با معترضان خبر داد. این روزنامه کانادایی نوشته است به خبرنگاران خارجی از جمله خبرگزاری فرانسه اجازه حضور در سطح شهر داده نشده و پلیس با اتوبوس و موتورسیکلت میدان‌های کلیدی شهر را در اختیار گرفته است.

ـ ساعت ۱۷ عصر تهران: گروهی از مردم در خيابان آزادی مشغول شعار دادن هستند.

ـ تردد پرتعداد لباس شخصی‌ها با موتور در خيابان وليعصر حد فاصل چهارراه وليعصر تا تقاطع تخت طاووس. از تجمعات مردمی خبری نيست.

ـ شاهد عینی از شیراز: خیابان‌های نمازی و ملاصدرا کاملأ امنیتی است. تجمع‌های پراکنده شیرازی‌ها. میدان الم شیراز و خیابان چهاراه املاصدرا به طرف فلکه نمازی حضور نیروهای یگان ویژه و حضور پراکنده.

ـ ساعت پنج عصر تهران: گزارشات رسيده از نقاط مختلف شهر حکايت از آن دارد که تجمعات پراکنده‌ای حوالی چهارراه ولی‌عصر شکل گرفته است و پليس برای نخستين بار نيروی ضد شورش زن آورده است. گفته می‌شود اين زنان پليس همان‌هايی هستند که آموزش "نينجا" (نوعی ورزش رزمی) را ديده‌اند.

ـ قطعی و محدوديت گسترده دسترسی به اينترنت؛ خبری که دفتر رويترز در دبی مخابره کرده تاکنون مهم‌ترين خبری است که رسانه‌های خارجی آن را بازتاب می‌دهند. شيکاگو تريبون آخرين آن‌هاست.

ـ ساعت پنج و نيم عصر تهران: خیابان تخت طاووس تهران، سر خيابان فتحی شقاقی روبه‌روی هتل بزرگ، مملو از نیروهای امنیتی است که سعی در پراکنده کردن مردم دارند، اما مردم باز هم جمع می‌شوند و شعار "مرگ بر ديکتاتور" سرمی‌دهند. افزون بر نیروهای امنیتی در اين منطقه نيروهای لباس شخصی نيز به تعداد زياد حضور دارند.

- يک پايگاه اطلاع‌رسانی مصری در مطلبی با عنوان "ايران در انتظار نخستين اعتراضات مخالفان در طی ۱۲ ماه گذشته" به فراخوان حضور حاميان جنبش سبز در تظاهرات امروز پرداخته است. وب‌سايت بيکيا مصر می‌نويسد: مقام‌های محلی تهران اعلام کرده‌اند که برای مقابله با تجمعات مردم تهران در آمادگی به‌سر می‌برند.

ـ بر پايه خبری که به‌ کانون حمايت از خانواده جان‌باختگان و بازداشتی‌ها رسيده، مردم شيراز تظاهرات را با شعار "باغيرت، حمايت، حمايت" آغاز کرده‌اند. بنا به اين خبر بر تعداد جمعيت افزوده می‌شود و فيلم اين تظاهرات متعاقبأ منتشر خواهد شد.

ـ تارنمای خانه حقوق بشر ايران (هرانا) خبر داده است که در ساعت ۱۸به‌وقت ايران خیابان توحید تهران به سمت پیاده‌روها مملو از جمعیت است، اما تجمعی شکلی نگرفته است.

ـ ساعت پنج عصر به وقت ايران از خيابان اسکندری تهران گزارش شد که تظاهرات در اين خيابان همچنان ادامه دارد.

ـ ساعت ۱۸ خيابان آزادی، حد فاصل دانشگاه تهران تا خيابان دکتر قريب: حضور جمعيت زيادی از نيروهای ويژه به همراه بسيجيانی که صورت خود را پوشانده‌اند و نيروهای انتظامی قابل مشاهده است. لباس‌شخصی‌ها نيز با موتور به سرعت در حال تردد هستند. جمعيت به طور غيرطبيعی در پياده‌روها افزايش پيدا کرده و مردم در حال تردد هستند. هر کجا که جمعيت افراد پياده و مردم عادی زياد می‌شود، نيروهای بسيجی مردم را به خيابان‌های فرعی هدايت می‌کنند. در خروجی متروی انقلاب نيز مأموران نيروی انتظامی مستقر شده و از شهروندان با دوربينی بر روی سه‌پايه، فيلم‌برداری می‌کنند.

ـ صفحه فیس‌بوک "من در انتخابات شرکت نمی‌کنم" از اصفهان گزارش داده که جمعيت پياده‌روهای اطراف رودخانه زاينده‌رود و خيابان چهارباغ رو به افزايش استو ترافيك سنگينی خيابان مطهری و اطراف ميدان انقلاب و خيابان چهارباغ را فرا گرفته است. همچنین در تهران صدای شلیک تیر هوایی به گوش رسیده است.

ـ درگیری در فرعی‌های خیابان هفت حوض شدید است و شليک گاز اشک‌آور نیز گزارش شده است. همچنين در شهرک اکباتان، فازهای يک و دو فریاد "مرگ بر دیکتاتور" به گوش می‌رسد و شکل‌گیری تجمع مردم در فاز سه اين شهرک گزارش شده است.

ـ تلفن‌های ثابت منطقه انقلاب و سیستم پیامک در بسیاری از مناطق تهران از کار افتاد.

ـ در ادامه حملات سايبری سايت بسيج‌نيوز از کار افتاد.

ـ کانون حمايت از خانواده جان‌باختگان و بازداشتی‌ها نوشته است دو سطل زباله در حد فاصل انقلاب و آزادی در خيابان خوش شمالی توسط معترضان به آتش کشيده شد.

ـ يک شاهد عينی: مهم‌ترين ويژگی نيروهای امنيتی امروز عصر در خيابان‌های تهران که با روزهای مشابه گذشته متفاوت بود، تلاش برای عدم برخورد و پرهيز از خشونت فيزيکی بود. گويا مأموران از ايجاد هيجان در خيابان‌ها منع شده‌اند، در حدی که حتا می‌شد تفاوت ظاهری را در لباس‌شخصی‌ها و برخوردهای آن‌ها نيز مشاهده کرد.

بنا بر گزارش‌هایی از تهران، با تاریک شدن هوا، شمار بیشتری از معترضین از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده‌اند.

- در تقاطع خیابان اسکندری تا خیابان نواب، یک اتوبوس و سه ون مملو از دستگیر شدگان مشاهده شده است. اکثر بازداشت‌شدگان جوان هایی بودند که کوله پشتی به همراه داشتند. کسانی هم که مورد تردید مأموران قرار می‌گرفتند، بازداشت می‌شده اند.


- به گفته یک منبع مطلع از تهران، تعداد زیادی از دستگیرشدگان، امروز غروب در حیاط پلیس آگاهی خیابان کارگر در حیاط بلاتکلیف مانده اند،‌ به آنها گفته شده که همین امشب آزاد می شوند. حتی موبایل های دستگیرشدگان نیز از آنها گرفته نشده است.

- سایت "جوان آن‌لاین" از پایگاه‌های خبری نزدیک به حکومت لحظاتی پیش خبر ترافیک سنگین و نامتعارف در تهران را تأیید کرد. جوان‌آن‌لاین گزارش می‌دهد: "ترافیک سنگین شامگاهی در اغلب خیابان‌های تهران، پایتخت‌نشینان را غافلگیر کرد. در حال حاضر در اغلب خیابان‌های اصلی تهران به‌خصوص خیابان آزادی حجم بالای خودروها باعث ایجاد ترافیک سنگین شده است."

جوان آن‌لاین همچنین از افرایش جمعیت در میدان‌های شهر تهران خبر داد، اما رانندگان تاکسی را مسبب این امر دانست.

- یک شاهد عینی نیز از شهر رشت خبر داده که در خیابان مطهری این شهر، حد فاصل سه راه حاجی آباد به سمت چهار راه میکائیل، جمعیت بسیار زیادی حضور دشتند. حضور نیروهای امنیتی ، نیروهای ویژه ضد شورش ، گروه های بسیجی موتور سوار و لباس شخصی بسیار زیاد بود. شعار خاصی داده نشد و تا این لحظه کسی بازداشت نشده. اما جو به شدت ملتهب بود ...


ـ گروه‌های ناشناسی از فعالان سایبری ایران امروز وب‌سایت های نزدیک به حکومت را مورد حمله قرار دادند. پایگاه خبری "رجا نیوز" و "جوان آنلاین" از ظهر روز ۲۵بهمن ماه از دسترس خارج شدند. همچنین همزمان با آغاز تجمعات پراکنده در تهران، فعالان سایبری ناشناس پایگاه‌های خبری "سپاه نیوز" و "بسیج نیوز" را هم از دسترس خارج کردند.


***

۲۵بهمن ماه سال گذشته پس از انتشار فراخوان تظاهرات از سوی میرحسین موسوی و مهدی کروبی برای حمایت از قیام مردم مصر و تونس، مقامات امنیتی اقدام به حبس خانگی این دو رهبر مخالفان دولت و همسرانشان کردند.

برگزاری این راهپیمایی اعتراضی در تهران و برخی شهرستان‌های کشور، منجر به کشته شدن صانع ژاله و محمد مختاری، دو تن از معترضان و بازداشت گسترده مردم و فعالان سیاسی شد.

امسال نيز شورای هماهنگی راه سبز امید، طی فراخوانی از مردم خواسته است که در اعتراض به حبس خانگی میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی، که از ۲۵ بهمن سال گذشته در بازداشت خانگی به‌سر می‌برند، در راهپیمایی سکوت شرکت کنند.

در همين حال سازمان عفو بین‌الملل روز جمعه، ۲۱ بهمن ماه در بیانیه‌ای خواستار آن شد که مقام‌های جمهوری اسلامی ایران با احترام به حق آزادی اجتماعات، به راهپیمایی مسالمت‌آمیز ۲۵ بهمن در ایران اجازه برگزاری بدهند.

سازمان عفو بین‌الملل در این بیانیه با یادآوری اتفاقات دو سال گذشته، ابراز نگرانی کرد که نیروهای دولتی علیه شرکت‌کنندگان در این تجمع دست به خشونت بزنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016