پنجشنبه 27 بهمن 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

۱۰ توافق جديد برقی تهران - دمشق، شبکه برق جهان اسلام راه‌اندازی شد، مهر

همزمان با توافق های جديد برقی تهران و دمشق، دور جديد مذاکرات ايران، سوريه، عراق و لبنان برای ايجاد بزرگترين شبکه برق جهان اسلام از هفته آينده در تهران آغاز می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، دور جديد مذاکرات برقی جمهوری اسلامی ايران و سوريه از روز گذشته چهارشنبه ۲۶ بهمن ماه در تهران آغاز شد که در نهايت منجر به امضای يک قرارداد جديد برقی بين اين دو کشور شده است.

بر اساس توافق روز گذشته مجيد نامجو و عماد خميس وزيران برق و انرژی ايران و سوريه دو کشور قراردادی به منظور ساخت يک نيروگاه ۴۵۰ مگاواتی به نام "سويديه" امضا کردند که پيش بينی می شود اين واحد نيروگاهی در مدت زمان ۲۸ ماه طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی شود.

همچنين قرار است در جوار ساخت اين نيروگاه برق يک پالايشگاه گاز به منظور تامين انرژی مورد نياز نيروگاه سويديه توسط گروه مپنا ساخته شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


شبکه برق جهان اسلام راه‌اندازی شد

به گزارش مهر، پس از توافق اوليه چهار کشور اسلامی به منظور ساخت خط لوله يکهزار و کيلومتری گاز اسلامی، شب گذشته مقامات تهران- دمشق زمينه ساخت بزرگترين شبکه برق جهان اسلام را همفراهم کرده اند.

از اين رو از هفته آينده دور جديد مذاکرات برقی ايران، عراق، سوريه و لبنان به منظور ايجاد شبکه برقی بين چهار کشور آغاز می شود که در صورت توافق نهايی امکان مبادله روزانه حدود يکهزار و ۶۰۰ مگاوات برق بين اين چهار کشور اسلامی فراهم می شود.

در حال حاضر ايران با راه اندازی خط انتقال کرخه- العماره از ظرفيت صادرات روزانه يکهزار مگاوات برق به عراق برخوردار است که با راه اندازی شبکه مشترک روزانه ۵۰۰ مگاوات برق به سوريه و حدود يکصد مگاوات برق به لنان صادر خواهد کرد.

نقشه راه انرژی ايران- سوريه تدوين می‌شود

همزمان با توافق جديد ايران و سوريه برای مبادله برق و ساخت يک نيروگاه، بعد از ظهر امروز پنج شنبه ۲۷ بهمن ماه هم يک سند جديد همکاری برقی بين اين دو کشور اسلامی امضا خواهد شد.

به طوری که با توافق دو کشور امروز سند نقشه راه بلند مدت انرژی بين ايران و سوريه امضا می شود که با امضای اين سند همکاری بين دو کشور زمينه توسعه همکاری های اقتصادی به ويزه در صنايع برق و انرژی بين تهران و سوريه فراهم می شود.

ايران ۱۰ سال به سوريه خدمات برق صادر می‌کند

از سوی ديگر با توافق ايران و سوريه، قرارداد و موافقت نامه بلند مدت ۱۰ سال با شرکت ايرانی مپنا برای ارائه برخی از خدمات فنی و مهندسی در تهران امضا شده است.

مطابق با اين قرارداد ۱۰ ساله گروه مپنا بايد خدمات سرويس و نگهداری، تامين قطعات تبديلی پروژه‌های گسترش نيروگاه‌های جندر، تشرين و سويديه، آموزش کارکنان، نظارت و ارايه خدمتت لازم به منظور راه اندازی و احدهای توليد برق در نيروگاه‌های را تا يک دهه در اختيار طرف سوری بگذارد.

تغييرات فنی ايران در نيروگاه برق ايتاليايی‌ها

در نشست تهران، وزير برق سوريه خواستار اعمال تغييرات فنی در يک نيروگاه گازی خود توسط ايران شده است.

به طوری که با موافقت ايران با اين درخواست برقی سوريه، دو واحد نيروگاه گازی اجرا شده توسط شرکت ايتاليايی "فيات آفيو" با تهيه و نصب ژنراتور، توربين بخار و ديگر بخار و سيستم خنک کننده تبديل به سيکل ترکيبی تبديل می شود.

همچنين دو ژنراتور موجود کنونی با ظرفيت ۱۰۰ مگاوات برای هر کدام و نصب دو ژنراتور جديد (در صورت ضرورت) با توان ظرفيت در جهت اتصال آنها به شبکه برق سوريه توسط شرکت مپنا انجام می شود. اين درخواست نيز مورد قبول طرف ايرانی بوده و دو طرف در جهت تحقق آن حمايت‌های لازم را به عمل می آورند.

راه‌اندازی نيروگاه‌های برق بادی در سوريه

به گزارش مهر،و نصب و راه اندازی ۲۰ واحد از توربين‌های برق بادی در سوريه با ظرفيت حدود ۵۰ مگاوات توسط مپنا از ديگر توافق های برقی دو کشور در نشست تهران است.

اين در حالی است که مقامات برقی دو کشور در تهران توافق کردند تيم‌های فنی و اقتصادی از ايران برای تهيه دفترچه شرايط فنی و مالی سرمايه گذاری بخش خصوصی در شبکه‌های برق در ولتاژ پايين (۰.۴ kw) همکاری لازم به عمل آورند.

راه‌ندازی سامانه پيشرفته کنتورخوانی در سوريه

طرف سوری و همتای ايرانی از همکاری دو جانبه در زمينه گسترش سيستم کنتورخوانی اتوماتيک از راه دور، کنتورهای مصرف برق و سيستم‌های طبق‌بندی مصرف انرژی برق در بخش‌های گوناگون شامل خانگی، صنعتی، کشاورزی و تجاری استفاده از کنتورهای ديجيتالی چند منظوره دارای تعرفه‌های مختلف استقبال کرده اند.

از سوی ديگر طرف سوری خواستار همکاری طرف ايرانی در زمينه طراحی نرم افزارها و روش‌های تطبيقی مهندسی، محاسبه هزينه‌های توليد، انتقال و توزيع برق در سطوح ولتاژ نيروگاه‌های اصلی با ولتاژهای مختلف به طور لحظه‌ای و روزانه شد.

در اين راستا طرف ايرانی شرکت‌های توانمند به طرف سوريه‌ای معرفی خواهد کرد. نياز به اين همکاری به دنبال بازسازی ساختار بخش برق سوريه و تاسيس موسسه انتقال برق اين کشور به وجود آمده است.

همچنين وزارت نيروی ايران در نشست تهران خواستار مساعدت طرف سوری برای کمک به شرکت‌های ايرانی طرف قرارداد با سوريه از جمله آذرآب، پارسيان و ايران ترانسفو و .. برای حل مسايل و مشکلات به وجود آمده در مسير اجرای قراردادها در آن کشور شد.

در نهايت وزيران برق و انرژی کشور توافق کردند که با ايجاد يک کارگروه مشترک فنی برای پيگيری بندهای اين يادداشت تفاهم تشکيل دهند. ضمن آنکه پس از پايان نشست تهران مقرر شد در مدت ۲ دو ماه نسبت به معرفی نفرات خود اقدام شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016