یکشنبه 30 بهمن 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دادستان عمومی ادلب در شمال غرب سوريه ترور شد، العربيه

دبی –العربيه .نت - منابع دولتی و مخالفان در سوريه روز يکشنبه ۱۹ – ۲ – ۲۰۱۲ اعلام کردند دادستان عمومی ادلب و يک قاضی به ضرب گلوله کشته شدند.

خبرگزاری دولتی سوريه سانا " گروهک های تروريستی " را عامل اين عمليات معرفی کرده است.

رژيم سوريه اين اصطلاح را برای عناصر " ارتش آزاد " به کار می گيرد و علت خشونت ها و درگيری ها در اين کشور را اين گروهک ها معرفی می کند.

ديده بان حقوق بشر سوريه اعلام کرد نضال غزال دادستان ادلب و محمد زياده قاضی دادگستری به همراه راننده آنها هنگام تردد در شهر ادلب به دست افراد ناشناس کشته شدند.

بر اساس اين گزارش در درگيری های پراکنده در اين شهر تاکنون ۵ نفر کشته شدند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در شهر حلب نيز يکی از غيرنظاميان به دست عناصر يک مرکز ايست و بازرسی کشته شد.

بر اساس اين گزارش گلوله باران منطقه " باب عمرو " همچنان ادامه دارد.

در همين حال فعالان در دمشق در فراخوانی از مردم خواستند دست به نافرمانی مدنی بزنند.

اوضاع دمشق از روز جمعه تاکنون ناآرام گزارش شده است. روز گذشته هزاران نفر از مخالفان در يک منطقه حساس پايتخت اين کشور تظاهرات اعتراضی برگزار کردند.

اين تظاهرات در منطقه مزه در نزديکی کاخ رياست جمهوری همزمان با تشييع جنازه چندتن از مخالفان برگزار شد.


تشکيل يک حزب سياسی جديد


برخی از مخالفان برجسته سوری روز يکشنبه ۱۹-۲-۲۰۱۲ از تشکيل جريان سياسی جديدی به نام " تغيير ملی " خبر دادند.

وحيد الصقر يکی از موسسان اين تشکل اعلام کرد هدف از تاسيس اين حزب " سرنگونی رژيم اسد ، تحقق اهداف انقلاب و حمايت از ارتش آزاد سوريه" است.

به گزارش العربيه ۸۰ تن از شخصيت های حقوقی، روحانيون و فعالان سياسی مخالف در داخل سوريه با انتشار بيانه ای در استانبول اعلام کردند برای دفاع از آزادی های فردی، سياسی، اقتصادی، فرهنگی و دينی و تاسيس يک دولت دمکراتيک ، جريان سياسی جديد " تغيير ملی " را تاسيس کردند.

براساس اين گزارش عمار قربی يکی ديگر از موسسان اين جريان در تماس با العربيه. نت اظهار داشت " جريان " تغيير ملی " برای کمک به انقلاب و تحقق ارزش های آن، و مشارکت بيشتر سوری ها برای ساختن آينده درخشان خود پا به صحنه سياسی گذاشته است."

وی همچنين افزود " در برنامه سياسی جريان " تغيير ملی " حقوق کامل شهروندی به عنوان محور و تکيه گاه اصلی دولت مدنی و دمکراتيک برای همه مردم سوريه در نظر گرفته شده است."

در همين حال وحيد الصقر با اشاره به فعاليت کميته هماهنگی انقلاب و شورای ملی سوريه گفت:" به روشنی می توانم بگويم که اين دو تشکل همه گرايش های مردم سوريه را در بر نمی گيرند، ما می خواهيم بدون اينکه کسی را از جامعه سوريه حذف يا مورد تبعيض قرار دهيم به صورت يکپارچه و متحد عمل کنيم."

از سوی ديگر فرانسه و بريتانيا از مخالفان رژيم سوريه خواستند برای کسب حمايت بيشتر کشورهای جهان با هم متحد شوند.

روز جمعه همزمان با برگزاری گسترده ترين تظاهرات در سوريه ، نيکولا سارکوزی رئيس جمهور فرانسه در کنفرانس خبری مشترک با ديويد کامرون نخست وزير بريتانيا گفته بود " فقدان وحدت ميان گروه‌های مخالف سوريه اوضاع را پيچيده کرده است."

سارکوزی افزود : " مانع اصلی تنها وتوی قطعنامه‌های شورای امنيت توسط روسيه و چين نيست. در ليبی بدون مردم انقلابی صورت نگرفت . در سوريه هم بدون اينکه معترضان به اندازه کافی برای رسيدن به وحدت تلاش نکنند نيز انقلابی وجود نخواهد داشت تا بتوانيم از آن پشتيبانی کنيم."

ديويد کامرون همچنين با اشاره به ضرورت وحدت بين مخالفان سوريه گفت : " اين مساله کمک های ديگر کشورها به سوريه را محدود می ‌کند."

او تاکيد کرد بريتانيا و فرانسه در پی يافتن راهی برای کمک به معترضان هستند."

قرار است کنفرانس " دوستان مردم سوريه " در ۲۴ فوريه جاری در تونس برگزار شود.

اين درحالی است که مردم سوريه با شدت هر چه بيشتر به اعتراضات خود ادامه می دهند و تظاهرات مردم علی رغم سرکوب شديد روزبه روز گسترده تر می شود.
در تظاهرات روز گذشته مردم دمشق که تا نزديکی کاخ رياست جمهوری بشار اسد و سفارتخانه ايران در قلب پايتخت سوريه کشيده شد ۲۱ تن به ضرب گلوله نيروهای امنيتی کشته شدند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016