دوشنبه 1 اسفند 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

عباسی، رييس سازمان انرژی اتمی : توليد سوخت بومی بر نتيجه مذاکرات با ۱+۵ تاثير گذار است، ايسنا

رييس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ايران با تاکيد بر اينکه موضوع مبادله سوخت تمام شده اعلام کرد، پس از تامين نياز داخلی با نظارت آژانس معامله سوخت خواهيم داشت. وی همچنين با اشاره به پيشرفت‌های هسته‌يی ايران به ۱+۵ توصيه کرد روش ديگری را انتخاب کنند، زيرا روش‌های قبلی موفقيت‌آميز نبوده است. عباسی تاکيد کرد: ۱+۵ بهتر است توانايی ايران را بيش از اين‌ها درک کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، فريدون عباسی دوانی يکشنبه شب در گفت‌و‌گو با شبکه خبری العالم، در پاسخ به اين سوال که آيا مساله مبادله سوخت موضوعی تمام شده تلقی می شود، اظهار داشت: موضوع مبادله تمام شده است و شايد پيشنهاد ديگری را مطرح کنيم. زيرا مبادله مربوط به زمانی است که مواد غنی شده يا مواد اوليه را بدهيم و کسی بيايد و با استفاده از کارخانه خود، مجتمع سوخت توليد کند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ما اين سرمايه گذاری را در داخل کشور انجام داده ايم و دانش و فن‌آوری آن را به دست آورده‌ايم پس نيازی به مبادله سوخت خودمان نداريم. ما ديگر سوخت توليد می‌کنيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


معامله سوخت خواهيم داشت

رييس سازمان انرژی اتمی تاکيد کرد: می‌توانيم بگوييم که ما معامله سوخت خواهيم داشت، يعنی از اين به بعد ما پای ميز مذاکره به طرف مقابل خواهيم گفت آيا سوخت می‌خواهيد؟

عباسی خاطرنشان کرد: پس از اطمينان از طرف مقابل درباره اينکه آيا تحت نظارت آژانس قرار دارد و اينکه سوخت را برای چه کاری می‌خواهد، با همکاری و نظارت آژانس سوخت خود را در اختيار ديگران هم قرار خواهيم داد؛ البته وقتی نياز خودمان را رفع کرديم.

وی در خصوص دستاوردهای مهم ايران در زمينه انرژی هسته‌يی گفت: دستيابی يک کشور به فن‌آوری توليد سوخت هسته‌يی نشان دهنده آن است که اين کشور در ساير زمينه‌های علمی و فنی به رشد قابل ملاحظه‌ای رسيده است که می‌تواند در صنعت هسته‌يی به محصول برسد.

عباسی ادامه داد: منظورم از محصول اين است که ساخت يک مجتمع سوخت آن هم سوختی از نوع رآکتور تهران، مستلزم آن است که يک کشور در مکانيک، متالوژی، مديريت دانش و تکنولوژی و ساير زمينه‌های تخصصی رشد کرده باشد.

عباسی تاکيد کرد: مجموعه آن زمينه‌های تخصصی با يکديگر تبديل به محصولی می‌شود که ما نام آن را مجتمع سوخت ۲۰ درصد رآکتور تهران می‌گذاريم.

وی افزود: بايد اين نکته را اضافه کنم که ايران در شيمی و مهندسی شيمی به رشد قابل ملاحظه‌ای رسيده که می‌تواند تمام فرايندهای چرخه سوخت، از اکتشاف تا توليد UF۶ (هگزافلورايد اورانيوم) و تبديل مجدد آن به فرم‌های مختلفی از ماده را در داخل ايران انجام دهد.


بی‌نيازی از واردات سوخت ۲۰ درصد از نوع صفحه‌ای

رييس سازمان انرژی اتمی با تاکيد بر توانايی ايران در چرخه سوخت گفت: علاوه بر آن دستاوردی که در غنی سازی اورانيوم در داخل کشور حاصل شده آن است که ما توانايی غنی کردن اورانيوم به روش سانتريفيوژ را تا حد ۲۰ درصد کسب کرده‌ايم و به خوبی می‌توانيم با کيفيت مناسب اورانيوم خود را غنی کرده و آن را تبديل به مجتمع‌های سوخت کنيم.

وی ادامه داد: مجتمع سوخت صفحه‌ای رآکتور تهران باعث می‌شود که کارکرد رآکتور با وقفه مواجه نشود و کاملا به سوخت ايرانی متکی باشيم و حتی اين امکان را در آينده نزديک برای ما فراهم می‌کند که به عنوان يک صادرکننده محصولات ساخته شده هسته‌يی (که مجتمع‌های سوخت است) و يا مواد هسته‌يی تبديل شويم و اين دور از ذهن نيست. در حال حاضر اين توان را داريم که نياز داخلی خود را تامين کنيم و در آينده به صادرات هم فکر خواهيم کرد.

رييس سازمان انرژی اتمی ايران گفت: با قراردادن اين مجتمع سوخت که اولين مجتمع سوخت ايرانی است، رآکتور می‌تواند با اطمينان بيشتری به کار خود ادامه دهد؛ به ويژه که اين مدلی از مجتمع‌های سوخت است که به آن مجتمع سوخت کنترلی گفته می‌شود که قابليت حرکت ميله‌های کنترل رآکتور در داخل اين سوخت وجود دارد.

عباسی ادامه داد: اين مجتمع از ۱۴ صفحه سوخت ساخته شده است، و مجتمع‌های (نوع) استاندارد دارای ۱۹ صفحه هستند. بنابراين مجتمع از تعداد زيادی صفحه درست شده است که هر يک از اين صفحات تکنولوژی ساخت خيلی پيچيده‌ای دارند و ما به آن تکنولوژی دست پيدا کرديم. رآکتور تهران در حالتی که يک قلب نو و تازه داشته باشد حدود ۲۰ مجتمع سوخت نياز دارد؛ پنج مجتمع از نوع کنترلی و ۱۵ مجتمع از نوع استاندارد. در حال حاضر ۳۰ مجتمع سوخت در قلب رآکتور تهران وجود دارد که از قبل بوده و ما يک مجتمع سوخت به آن افزوديم. اين قلب نبايد بيش از اين بزرگ شود و ما برای کارکرد آن ماهی يک مجتمع سوخت به آن خواهيم افزود تا بتوانيم از سوخت‌های قبلی بهتر استفاده کنيم.

عباسی تاکيد کرد: ولی در آينده نزديک، يعنی يکی دو سال آينده، کل قلب را تعويض خواهيم کرد؛ يعنی به يک‌باره يک مجموعه ۲۰ تايی از سوخت ايرانی را قرار خواهيم داد. در واقع ما کاملا از واردات سوخت ۲۰ درصد از نوع صفحه‌ای به کشور بی‌نياز شديم.


بر اعداد آژانس درباره توليدات‌مان صحه می‌گذاريم

رييس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به اين سوال که آيا ايران اورانيوم خام کافی برای تبديل به مجتمع سوخت را در اختيار دارد و اينکه آيا گزارش‌های آژانس مبنی بر توليد بيش از ۱۰۰ کيلوگرم اورانيوم ۲۰ درصد در ايران درست است، تاکيد کرد: ما چون توليدات‌مان در تمام مراحل زير نظر کارشناسان آژانس است، می‌توانيم بر اعدادی که آژانس درباره توليدات‌مان می‌دهد صحه بگذاريم.

وی ادامه داد: در حدود ۹۰ تا ۱۰۰ کيلوگرم اورانيوم ۲۰ درصد غنی کرده‌ايم، که در سايت نطنز است، و اين غنی‌سازی را با يک زوج يا دو زنجيره انجام داديم.

عباسی گفت: ما امکان اين را داريم که ظرفيت توليدمان را بالا ببريم و با توجه به اينکه در سايت نطنز اين مجموعه غنی‌سازی ۲۰ درصد ما در جای امنی نبود، يعنی در زير زمين انجام نمی‌شد و کشورهای متخاصم تهديد می‌کردند که سايت ما را هدف بمباران قرار می‌دهند، تصميم گرفتيم که بخشی از مجموعه فردو را به اين امر اختصاص دهيم که در آينده بتوانيم به مقدار کافی اورانيوم ۲۰ درصد غنی کنيم تا رآکتور تهران دچار وقفه نشود.


۱+۵ روش ديگری انتخاب کند

عباسی گفت: مذاکره با ۱+۵ به عهده دکتر جليلی است. ما طبق وظيفه‌ای که داشتيم سوخت را در داخل کشور توليد کرديم و رآکتور تهران را راه انداختيم که اين دستاورد در شروع مذاکرات و نتيجه آن می‌تواند تاثيرگذار باشد و من اين پيام را می‌توانم به کشورهايی که در آن سوی ميز مقابل ما می‌نشينند بدهم که بهتر است روش ديگری را انتخاب کنند، زيرا روش‌های قبلی موفقيت‌آميز نبوده است.

وی ادامه داد: ۱+۵ بهتر است توانايی ايران را بيش از اين‌ها درک کند و بداند که ما اين راه خودمان را ادامه می‌دهيم و دانش و فن‌آوری ما خطری برای کسی ندارد؛ ما به جامعه بشری اهميت می‌دهيم، به رفاه بشری اهميت می دهيم، و می‌خواهيم سهم خود را در رشد و رفاه زندگی بشر داشته باشيم.

عباسی درخصوص اهميت نسل جديد سانتريفيوژها گفت: ما به دانش شبيه‌سازی و طراحی نسل‌های مختلف سانتريفيوژ دست پيدا کرديم، و در حال حاضر با موادی که در اختيار داريم موفق به ساخت موتورهای کامپوزيتی پايدار شديم؛ موتورهای الکتريکی خاصی را که طراحی خودمان هست، ساخته‌ايم و کاملا از آن ها جواب گرفته‌ايم. موفق شديم ماشين‌های جديد خودمان را به دور مورد نظر برسانيم، گازدهی کنيم و به اس دبيلو يو (واحد کار جداسازی بالاتر از ۶) دست پيدا کنيم.

وی ادامه داد: ما ماشين‌هايی ساختيم که نسبت به ماشين‌های قبلی توان جداسازی‌شان بيش از سه برابر است. هم در مصرف انرژی صرفه‌جويی می‌کنيم، هم می‌توانيم توليدمان را افزايش دهيم و اين‌ها نويد بخش آن است که ما در موعد سريع‌تری به ساخت سوخت مشابه رآکتور بوشهر دست پيدا کنيم؛ چون تمام مراحل تکنيکی آن را داريم و می توانيم اورانيوم را غنی کنيم و به قرص‌های سه و نيم درصد تبديل کنيم و سوخت بوشهر را تامين کنيم.


به رژيم صهيونيستی امان داده‌ايم

رييس سازمان انرژی اتمی ايران درباره تهديدهای رژيم صهيونيستی برای حمله به تاسيسات ايران گفت: مدت‌هاست که طرف‌های مختلف، به خصوص رژيم صهيونيستی تهديدهايی بر ضد صنعت هسته‌يی ما داشته‌اند. چه با ارسال ويروس چه با خرابکاری‌های صنعتی و در هر صورت موفق نشده‌اند که (حرکت) ما را کند و ما را از حرکت در مسير هسته‌يی خارج کنند.

عباسی گفت: مسير هسته‌يی ما خطری برای کسی ندارد و کاملا صلح‌آميز است ولی رژيم صهيونيستی به طور کلی از پيشرفت هسته‌يی ما وحشت دارد، چون ما در زمينه‌های ديگر پيشرفت کرديم که به توانمندی هسته‌يی رسيده‌ايم.

وی تاکيد کرد: اگر اسراييل می‌توانست کاری صورت دهد از همان موقع که ما شروع کرده بوديم می‌توانست با حمله نظامی جلوی ما را بگيرد.

رييس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: در واقع آن‌ها هر کاری که می توانستند کرده‌اند، مثل ترور دانشمندان هسته‌يی ايران. بنابراين اگر تا به حال حمله نظامی نکرده‌اند به اين دليل است که نتوانسته‌اند و مطمئنا نيروهای نظامی ما بيکار ننشسته‌اند و پاسخ مناسب را خواهند داد و می‌توانند اين کار را بکنند.

عباسی گفت: اسراييل در منطقه رقمی به شمار نمی‌آيدکه بتواند جلوی جمهوری اسلامی بايستد و ما اگر تا حالا به اين رژيم امان داده‌ايم به اين دليل است که معتقديم مردم واقعی فلسطين بايد از طريق انتخابات نظام مورد نظر خود را انتخاب کنند و نيازی به جنگ وجود ندارد و اين مساله در آينده نزديک حتما به وقوع خواهد پيوست.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016