یکشنبه 30 بهمن 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

"ایران آماده گسترش فعالیت های هسته ای خود است"، بی بی سی

یک دیپلمات در آژانس بین المللی انرژی اتمی به بی‌بی‌سی خبر داده ایران مترصد گسترش جدی فعالیت های هسته ای خود در تاسیسات زیرزمینی فردو به نظر می رسد.

به گفته این دیپلمات، به نظر می رسد ایران برای نصب هزاران سانتریفیوژ نسل جدید در تاسیسات فردو آماده شده است.

سانتریفیوژهای نسل جدید می توانند به شکل جدی سرعت تولید اورانیوم غنی شده را که کاربرد دوگانه در تولید نیرو و کلاهک هسته ای دارند را افزایش دهند.

به گفته بتانی بل خبرنگار بی بی سی در وین، اگر این ادعاها حقیقت داشته باشد زنگ خطر دیگری برای پیشروی فعالیت های هسته ای جنجال برانگیز ایران خواهد بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


پیش‌تر خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز به نقل از دیپلماتی که نامش فاش نشده گفته بود ایران مراحل پایانی برای نصب این سانتریفیوژهای را طی می کند.

همین منبع گزارش داده که اگرچه جزییات تکنیکی مانند برق و تاسیسات پشتیبانی برای نصب سانترفیوژها آماده است، ایران هنوز نصب آنها را آغاز نکرده است.

با این وجود این دیپلمات به آسوشیتدپرس گفته اگر ایران قصد راه اندازی این سانتریفیوژها را نداشته باشد دلیلی ندارد که اینگونه آنها را آماده کند.

قرار است بازرسان آژانس این هفته برای گفتگو درباره فعالیت های هسته ای ایران به این کشور سفر کنند.

دیپلمات های مرتبط با آژانس اتمی سازمان ملل متحد به آسوشیتدپرس گفته اند انتظار دستاوردی جدی از این سفر ندارند چرا که این بار هم ایران "مثل دفعات گذشته" اجازه بازرسی تاسیسات پارچین را که "ظن آزمایش مواد منفجره برای تسلیحات هسته ای" در آن می رود نداده و چند تقاضای مهم دیگر بازرسان را رد کرده است.

ایران همواره تاکید کرده که برنامه هسته ای این کشور مسالمت آمیز است.

علی اصغر سلطانیه، نماینده دائم ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفته است که وجود تاسیسات غنی‌سازی فردو از دو سال پیش به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام شده بود و این نهاد در تمام مراحل، از جمله نصب سانتریفیوژهای این تاسیسات، نظارت داشته است.

خود ایران سه روز پیش اعلام کرد به دانش هسته ای تازه ای از جمله راه تسریع غنی سازی اورانیوم دست یافته است.

این در حالی است که به تازگی به ویژه پس از انتشار گزارش تازه آژانس انرژی اتمی سازمان ملل متحد درباره ایران، تنش بر سر فعالیت های هسته ای این کشور افزایش یافته است.

در این گزارش آمده بود "ایران فعالیت هایی مرتبط با تولید تسلیحات هسته ای انجام داده است."

تاسیاست اتمی فردو در قم، دومین مرکز اعلام شده غنی سازی ایران پس از کارخانه غنی سازی اورانیوم در نطنز است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ماه ژانویه گذشته هم در اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود که "ایران تولید اورانیوم با غلظت ۲۰ درصد را در تاسیسات غنی‌سازی فردو آغاز کرده است."

در حال حاضر ایران به دلیل نقض قطعنامه های شورای امنیت تحت تحریم های سازمان ملل، آمریکا و اتحادیه اروپا قرار دارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016