گفتوگو نباشد، یا خشونت جای آن میآید یا فریبکاری، مصطفی ملکیانما فقط با گفتوگو میتوانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مسالهای از سه راه رفع میشود، یکی گفتوگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفتوگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را میگیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]
خواندنی ها و دیدنی ها
در همين زمينه
14 بهمن» به بهانه سالگرد وعده های پوشالی و رهبر مقوایی! بیژن صف سری24 دی» ایرج گرگین، خاطره همیشه جاویدان، بیژن صف سری 17 دی» آقای اوباما فقط جهت یادآوری: این بیشه غضنفر دارد، بیژن صف سری 20 آبان» کمک گرفتن ازخانواده بین الملل خیانت نیست، بیژن صف سری 30 مهر» قرن سقوط دیکتاتورها، بیژن صف سری
بخوانید!
9 بهمن » جزییات بیشتری از جلسه شورایعالی امنیت ملی برای بررسی دلایل درگذشت آیتالله هاشمی
9 بهمن » چه کسی دستور پلمپ دفاتر مشاوران آیتالله هاشمی رفسنجانی را صادر کرد؟
پرخواننده ترین ها
» دلیل کینه جویی های رهبری نسبت به خاتمی چیست؟
» 'دارندگان گرین کارت هم مشمول ممنوعیت سفر به آمریکا میشوند' » فرهادی بزودی تصمیماش را برای حضور در مراسم اسکار اعلام میکند » گیتار و آواز گلشیفته فراهانی همراه با رقص بهروز وثوقی » چگونگی انفجار ساختمان پلاسکو را بهتر بشناسیم » گزارشهایی از "دیپورت" مسافران ایرانی در فرودگاههای آمریکا پس از دستور ترامپ » مشاور رفسنجانی: عکس هاشمی را دستکاری کردهاند » تصویری: مانکن های پلاسکو! » تصویری: سرمای 35 درجه زیر صفر در مسکو! انتخابات آزاد با "میکی موس" م آرزوست، بیژن صف سریاگر ملت ایران یک بار به معنای واقعی کلمه طعم شیرین "انتخابات ازاد" این مهمترین نماد دمکراسی را تجربه می کردند امروز نه به چنین دامی گرفتار می شدند و نه گروه های بر آمده از ظلم، در چنین برههای حساس از مبارزه با استبداد حاکم بر کشورمان، برای ترغیب ملت به یک عمل معترضانه مدنی و مرسوم در جهان ازاد، مجبور به نوشتن صدها مقاله و صدور دهها بیانیه نمیشدند، و مردم خود جوش این شعبده را تحریم میکردند.ویژه خبرنامه گویا از آن زمان که ماهیت شوم نظام بر آمده از انقلاب 57 برای مردم فریب خورده و انقلاب زده ایران از پرده برون افتاد ، انتخابات به مثابه ابزاری در آمد که ازیک سو، نظام حاکم با برگزاری نمایشی این نماد دمکراسی ،همواره قصد ان داشته تا قبایی از حکومت مردمی بر قامت استبدادی خود بپوشاند و از سوی دیگروسیله ا ی برای ابراز مخالفت با نظام بوده که گروه های اپوزیسیون با ترغیب مردم به عدم حضوردر این شعبده ، نه تنها مخالفت خود رابا دستگاه حاکمه به نمایش می گذارند بلکه در رقابت با دیگر گروه های مخالف نظام ، هر یک قدرت تاثیر گذاری خود بر مردم رابه رخ رقیبان می کشند . امروز با انتخابات پیش روی نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ۱۲ اسفندماه سال جاری ،بار دیگر درصحنه سیاسی ایران این کشا کش قدرت به معرض نمایش نه تنها ایرانیان بلکه جهانیان در آمده است ، از سویی رهبر ی نظام با وقاحت بی مثال ضمن منکر شدن نا سالم بودن همه انتخابات برگزار شده پیشین ،حضور مردم در انتخابات آتی مجلس فرمانبردارشورای اسلامی را «پرشور» پیش بینی می کند و از این رو به نیروی انتظامی فرمان می دهد تا با حضور 85 هزار نیروی بسیج که در فرهنگ عامیانه نیرو های سرکوبگر معنا می شوند این حضور " پرشور "تحقق یابد ، از سوی دیگرپرنفوذ ترین گروه اپوزیسیون در حال حاضرنظام که از قضا پس از تقلب در انتخابات ریاست جمهوری سال 88 ، با نام جنبش سبز پا به میدان مبارزه با غارتگران حاکم بر جان و مال و ناموس ملت نهاده است ، مردم را با خانه ماندن در روز رای گیری ترغیب به تحریم این انتخابات کرده است و دیگر گروه ها نیر همواره با حضور مردم درهر انتخابات برگزارشده از سوی نظام فعلی ، مخالف بوده و هستند در این دوره نیز به روال گذشته انتخابات پیش رو را نیز تحریم کرده اند اما دراین میان باز هم ملت ایران که طی 33 سال گذشته دربازي گل يا پوچ سياست همه ي آرزوهای خود را پوچ یافته است ، حضور و یا حضور نیافتنش در پای صندوق های رای بعنوان عامل مهم شکست و یا پیروزی هر یک از دو جریان این کشاکش اهمیت می یابد ،که یا باز همچون سال های گذشته با توجیح ترس از دست دادن اب باریکه معاش ، با ممهور شدن شناسنامه های خود ، مهر تائید بر این شعبده می زنند و یا فارغ از همه ناباوری هائیکه بر نیرو های مبارز و مخالف نظام دارند ، اما در مخالفت و اعتراض به همه 33 سال گذشته که رژیم با تعمیق ملت ، برگزاری مراسم "قرعه کشی"، را بعنوان برگزاری یک انتخابات ازاد بر مردم غالب کرده است ، در این شعبده حضور نمی یابند. لطیفه ای در بین مردم کوچه بازار رواج دارد که می گویند از آخوندی پرسیدند که آیا از خودت دروغگوتر و وقیح تر دیده ای؟ پاسخ داد بلی، کسی است که مرا خوب می شناسد اما وقتی مرا می بیند با حالت معصومانه ای میگوید: "حاج آقا التماس دعا". به باور این قلم بی شک از این دست مردمان که از قضا پس از انقلاب و با استقرار نظام دینی در جامعه ایران تکثیریافته اند وکم نیستند ، و رواج چنین لطیفه هایی هم خود دلیل بروجود چنین هم وطنانی است که در همه اقشار جامعه وجود دارند و حتی در بین طرفداران گروه های سیاسی مخالف دستگاه حاکمه ، که ضمن هم صدایی وهمدردی با مردمی که ازظلم حاکمان مستبد داغدارشده و ازظلم زمامداران جان به لب دارند ، اما در بزنگاه هایی چون امروز که به هزار دلیل اشکار از بیداد نظام حاکم بایدگامی در مخالفت اشکار با این همه بیداد بر دارند ، در توجیح عمل بزدلانه وشایدم بتوان آن را عمل خیانت کارانه نامید،به هر دری میزنند و چه بسا آنان که میل به قدرت دارند وبه ظاهرصلاح و اصلاح امور را برای هم سفره شدن با مستبدان بهانه می کنند ، حتی به قلم بدستانی که درعالم اطلاع رسانی اگر چه طفلی ابجد خوانی بیش نیستند و تنها به دلیل الت دست بودن گروهی سیاست باز، مهر صد افرین درکارنامه روزنامه نگاری حزبی خود دارند ،متوسل شده تا با وجیزه ای که در آن با اسمان و ریسمان بافتن مجوزی برای این مصلحان بی عمل بدست آید که هم نان خدا خورند و هم فرمان شیطان برند ، بنابر این حضور چنین جماعتی در انتخابات پیش رو به دور از انتظار نیست که به حکم همان لطیفه ی رایج در بین مردم کوچه و بازار این گروه از لبیک گویان به استبداد حاکم حکم همان جماعتی را دارند که همواره با دیدن مظهر دورغ بستن بر خدا و رسولش ، می گویند "حاج اقا التماس دعا". یک بستر دو رویا 2 – فرزانه ای می گفت اگر ملت ایران یک باربه معنای واقعی کلمه طعم شیرین "انتخابات ازاد " این مهمترین نماد دمکراسی را تجربه می کردند امروز نه به چنین دامی گرفتار می شدند ونه گروه های بر آمده از ظلم ، در چنین برهه ای حساس ازمبارزه با استبداد حاکم بر کشورمان ، برای ترغیب ملت به یک عمل معترضانه مدنی و مرسوم در جهان ازاد ، مجبور به نوشتن صد ها مقاله وصدور ده ها بیانیه نمی شدند ، و مردم خود جوش این شعبده را تحریم می کردند ، اما ازآنجائیکه تصرف کنندگان انقلاب 57 ، درست بعد از پیروزی خود با براه انداختن اولین قرعه کشی بنام برگزاری اولین انتخابات آزاد، ملت انقلاب زده را با توهم رسیدن به ازادی ، اسیر خود کردند، تا به امروز ملت ایران از نعمت لمس آزادی در فرایند برگزاری یک انتخابات آزاد ، محروم ماندند و طرفه آنکه هنوزطیف وسیعی از اقشار جامعه امروز کشورمان آن اولین مراسم قرعه کشی کذایی را که منجر بر تسلط گروهی چپاولگر بر کشورمان گردید ، نمونه ای از یک انتخابات ازاد می دانندوبا دیدن صندوق های رای ، به غروری کاذب گرفتار می شوند غافل که در همه 33 ساله گذشته عروسکان خیمه شب بازی این شعبده بازان بوده اند . با چنین اوصافی به واقع ديگر نه مجال گفتگو و نه حوصله ایست تا از آنچه مي بينيم و باور نداریم گفته آيد که چون خورشيديم بر بلنداي دماوند اما ليسه بر پياله خونابه خويش ميکشيم اما با این همه یک نمونه کوچک برای درک معنای انتخابات ازاد از جهان بیرون از نقشه گربه نشان وطنمان بگویم و این وجیزه ی به درازا کشیده را به پایان برم تا بلکه تصویری از معنای واقعی انتخابات ازاد در ذهن مخاطبان معتقد به شعبده نظام ترسیم کرده باشم . فرزانه ای می گفت دربلاد کفر که ایالات متحده آمریکا باشد و از قضا مردمانش درانجام فرایض دینی ورعایت اصول اخلاقی به مراتب بیشتر از ما مردمان کفر ستیزو البته با فرهنگ ، پایبنده و معتقدهستند ، دولت و زمامداران وقت در موسم انتخابات وقتی برگه های رای را برای انتخاب کاندیدا ها ، در بین مردم توضیح می کنند ، اسامی غیراز نام افرادی که در انتخابات خود را کاندید کردند بعنوان گزینه های دیگر وجود دارد تا چنانچه اگر مخالفتی هم وجود دارد، با تیک زدن به آن گزینه ها، مخالفت خود را اینگونه اعلام نمایند و تا کنون در بسیاری از انتخابات برگزارشده در آمریکا ، حتی درآخرین انتخابات ریاست جمهوری که منجر به انتخاب بارک اوباما گشت، بسیاری با علامت زدن بر گزینه هایی چون "میکی موس" که یکی از شخصیت معروف کارتونی است، حضور اعتراض امیز خود را اینگونه به رخ احزاب و یا حتی نظام حاکم کشیده اند، و این یک نمونه از تفاوت معنای انتخابات آزاد در بین مردم دو جامعه از دو نظام حکومتی می تواند باشد که بی شباهت به تصور یک بسترو دو رویا نیست و به دیگر سخن: دانه فلفل سیاه و خال مه رویان سیاه Copyright: gooya.com 2016
|