پنجشنبه 11 اسفند 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سخنگوی شورای نگهبان: ۱۰ کانديدای ديگر تأييد صلاحيت شدند، ايلنا

تعداد صلاحيت نشدگان مجلس هشتم ۳۰ نفر بودند که از اين ۳۰ نفر ۳ نفر آنها با اختلاس ۳ هزار ميلياردی رابطه داشتند و بقيه نيز صلاحيت‌های لازم برای ورود به مجلس نهم را نداشتند.


ايلنا:سخنگوی شورای نگهبان گفت: بيش از ۷۰ درصد از کسانی که ثبت نام کرده بودند در انتخابات صلاحيتشان تاييد شده و تنها ۲۳ درصد رد صلاحيت شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ايلنا،عباسعلی کدخدايی در نشست خبری صبح امروز(۱۱ اسفند) با اصحاب رسانه‌ای داخلی و خارجی گفت: رسانه‌های خارجی با رعايت موازين رسانه‌ای ‌می‌بايست اخبار ويژه انتخابات را به‌طور دقيق و شفاف برای جهانيان بيان کنند.

وی در رابطه با اقدامات هفتاد روزه شورای نگهبان نيز بيان کرد: پس از آغاز ثبت نام و قطعی شدن داوطلبين، شورای نگهبان فعاليت خود را برای بررسی‌ها و صلاحيت کانديداها انجام داد و پس از آن بررسی‌های خود را برای تجديدنظر به هيات استانی ارجاع کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سخنگوی شورای نگهبان تصريح کرد: هيات‌های اجرايی نيز ارزيابی‌های خود نسبت به صلاحيت نامزدها اعلام و در فرصت ۲۰ روزه‌ای که در اختيار شورای نگهبان بود، به شورای نگهبان اعلام کرد که طبعا در اين ارزيابی ها تعدادی از افراد مورد تاييد واقع شده و تعدادی نيز رد صلاحيت شدند‌.

وی در ادامه با بيان اينکه قانون يک فرصت ۱۰ روزه برای اعلام شکايت در مرحله نخست دراختيار کانديداها برای اعلام شکايت خود قرار داده شده، گفت: کانديداها در اين ۱۰ روز با ارائه مستندات در رابطه با رد صلاحيت خود شکايت در شورای نگهبان مطرح کردند.

وی در ادامه بيان کرد: کانديداها بعداز اين مدت ۱۰ روزه تا زمانی که هنوز اخذ آرا در تبليغات تمام نشده است، ‌می‌توانند در يک فرصت ۲۰ روزه شکايت مجدد خود را به شورای نگهبان استانداری و فرمانداری‌ها ارائه دهند‌.

وی گفت: از مجموع ۵۶۸۲ هزار نفر که برای انتخابات ثبت نام کرده بودند؛ ۴۸۷۶ هزار نفر صلاحيت شان احراز و از اين مجموع ۳۴۶۷ نفر مورد تاييد واقع شدند که عده‌ای پس از تاييد صلاحيت انصراف دادند که از ۵۳۸۲‌، ۱۱۳۰ نفر صلاحيت آنها مورد تاييد واقع نشد که اين آمار نشان ‌می‌دهد که بيش از ۷۰ درصد از کسانی که ثبت نام کرده بودند در انتخابات صلاحيتشان تاييد شده و تنها ۲۳ درصد رد صلاحيت شده‌اند.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه بيان کرد: فردا ۱۲ اسفند با شور و شوقی که در ميان مردم شاهد هستيم، قطعا حضور گسترده مردم را نيز در انتخابات فردا خواهيم داشت.

کدخدايی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اينکه چرا شورای نگهبان برای انتخابات خود از ناظرين خارجی بهره نمی گيرد، گفت: نظارت خارجی برای مناطق و سرزمين‌‌هايی است که سرنوشت آنها در اختيار خودشان نيست. مردمان ما بيش از ۳۳ سال قبل سرنوشت خود را رقم زدند و اين گونه حرف‌ها و صحبت‌ها توهينی به شعور مردم و ملت ايران است.

وی در ادامه تصريح کرد: شورای نگهبان آماده است ناظرين خود را که در طول اين ۳۰ سال در هر دوره از انتخابات تجربه‌‌هايی کسب کردند؛ در اختيار سازمانهای بين‌المللی قرار دهد تا وزارت سرزمين‌‌هايی که نيازمند به نظارت خارجی هستند را همکاری کنند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال خبرنگاری نسبت به اينکه گفته می شود شورای نگهبان در رابطه با تاييد نشدن برخی از افراد فشارهايی را تحمل کرده است، گفت: شورای نگهبان در بررسی‌ها مبنی بر تاييد صلاحيت و رد صلاحيت‌های خود تابع هيچ‌گونه فشاری نبوده و تمام صلاحيت‌ها و رد صلاحيت‌ها بر طبق معيار شورای نگهبان انجام شده است و از سوی هيچ جناح و حزب و گروهی تحت فشار قرار نگرفته است.

کدخدايی در پاسخ به سوال خبرنگار ترکيه نيز گفت: در انتخاباتی که در کشور ايران انجام ‌می‌شود تفاوتی بين زن و مرد بودن وجود ندارد و انتخابات ما نسبت به ثبت نام کنندگان است. و شورای نگهبان در چارچوب قانون به همه ثبت نام کنندگان نگاه ‌می‌کنند و اين را هم بايد بگويم درصد جوانان و زنانی که در انتخابات نهمين دوره مجلس شورای اسلامی شرکت کردند بيشتر از دوره‌های قبل بوده است.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: به هر حال هيچ منعی برای ثبت نام خانم‌ها برای مجلس شورای اسلامی نيست و تعداد حضور زنان در مجلس به اين است که بتوانند رای لازم در حوزه‌های انتخابی را به دست آورند. و در مجلس نهم همچون مجلس هفتم و هشتم زنانی را نيز خواهيم داشت و حتی منعی ندارد که همه نمايندگان مجلس شورای اسلامی خانم ها باشند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال خبرنگار ديگری مبنی بر اينکه شورای نگهبان نظارت مردمی را در انتخابات اعمال ‌می‌کند. اين اعمال چگونه است و چگونه انجام خواهد شد، گفت: هيات‌های اجرايی نظارت کار بررسی صلاحيت‌ها را دارد و تمامی اين هيات‌ها، مردم محور و از معتمدين محل انتخاب ‌می‌شوند که هيچ گونه وابستگی شغلی و استخدامی با شورای نگهبان ندارد و حتی در نظارت بر انتخابات نيز اين مردم هستند که نظارت ها را انجام ‌می‌دهند.

کدخدايی در رابطه با همکاری صداوسيما با شورای نگهبان نيز گفت: دوستان ما در صداوسيما و رسانه ملی نظرات مردم نسبت به شورای نگهبان را بيان ‌می‌کنند که اين تلاش آنها تا حدودی قابل توجه بوده که لازم است از همين جا از رسانه ملی صوتی و تصويری و وزارت ارشاد قدردانی کنم.

کدخدايی در ادامه بيان کرد: حدود ۱۰ نفر از کانديدايی که تاييد صلاحيت نشده بودند در زمان تبليغات انتخاباتی مدارک خودرا به شورای نگهبان ارائه کردند و شورای نگهبان بر اساس مدارکشان اين ۱۰ نفر را تاييد صلاحيت کرده که ديروز اسامی آنها به وزارت کشور‌، فرمانداری‌ها و استانداری و خود نمايندگان اعلام شده است.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه به خبرنگار آلمان گفت: شورای نگهبان براساس معيارهای قانونی اظهار نظر ‌می‌کند و به فعاليت کانديداها در حزب و گروهها توجه نمی کند چرا که معيار و ملاک تاييد داوطلبين براساس مدارج قانونی ‌می‌باشد و ما شاهد خواهيم بود که انتخابات ۱۲ اسفند پرشورتر از گذشته خواهد بود و مجلس نهم با يک پشتوانه مردمی آغاز به کار خواهد کرد.

کدخدايی در پاسخ به سوال خبرنگار اسپانيا نيز بيان کرد: تعداد صلاحيت نشدگان ۳۰ نفر بودند که از اين ۳۰ نفر ۳ نفر آنها با اختلاس ۳ هزار ميلياردی رابطه داشتند و بقيه نيز صلاحيت‌های لازم برای مجلس نهم را نداشتند.

وی در ادامه گفت: بررسی صلاحيت‌ها به همان دوره مجلس مربوط ‌می‌شود و برای دوره بعد بايد فرد دوباره تاييد صلاحيت شود. و برای باقيمانده زمان مجلس هشتم، تاييد صلاحيت برای مجلس هشتم همچنان برای نمايندگان باقی است.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال خبرنگار ايتاليا نيز گفت: معيار رد صلاحيت نمايندگان مجلس هشتم براساس قانون بوده چراکه ماده ۲۸ و ۳۰ قانون انتخابات شرايطی را برای احراز صلاحيت نمايندگان بيان شده که مدرک تحصيلی استفاده از شرايط خاص التزام به قانون اساسی در ماده ۲۸ ذکر شده و در ماده ۳۰ نيز به جرم کلاهبرداری‌،محکوميت و محکوميت براساس احکام شرعی و اخلال در امنيت نظام بيان شده که شورای نگهبان نيز براساس اين دو سه ماده داوطلبين را تاييد يا رد ‌می‌کند.

سخنگوی شورای نگهبان در رابطه با تخلفات انتخاباتی که در حوزه‌های انتخاباتی در زمان انتخابات انجام ‌می‌شود، گفت: مردم ‌می‌توانند گزارشات خود را به ناظرين کشور و شورای نگهبان در پای صندوق ارائه کنند يا اينکه به مدت ۷ روز ‌می‌توانند شکايت خود را مستقيم به شورای نگهبان و هيات‌های اجرايی و فرمانداری اعلام کنند.

سخنگوی شورای نگهبان در ادامه بيان کرد: برگزاری انتخابات يارانه‌ای در کشور پيش بينی نشده است اما اين دوره به صورت آزمايشی از ۲۱۷ هزار حوزه ۱۴ حوزه انتخابات يارانه‌ای برگزار ‌می‌شود که درکنار اين انتخابات روش‌های جاری و متعارف نيز اجرايی خواهد شد ملاک ما برای برگزاری انتخابات همان ملاک روش جاری و متعارف خواهد بود‌.

وی در ادامه تصريح کرد: زمان اعلام نتايج انتخابات به عهده وزارت کشور است و شورای نگهبان بررسی صحت حوزه‌ها را برعهده خواهد داشت و حوزه‌‌هايی که به مرحله دوم نرسيده باشند تا پايان سال صحت‌شان اعلام خواهد شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016