یکشنبه 14 اسفند 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

شيرين عبادی در واکنش به تحت فشار قرار دادن فعالان حقوق بشر: گويا مسئولان قضايی در خواب غفلت فرو رفته اند، سايت کانون مدافعان حقوق بشر

فشار بر مدافعان حقوق بشر در جمهوری اسلامی و درخواست های نيروهای امنيتی از آنان برای انجام مصاحبه های فرمايشی و همچنين صدور حکم عبدالفتاح سلطانی، واکنش "شيرين عبادی"، برنده جايزه صلح نوبل را به همراه داشت.

به گزارش سايت کانون مدافعان حقوق بشر، اعضا و همکاران کانون مدافعان حقوق بشر تحت فشار قرار گرفته اند تا عليه کانون مدافعان حقوق بشر و شخص شيرين عبادی، برنده جايزه صلح نوبل مصاحبه کنند و پذيرش چنين خواسته ای را شرط بسته شدن پرونده آنان عنوان کرده اند.

شيرين عبادی، رييس کانون مدافعان حقوق بشر در گفت و گوی کوتاهی گفت: "دولت ايران به جای آنکه اعضا و همکاران کانون مدافعان حقوق بشر را دستگير کند و تحت فشار جسمی و روحی، از آنان بخواهد تا به اعتراف های دروغين تن دهند، آيا بهتر نيست در رفتار خود با مردم تجديد نظر کند تا از اساس موضوع حل شود."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آقای سلطانی و ديگر اعضای کانون مدافعان در حال پرداخت بهای سنگين هستند

عبادی در خصوص فشارهای وارده به فعالان حقوق بشر گفت: "آقای سلطانی و تعداد زيادی از همکاران کانون مدافعان حقوق بشر که به زندان رفته اند، از سوی بازجو که در تمامی موارد يک نفر بوده است، تحت فشار قرار گرفته اند تا عليه کانون مدافعان و من صحبت کنند."

او افزود: "بازجو با اصرار به اين افراد گفته است که بايد در اعتراف های خود بگويند، از آنجا که کانون مدافعان حقوق بشر برای دفاع از زندانيان سياسی از مراجعان پول طلب نمی کرده، دريافت کمک های نقدی از سفارتخانه های بيگانه بوده است."

عبادی گفت: "بازجوی واحد در تمامی موارد به دوستان فشار آورده است که اگر آنها در يک مصاحبه تلويزيونی اعلام کنند که جايزه صلح نوبل را به خاطر مسائل سياسی و براندازی به عبادی داده اند، آزاد شده و به آنها اجازه خروج از کشور داده می شود."

او در ادامه گفت، از آنجا که هيچ يک از اعضا و همکاران کانون مدافعان حقوق بشر حاضر نشده اند تن به چنين خواسته ای بدهند، در حال پرداخت بهای سنگينی هستند.

عبدلفتاح سلطانی، پس از برگزاری انتخابات رياست جمهوری در سال ۱۳۸۸ دو بار بازداشت شده است. اين وکيل و فعال حقوق بشر در اولين پرونده خود حکم تبرئه دريافت کرده است. عبادی در اين خصوص گفت که گويا مسئولان قضايی در خواب غفلت فرو رفته اند.

عبادی در پاسخ به اين سؤال که آيا می توان فردی را که برای يک اتهام حکم تبرئه گرفته است، مجدد بازداشت کرد، گفت: "آقای سلطانی در حال حاضر در زندان هستند و توسط قاضی پيرعباسی محاکمه شده اند. بازجو در ابتدای بازجويی به آقای سلطانی گفته بود که اگر اينبار اعتراف نکنی بلايی را که برسر نسرين ستوده آوردم بر سر تو نيز می آورم."

او در ادامه گفت: "از آنجايی که دادگاه استقلال خود را از دست داده است، قاضی پير عباسی به وکلای آقای سلطانی اعلام کرده است که ايشان به ۱۰ سال حبس، محکوم شده است. البته اين حکم هنوز به صورت کتبی به آقای سلطانی يا وکلای ايشان ابلاغ نشده است."

عبادی گفت: "طبق گفته وکلای آقای سلطانی، ايشان روز محاکمه به قاضی می گويد که تو قاضی نيستی، زيرا که قاضی من بازجويی است که حکم را قبلاً داده است. رييس دادگاه نيز در اين زمان با لبخند می گويد که از اين مسأله بگذريم و از خود دفاع کنيد. آقای سلطانی هم می گويد که اين دادگاه صالح برای رسيدگی به پرونده اش نيست، زيرا اتهامات سياسی است و بنابراين بايد اين پرونده در دادگاه عمومی و با حضور هیأت منصفه رسيدگی شود. از سوی ديگر ايشان به قاضی گفته اند که در گذشته برای عضويت در کانون مدافعان حقوق بشر محاکمه و تبرئه شده اند و اکنون نيز به همان اتهام تحت محاکمه قرار گرفته اند و چون به حرف بازجو گوش نکرده است می خواهند او را محکوم کنند."

رييس کانون مدافعان حقوق بشر با بيان اينکه در اين خصوص فقط آقای سلطانی نيست که با چنين مسائلی رو به رو می شود، گفت: "متأسفانه پرونده افراد زيادی در اختيار بازجوی واحدی است که اين شخص واحد، حاکم بر سرنوشت افراد شده است."

عبادی در ادامه با اشاره به بازداشت عبدالرضا تاجيک و نرگس محمدی گفت: "همين بازجو بارها به اين دو نفر اعلام کرده است که شرط بسته شدن پرونده آنها اين است که عليه کانون مدافعان حقوق بشر صحبت کنند يا خانم ستوده يا آقای سيف زاده که در زندان هستند، تحت فشار قرار دارند.

او گفت: "آقای سيف زاده که در يک پرونده محکوم شده است و دو پرونده مفتوح نيز دارند، بارها به خاطر پرونده های مفتوح خود در زندان بازجويی شده اند و بارها همان بازجوی واحد با اصرار از ايشان خواسته است تا عليه کانون مدافعان صحبت کند."

به گفته عبادی تنها مؤسسان و همکاران رسمی کانون مدافعان حقوق بشر زير فشار نبوده اند بلکه هرفرد مرتبط با کانون مدافعان و فعال حقوق بشر، با اين فشارها مواجه بوده است.

مسلم می دانم آقای مدنی تحت شکنجه برای اعتراف هستند

برنده جايزه صلح نوبل با اشاره به بازداشت سعيد مدنی که از اعضای "کميته دفاع از انتخابات آزاد، سالم و عادلانه" بوده است، گفت: "آقای سعيد مدنی بيش از ۵۰ روز است که در زندان به سر می برند، بدون اينکه مشخص شود در کدام زندان هستند و اتهامشان چيست."

عبادی با بيان اينکه پيگيری خانواده و وکلای آقای مدنی راه به جايی نبرده است، گفت: "مسلم می دانم که همان بازجوی معروف، الان ايشان را تحت شکنجه روحی و جسمی قرار داده است تا از او اعتراف بگيرد."

برنده جايزه صلح نوبل در ادامه با اشاره به تحت فشار قرار دادن اعضای "شورای ملی صلح" و "کميته دفاع از انتخابات آزاد، سالم و عادلانه" گفت که اين دو نهاد توسط کانون مدافعان حقوق بشر پی ريزی شده است که جلساتشان نيز در کانون تشکيل می شده اما در ماهيت، استقلال خود را داشته اند.

عبادی با بيان اينکه کليه اعضای اين دو نهاد يا زندان و بازجويی شده اند و يا مجبور به ترک وطن، گفت: "بازجوی امنيتی که همه ما را مورد بازجويی قرار داده است در اوايل سال ۱۳۸۸ در يک مکالمه به من گفت که بايد شورای ملی صلح را تعطيل و آنها را از کانون بيرون کنی که من پاسخ دادم، افرادی که به کانون مدافعان می آيند، بسيار وزين تر از من هستند و اين چنين صحبت کردن راجب به افرادی چون آقايان امير انتظام، يزدی، پيمان، سحابی، صدر و پناهی و بسياری ديگر از نام آوران صحيح نيست."


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016