دوشنبه 15 اسفند 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

يک انتخابات و چندين آمار، آمارهای انتخاباتی از ۳۴ تا ۶۳ در صد، روز

آرش بهمنی
a.bahmani(at)roozonline.com

با گذشت بيش از ۲۴ ساعت از زمان برگزاری انتخابات مجلس نهم، تکليف بسياری از حوزه‌های رأی‌گيری مشخص و اسامی راه يافتگان جديد پارلمان نهم جمهوری‌اسلامی اعلام شده؛در ميان اين اسامی ۱۱۰ نماينده، بی نشان و "مستقل" هم حضور دارند که در هيچ ليست مشهوری نبوده اند. اين در حالی است که طيف‌های مختلف اصول‌گرا در انتخابات –ـ که بنا به گفته مهدوی کنی، به ۱۳ شاخه مختلف تقسيم شده بودند ـ– مدعی پيروزی جريان متبوع خود در انتخابات هستند. از سوی ديگرسايت رسمی وزارت کشور، آمار شرکت‌کنندگان در انتخابات مجلس نهم را حذف کرده است. اين اقدام وزارت کشور پس از آن صورت گرفت که ميان آمارهای ارائه شده توسط مسوولان درباره انتخابات تناقضات فراوانی يافت شد. مصطفی محمدنجار، خبر از مشارکت ۶۴ درصدی در انتخابات داد و رئيس ستاد انتخابات از حضور ۳۴ درصدی؛و اين تنها آمار متناقضی نبود که مسئولان دادند.

تاکنون بيش از ۲۰۰ تن از نمايندگان پارلمان نهم مشخص شده‌اند و در تعداد اندکی از شهرها انتخابات به دور دوم کشيده شده است. رقابت اصلی در اين انتخابات ميان جبهه متحد اصول‌گرايان ـ– با رهبری مهدوی‌کنی –ـ و جبهه پايداری ـ– با رهبری مصباح‌يزدی ـ– بود.

در ميان افرادی که تاکنون نام آن‌ها به عنوان نمايندگان جديد مشخص شده، حدود ۱۱۰ تن نه در ليست جبهه پايداری و نه در ليست جبهه متحد اصول‌گرايان قرار نداشته‌اند.

در اين ميان خبرآن‌لاين، رسانه نزديک به علی لاريجانی، نوشته است که "جبهه متحد اصولگرايان بيشترين سهم را از نامزد های پيروز در انتخابات دارد".

اين سايت، با اشاره به کانديداهای اين دو جريان اضافه کرده است: "فقط در ۶ مورد نامزد اختصاصی جبهه پايداری در استانهايی که آنان نامزدی معرفی کرده اند، پيروز شده اند و در ۹۰ مورد نامزدهای جبهه متحد اصولگرايان يا چهره‌هايی که جبهه پايداری درباره آنها نظر موافق داشته است، در بررسی نهايی اين گزارش در رديف نامزدهای مورد حمايت جبهه متحد اصولگرايان قرار گرفته اند. مبنای اين تقسيم بندی از اين جهت بوده است که جبهه متحد اصولگرايان ابتدا نامزدهای مورد حمايت خود را در استانهای مختلف معرفی کرد".



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سايت رجانيوز، از حاميان جبهه پايداری اما مدعی شده است که " تاکنون حدود ۶۰ نفر از کانديداهای جبهه پايداری به مجلس راه يافته‌اند".

رجانيوز ويژگی اين دوره از انتخابات را "پيروزی کانديداهای جبهه پايداری و همچنين کانديداهای مستقل" دانسته و افزوده: "يکی ديگر از ويژگی‌های مهم منتخبان مجلس نهم، تغيير گسترده نسبت به مجلس هشتم به‌ويژه در حوزه‌های انتخابيه کوچک و تک رأی و دو رأی است که می‌تواند به‌عنوان نشانه‌ای بر نارضايتی از عملکرد مجلس هشتم ارزيابی شود".

رجانيوز درباره انتخابات تهران نوشته است: "در ميان ۵۵ نفر اول، پنج نفر از کانديدای مشترک جبهه پايداری و متحد، ۲۳ نفر از کانديداهای ليست جبهه پايداری، ۲۳ نفر از ليست جبهه متحد، ۲ نفر از ليست منتقدين دولت و دو نفر از ليست خانه کارگر و يک نفر از ليست حاميان ولايت حضور دارند".

با اين حال روزنامه دنيای اقتصاد، در گزارشی نوشت که "جبهه متحد اصولگرايان و جبهه پايداری به عنوان دو رقيب اصلی انتخابات روز جمعه، تاکنون تنها توانسته‌اند حدود ۹۰ کرسی مجلس نهم را به خود اختصاص دهند و نزديک ۱۱۰ صندلی سبز بهارستان به گروه‌های ديگر، نامزدهای مستقل و افراد خارج از اين دو ليست رسيده است".

اين گزارش افزوده است: "در واقع تنها ۸۸ کانديدای راه يافته به مجلس متعلق به ليست جبهه متحد اصولگرايان بوده و ۴۴ نماينده هم از ليست جبهه پايداری وارد مجلس شده‌اند که البته در اين ميان ۴۰ نفر عضو هر دو ليست بوده‌اند".

در اين ميان گروهی از نيروهای نزديک به اصلاح‌طلبان که با عنوان "جبهه مردم سالاری" وارد انتخابات شده بودند نيز سهم خود را در مجلس دارند. البته در اين ليست علاوه بر برخی از افراد منتسب به اصلاح‌طلبان، نام برخی از اصول‌گرايان نيز قرار داشت.

کانديداهای ديگر فهرست‌های انتخاباتی نظير صدای ملت (منتقدين دولت)، جبهه توحيد و عدالت (حاميان دولت و منسوب به مشايی)، افراد مستقل و احتمالا کانديداهای بی‌نام و نشان "جريان انحرافی"، ديگر کرسی‌های مجلس را به خود اختصاص داده‌اند.

برخی از اصول‌گرايان در روزهای گذشته هشدار داده‌اند که جريان انحرافی تلاش گسترده‌ای را برای حضور کانديداهای شهرستانی درمجلس به خرج داده تا بتواند۱۵۰ کرسی مجلس را از آن خود کند؛ جريانی بدون تابلو و بدون فهرست که احتمالا با چراغ خاموش وارد مجلس خواهد شد.


يک انتخابات و اين همه آمار

همزمان سايت رسمی وزارت کشور جمهوری اسلامی، آمار شرکت‌کنندگان در انتخابات مجلس نهم را حذف کرده است. اين اقدام وزارت کشور پس از آن صورت گرفت که ميان آمارهای ارائه شده توسط مسوولان درباره انتخابات تناقضات فراوانی يافت شد.

مصطفی محمدنجار، پيش از اين تعداد واجدين شرايط در انتخابات مجلس نهم را حدود ۴۸ ميليون نفر اعلام کرده بود. وی پس از انتخابات ميزان مشارکت در انتخابات را حدود ۲۶ ميليون نفر اعلام و درصد شرکت‌کنندگان در انتخابات را نيز کمی بيش از ۶۲ درصد اعلام کرد. اين در حالی است که حتی با توجه به آمار نجار، ميزان شرکت در انتخابات حدود ۵۴ درصد بوده و نه ۶۲ درصد؛ به دنبال يافتن همين تناقضات بود که سايت وزارت کشور اقدام به حذف تعداد مشارکت‌کنندگان در انتخابات کرد.

پيش از اين هاشمی‌رفسنجانی، رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام، پس از انداختن رای خود به صندوق، ابراز اميدواری کرده بود که رای مردم درست و بدون دست‌کاری خوانده شود: "انشاء الله نتيجه انتخابات همانی باشد که مردم می‌خواهند و همان رايی باشد که به صندوق می اندازند. اگر نتيجه همانی باشد که مردم در صندوق می اندازند انشاء الله مجلس خوبی خواهيم داشت".

پيش از اين هم ابهامات زيادی درباره آمار ارائه شده از سوی وزير کشور درباره واجدين شرايط در انتخابات مطرح شده و برخی اعلام کرده بودند که ميزان واجدين شرايط رای دادن در انتخابات حدود ۵۳ ميليون نفر است.

از سوی ديگر، صولت مرتضوی، رييس ستاد انتخابات کشور، در يک برنامه زنده تلويزيونی در پاسخ به سوالی درباره ميزان مشارکت کنندگان در انتخابات، درصد حاضران در انتخابات را ۳۴ اعلام کرد. وی لحظاتی بعد، اعلام کرد که ميزان شرکت‌کنندگان ۶۴.۴ درصد بوده، در حالی که وزير کشور خبر از مشارکت ۶۴.۲ درصدی در انتخابات داده بود.

خبرگزاری ايلنا نيز نوشت که در ارائه آمار آرای کانديداهای مجلس در شهر تهران، در ظهر روز گذشته، آرای ۱۴ نفر از نامزدها نسبت به آرايی که صبح روز گذشته اعلام شده بود، کاهش يافته است.

اين‌ها اما تنها تناقضات مطرح شده درباره انتخابات مجلس نهم نيست. سايت بازتاب امروز، در مطلبی با اشاره به کاهش دو ميليونی تعداد رای‌دهندگان در دو استان تهران و البرز، نوشته است: "بر اين اساس، آمار رسمی استانداری البرز، تعداد واجدين شرايط در اين استان با توجه به آخرين آمار سازمان‌های قانونی يک ميليون و ۳۴۵ هزار نفر است. تمدن استاندار تهران هم عنوان می کند تعداد واجدين شرايط استان تهران حدود ۵ ميليون نفر هست... تعداد واجدين اين محدوده جغرافيايی در سال ۹۰ بر اساس امار وزارت کشور معادل ۶ ميليون و ۳۴۵ هزار نفر است... حال آن که بر اساس آمار وزارت کشور در همين محدوده جغرافيايی در سال ۸۸ تعداد واجدين شرايط معادل۸٬۷۹۶٬۴۶۶ نفر بوده است".

اين خبر البته ساعاتی بعد با فشار نيروهای امنيتی از اين سايت حذف شد.

در همين حال خبرگزاری مهر، خبری را منتشر کرده بود که براساس آن از ۳۷۳ هزار ايلامی واجد شرايط ۳۸۰ هزار رای جمع آوری شده بود. اين خبرگزاری ساعاتی بعد خبر خود را اصلاح کرد و نوشت که نرخ مشارکت در اين منطقه ۷۶ درصد است، آنهم در حاليکه خبرگزاری فارس نرخ مشارکت در ايلام را ۸۷ درصد اعلام کرده بود.

در همين حال، در بسياری از حوزه‌ها نرخ مشارکت مردم در انتخابات بيش از صد در صد اعلام شده است. برخی از اين حوزه‌های انتخاباتی، جزء مناطقی هستند که هرگز اين نرخ مشارکت را تجربه نکرده بودند. از سوی ديگر در آمار اعلام شده از سوی وزارت کشور، تنها آرای صحيح اعلام شده و خبری از مجموع آرا و آرای باطله منتشر نشده است.

مخالفان نيز اعلام کرده‌اند که جمهوری‌اسلامی در ارائه آمار حاضران در انتخابات "دروغ" می‌گويد. اردشير اميرارجمند، سخنگوی شورای هماهنگی راه سبز اميد، در اين‌باره گفته است: "ميزان مشارکت در اين انتخابات نيز از قبل مشخص شده بود تا ادعای رکوردشکنی های متوالی، البته در کنار رکوردهای مربوط به فساد، اختلاس، بی کاری، جرايم اجتماعی، نرخ ارز و غيره ادامه يابد".

در همين حال، سازمان گزارشگران بدون مرز نيز با صدور بيانيه‌ای اعلام کرده بود که جمهوری اسلامی به بسياری از خبرنگاران خارجی اجازه حضور در تهران و پوشش انتخابات را نداده است.

اويوان واتسون، خبرنگار سی ان ان، روز گذشته در صفحه توييتر خود نوشت که خبرنگاران خارجی را بر اتوبوسی سوار کرده و آن‌ها را به حوزه‌های مشخصی می‌برند.به گفته وی به خبرنگاران اجازه آزادانه تردد در خيابان‌ها داده نشده و او اين فضا را تاکنون در جايی نديده است.


درگيری های انتخاباتی

در دو روز گذشته اخبار مختلفی نيز از درگيری در نقاط مختلف کشور در اعتراض به نتايج انتخابات منتشر شده است.

در شهرستان تويسرکان، جابه‌جايی ناگهانی کانديداهايی که واجد شرايط برای حضور در مرحله دوم انتخابات شده بودند، باعث اعتراض هواداران نامزدها شده است. برخی روزنامه‌نگاران می‌گويند که در اين شهر، ميزان خريد و فروش رای بالا بوده است.

در شهرستان آمل نيز، پس از اعلام نتايج انتخابات، ميان هواداران کانديداها درگيری به وجود آمده است. کانديدای معترض به نتيجه انتخابات اعلام کرده که برخی از صندوق‌های رای بايد باطل شوند. وی گفته است که از زندان آمل – با جمعيت حدود ۹۰۰ نفر – بيش از ۱۵۰۰ رای جمع‌آوری شده است.

يک ناظر سياسی اهل خوزستان نيز درباره جو انتخاباتی اين استان نوشت که در شهرهای بزرگ‌تر اين استان، نظير اهواز و آبادان، عملا شور انتخاباتی در شهر وجود نداشته است.

در حوزه انتخابيه گرمسار نيز، پروين احمدی نژاد خواهر محمود احمدی‌نژاد، نسبت به تقلب در انتخابات اعتراض کرد.

بنا بر اعلام ستاد انتخابات کشور، پس از شمارش آرا در حوزه انتخابيه گرمسار غلامرضا کاتب با ۱۶۲۲۸ رای نفر اول و پروين احمدی نژاد با ۱۵۵۰۰ رای نفر دوم شد.

پروين احمدی‌نژاد در گفت‌وگويی مدعی شد که "در روز و شب برگزاری انتخابات در حوزه گرمسار، تخلفات انتخاباتی از سوی برخی نامزدهای اين حوزه مشاهده شد که اين امر خلاف قانون بوده و بنده اعتراض خودم را نسبت به اين موضوع تسليم مسئولين برگزاری انتخابات خواهم کرد."

پيش از اين يک روزنامه‌نگار از رشت، به "روز" گفته بود که "خريد و فروش رای، چندبار رای دادن و انواع تخلف‌ها" در انتخابات وجود داشته است. وی مدعی شده که خود چهار بار در اين انتخابات شرکت کرده و رای داده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016