سه شنبه 23 اسفند 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مهمان‌پرست: اظهارات آمانو درباره پارچين فضاسازی تبليغاتی است، ايسنا


سخنگوی دستگاه ديپلماسی کشورمان گفت: فعاليت‌های هسته‌يی ايران جزء حقوق ماست و ادامه هم پيدا خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار سياسی خارجی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، رامين مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه صبح سه‌شنبه در يک نشست خبری، در پاسخ به پرسش ايسنا درباره اظهارات اخير کاترين اشتون مبنی بر تلاش ۱+۵ برای ترغيب ايران نسبت به پايان دادن به فعاليت‌های هسته‌يی‌اش و انجام مذاکرات پس از آن، گفت: زمان اين اظهارات مربوط به چند سال پيش است. ايران فعاليت‌های خود را به صورت بومی دنبال می‌کند و همه اجزای آن کامل شده است و جزء نيازهای اساسی ماست و در آينده از اين دانش بومی برای پيشرفت و توسعه کشورمان استفاده خواهيم کرد. آن چه که قطعی است اين است که همه کشورها حق دارند از دانش هسته‌يی برای فعاليت‌های صلح‌آميز استفاده کنند و قطعا در خط مقدم اين جريان، جمهوری اسلامی ايران است و از اين دانش هم استفاده می‌کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


او تاکيد کرد: موضوع مذاکرات ايران و ۱+۵ با توافق دو طرف تعيين خواهد شد و بعيد می‌دانم طرف مقابل بخواهد بحث‌هايی را مطرح کند که اصل موضوع نشست را زير سوال ببرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه هم‌چنين در مورد برخی مسائل مطرح شده درباره فعاليت‌های ايران در سايت پارچين و اظهارات اخير آمانو مبنی بر اين که در اين سايت فعاليت‌هايی در حال انجام است که ممکن است ايران در حال از بين بردن آثار آن باشد، گفت: سايت پارچين يک سايت نظامی است که فعاليت‌های متعارف نظامی در آن صورت می‌گيرد؛ بنابراين اظهارنظرهايی که درباره فعاليت‌های هسته‌يی نظامی صورت می‌گيرد دقيق و سنجيده نيست.

اظهارات آمانو درباره پارچين فضاسازی تبليغاتی است

او ادامه داد: کسانی که با مسائل فنی هسته‌يی آشنايی دارند می‌دانند که به هيچ وجه اظهاراتی مبنی بر پاک کردن آثار فعاليت‌های هسته‌يی، اظهارات قابل توجهی نيست. اصولا اگر در منطقه‌ای فعاليت‌های نظامی هسته‌يی بخواهد صورت گيرد آثار آن به هيچ وجه قابل پاک شدن نيست و اين مساله بيش‌تر نوعی فضاسازی تبليغاتی است و نتيجه‌ی منطقی ندارد. سايت پارچين فعاليت نظامی متعارف خود را دنبال می‌کند. درخواستی برای بازديد از اين سايت قبلا هم وجود داشته است و دو بار هم بازديد انجام شد. مجددا درخواست بازديد داشته‌اند و ايران با بازديد مخالفتی نکرده است اما بايد مجموعه فعاليت‌هايی که می‌خواهند بين ايران و آژانس صورت گيرد در قالب چارچوب و توافق‌نامه باشد؛ حتی اگر تيم مذاکره‌کننده آژانس که در ايران به سر می‌برد صبوری بيش‌تری داشتند و مدت بيش‌تری را در ايران اقامت می‌کردند شايد پس از توافقی که درباره مداليته جديد صورت می‌گرفت امکان بازديد هم به وجود می‌آمد. در هر صورت با عجله‌ای که داشتند و آمانو خواسته بود سريع‌تر برگردند اين کار در آن زمان صورت نگرفت. به هر صورت سايت پارچين فعاليت متعارف خود را دارد و اين خبرسازی‌ها از نظر فنی به هيچ وجه ارزشی ندارد و کسی به آن به ديد جدی نگاه نمی‌کند.

مهمان‌پرست توضيح داد: پاک کردن آثار راديواکتيو فعاليت‌های هسته‌يی به سادگی امکان‌پذير نيست.

سخنگوی وزارت امور خارجه هم‌چنين در پاسخ به اين پرسش که آيا پذيرفتن بازديد از سايت پارچين به معنای پذيرفتن پروتکل الحاقی است، گفت: اين موضوع به معنای پذيرفتن پروتکل الحاقی نيست.

تعيين محل مذاکره با ۱+۵ دشوار نيست

وی هم‌چنين در مورد زمان و مکان مذاکرات ايران و ۱+۵ نيز گفت: اين موضوع در آينده نزديک مشخص می‌شود و تعيين آن به نظر نمی‌رسد مساله دشواری باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016