چهارشنبه 24 اسفند 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محمود احمدی‌نژاد در پاسخ به نمايندگان: از نمره ۲۰ به ما کمتر بدهيد بی‌معرفتی و نامردی است، ايلنا

- کار فرهنگی با بگير و ببند نمی‌شود، به دختران و پسران گير سه پيچ ندهيد
- طراحان سوال از‌‌ همان افرادی بود که با فشار دادن شاسی فوق ليسانس گرفته‌اند
- به منوچهر متکی ماموريت نداده بودم
- موجودی حساب ذخيره ارزی صفر است

ايلنا: محمود احمدی‌نژاد صبح امروز با حضور در صحن علنی مجلس به سوالات نمايندگان مردم در مجلس شورای اسلامی پاسخ گفت.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ايلنا، احمدی‌نژاد با اشاره به اينکه سوال از رئيس جمهور طبق قانون اساسی حق مجلس است، گفت: سوال از رئيس جمهور حق شماست و ما هم به عنوان مجموعه دولت بايد به سوالات شما پاسخ بدهيم و فکر نمی‌کنم اتفاق ويژه‌ای رخ داده شده باشد.

وی افزود: البته اين سوال‌ها مدت بسيار زيادی‌ست مطرح شده و صد‌ها ساعت نيز در مورد آن صحبت شده گرچه که من بايد يک ساعته جواب همه آن‌ها را بدهم.

رئيس جمهور با اشاره به اينکه قصد داشته قبل از انتخابات نهمين دوره مجلس شورای اسلامی پاسخ سوالات نمايندگان مجلس را بدهد، گفت: من قبل از برگزاری انتخابات می‌خواستم به مجلس بيايم و صراحتا به سوالات شما نمايندگان پاسخ بدهم اما عده‌ای در‌‌ همان زمان گفتند که ممکن است جواب‌های ما بر نتيجه انتخابات تاثير بگذارد و بعد هم نتايج آن را به گردن ما بيندازند.

احمدی‌نژاد با تاکيد بر اينکه همواره دانش آموز مرتب و منضبطی بوده‌ام و می‌خواهم طبق نامه‌ای که در اختيار من گذاشته‌ايد به سوالات شما نمايندگان پاسخ دهم در پاسخ به اين سوال که چرا تسهيلات مترو پرداخت نشده است، اظهار کرد: طبق قانون دولت می‌بايست تا پايان سال ۸۹ از محل حساب ذخيره ارزی با رعايت قانون اين پول را به شهرداری‌ها بدهد. خودش ضامن بشود و خودش هم پرداخت کند.

وی افزود: ما چطور می‌توانيم در چنين شرايطی وام بدهيم؟ با توجه به اينکه بانک مرکزی اعلام کرده موجودی حساب ذخيره ارزی صفر است، وقتی آقای بهمنی بار‌ها اعلام کرده پولی در اين حساب ندارد آيا ما می‌بايد از محل بودجه بهداشت و درمان، عمران و روستا‌ها در اختيار آن‌ها می‌گذاشتيم؟ من فکر می‌کنم وقتی منبع مشخصی برای پرداخت اين پول مشخص نيست پس طرح سوال آن هم طبق قانونی که به تاييد شورای نگهبان هم رسيده صحيح نمی‌باشد.

رئيس جمهوری در ادامه پاسخ به سوال اول نمايندگان تصريح کرد: من می‌دانم که شما دغدغه کلان شهر‌ها را داريد. ما هم همين دغدغه را داريم و می‌خواهم به چند مورد از کمک‌های دولت در چند سال اخير به کلان شهر‌ها اشاره کنم.

وی گفت: ما در سه سال اخير ۸۷۳۰ ميليارد تومان بابت عوارض به شهرداری‌ها کمک کرده‌ايم و ۳۱۱۰ ميليارد تومان هم به مترو کلان شهر‌ها کمک کرده‌ايم ضمن آنکه ۶ ميليارد تومان هم به صورت فاينانس به کلان شهرهای غير از تهران کمک داشته‌ايم.

احمدی‌نژاد تصريح کرد: ما در همين مدت ۱۰۶۸ دستگاه اتوبوس را با تخفيف ۵/۸۲ درصد تخفيف در اختيار شهرداری تهران قرار داده‌ايم و ۴۶۰۰ ميليارد تومان نيز پول نقد کمک کرده‌ايم که از اين مقدار ۱۱۰۰ ميليارد تومان آن هم متعلق به بودجه مترو بوده است که اين برابر است با ۱۰ و ۷ دهم برابر با کمک‌های تمام دولت‌های گذشته.

وی با اشاره به ديگر کمک‌های دولت به شهرداری تهران گفت: ما علاوه بر همه کمک‌هايی که گفتم ۳۰۰۰ ميليارد تومان به صورت فاينانس در اختيار دوستان گذاشته‌ايم و علاوه براين مجوز ۱۰۰۰ ميليارد تومان اوراق مشارکت هم به آن‌ها داده‌ايم ضمن آنکه ۲۵۰ ميليارد تومان هم يارانه دولت به مترو تهران بوده است.

احمدی‌نژاد تصريح کرد: دولت نهم و دهم در طول عمر خود ۲۵ميليارد بابت ترخيص واگن‌ها داده و البته ۳۰ ميليارد تومان هم بابت خريد واگن به شهرداری پرداخت کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با اشاره به اينکه بهتر بود نمايندگان به جای سوال از رئيس جمهور پی گير نحوه خرج بودجه شهرداری تهران می‌شدند، گفت: ‌ای کاش نمايندگان محترم به جای صرف وقت خود برای اين سوال از رئيس جمهور کمی هم وقت خود را برای پی گيری نحوه هزينه‌ها در شهرداری تهران می‌کردند.

رئيس جمهور در پاسخ به سوال دوم نمايندگان در خصوص آمار اشتغال و رشد اقتصادی کشور اظهار کرد: شما نمايندگان مدعی هستيد که اين آمار اشتباه است اما من اعتقاد دارم که اين آمار صحيح بوده و اين اتفاق رخ داده است. صحبت‌های من براساس گزارش‌های بانک مرکزی و مرکز آمار ايران است که طبق آن ما در سال ۸۹ رشد اقتصادی ۶.۲ در صد و مرکز امار هم عدد ۷ و ۱ دهم درصدی را اعلام کرده است، ضمن آنکه من معتقدم حتی بيش از آن‌ها هم می‌توان کار کرد و محقق کرد.

احمدی‌نژاد همچنين در پاسخ به سوال نمايندگان در خصوص هدفمندی يارانه‌ها اظهار کرد: من نمی‌دانم چگونه بايد در اين خصوص عمل می‌شد ما در طول اجرای روند هدفمندی يارانه‌ها شديد‌ترين محدوديت‌ها را داشته‌ايم و البته تحريم‌ها و بحران جهانی هم به پيوست آن بوده است.

وی افزود: به اعتراف دوست و دشمن ما در بحث هدفمندی يارانه‌ها عالی عمل کرده‌ايم و اين را بسياری از خود شما هم بار‌ها گفته‌ايد. ما در اين مدت بيشترين حمايت را از توليد داخلی داشته‌ايم و اين مقوله در سال ۹۰ رشد فوق العاده‌ای داشته است ما در سال ۹۰، ۸و ۲ دهم رشد اقتصادی به گفته بانک مرکزی داشته‌ايم من معتقدم که در اين خصوص دولت هيچ تخلفی مرتکب نشده و کمک‌های زيادی به بخش دولت کرده‌ام.

رئيس جمهور همچنين در پاسخ به سوال ۱۱ روز خانه نشينی خود به نمايندگان مجلس گفت: اين هم از‌‌ همان حرف‌ها است. احمدی‌نژاد و خانه نشينی و استراحت؟ بار‌ها شده مردم و حتی مسولين از من خواسته‌اند يک روز استراحت کنم. در اين دولت ما يک روز هم استراحت و تعطيلی نداشتيم. بسياری از همکاران ما در اين مدت پيچ و مهره‌ای شده‌اند و مجبورند به خودشان فنر وصل کنند. مطمئن باشيد که‌اين وصله‌ها به دولت نمی‌چسبد و من همواره سعی کردم با يک ادبيات صحيح و منطقی و درست در خصوص ولايت تعريف کنم.

احمدی‌نژاد در پاسخ به سوال ديگری مبنی بر اينکه چرا مدعی شده مجلس در راس امور نيست گفت: ما مخلص مجلس و همه نمايندگان هستيم. من با استدلال يک نظری را مطرح کردم و دعوا هم ندارم و فکر می‌کنم که بايد آزادی بيان باشد تا رئيس‌جمهور يک صحبتی که به آن اعتقاد دارد را مطرح کند.

احمدی‌نژاد در صحن علنی در مورد عدم تشکيل وزارت ورزش در زمان مناسب گفت: در مصوبه مجلس آمده است که در ۱۲ دی ماه ۸۹ سازمان‌های تربيت بدنی و سازمان ملی جوانان ادغام شده است و اصلاحات لازم به عمل می‌آيد، خب به عمل بيايد مگر ما مخالف اصلاحات هستيم؟

محمود احمدی‌نژاد صبح امروز در صحن علنی مجلس تصريح کرد: ‌ در اين مصوبه گفته شده که هزينه‌ها از محل صرفه جويی تربيت بدنی تامين می‌شود و اين روز ۳۰ دی ماه ابلاغ شده است، خب ما که مخالف اصلاح نيستيم و بايد گفت که ما از چه چيزی تخلف کرديم؟ آيا آنجا تکليفی برای رئيس جمهور مشخص شده است؟ کجا نوشته شده است که رديف صرفه جويی وجود دارد؟ از کجای تربيت بدنی بايد صرفه جويی شود؟

رئيس دولت ادامه داد: برادر عزيز، اين قانون اينهمه مشکل دارد و رئيس جمهور چهار مورد را شمرد و بعدا که يک جوان مناسب را برای وزارت معرفی کرد به همين دلايل رای نياورد و به خاطر همين کلی پرونده برای همکاران ما در سازمان بازرسی و... تشکيل شد، اما ما يک نامه‌ای محترمانه داديم که بله چشم انجام می‌دهيم، ولی يک دفعه که رئيس جمهور گفت بالای چشمتان ابرو است، به سوال رسيد.

وی در مورد عدم تخصيص بودجه فرهنگی از سوی دولت به دستگاه‌ها گفت: تخصيص به اندازه درآمد‌ها است و اگر پول داشتيم می‌پرداختيم؛ اما خود شما مصوب کرديد که بودجه‌های فرهنگی کشور در اختيار صداو سيما، ‌ شوراهای فرهنگی، ائمه جمعه و... است که بنده در آنجا‌ها حضور ندارم.

احمدی‌نژاد تصريح کرد: بنده کجا در شورای فرهنگی استان‌ها هستم؟ من از کجا می‌دانم کجا خرج شده است؟ و من بايد از شما بپرسم کجا خرج شده است؟ چرا که ما جهات کلی را گفتيم که در جهت اهداف انقلاب، زن، خانواده و... خرج کنيد و اين شما بود که تصويب کرديد چند ميليون برای کجا و... خرج شود.

رئيس دولت دهم با اشاره به سوال نمايندگان در مورد عزل ناگهانی منوچهر متکی از سمت وزير امور خارجه گفت: چه کسی به ايشان ماموريت داده است؟ چرا که من همچين ماموريتی به ايشان ندادم و از سوی ديگر اگر به ايشان بگوييم شما ديگر نيستيد ماموريت چه معنی دارد؟ از اختيارات رئيس جمهور نمی‌توان سوال کرد.

وی در بخش ديگری از سخنان خود با اشاره به سوال نمايندگان در مورد مواضعش درزمينه عفاف و حجاب گفت: در مورد عفاف و حجاب چند حرف روشن دارم. چرا هر وقت پای فرهنگ می‌آيد مردم را متهم می‌کنيم و با مردم برخورد می‌کنيم؟ چرا تا اشکالی به نظر می‌آيد، جوانان و ملت را زير سوال می‌بريم؟ ما می‌گوييم ملت ايران پاک و مومن است و من و شما را همين ملت سرکار آوردند.

احمدی‌نژاد تصريح کرد: می‌گوييم با ملت اينطور برخورد نکنيد و سخت نگيريد اما اگر کسی بخواهد به طور سازمان يافته کاری کند، مسئول قوه قضائيه است و نياز به برخورد عمومی نداشته و نياز به حکم قاضی دارد.

وی يادآور شد: کار فرهنگی با برخورد و بگير و ببند نمی‌شود. ما می‌گوييم به دختران و پسران گير سه پيچ ندهيد، والا اين‌ها بچه‌های خودمان هستند و همين جوانان جنگ و انقلاب را اداره کردند.

رئيس دولت دهم تاکيد کرد: نمی‌توان هر وقت که انتخابات و ۲۲ بهمن و... است دوربين را ببريم جلو و روی بعضی چهره‌ها زوم کنيم و وقتی که گذشت همان‌ها را يقه‌شان را بگيريم چرا که اين‌ها تناقض است و تناقض روزی کار دستمان می‌دهد.

احمدی‌نژاد در ادامه خطاب به نمايندگان گفت: ‌کدام يک از ما گناه نکرديم؟ چه کسی با من و شما برخورد کرده است؟ آيا مرگ خوب است برای همسايه؟ و من بايد بگويم که اين طور درست نيست.

محمود احمدی‌نژاد گفت: در بخشی از سوالات آمده است که نامبردن از ايران موجب تحريک تعصبات قومی ‌می‌شود. دراين خصوص بايد گفت همه دنيا و تاريخ ‌می‌دانند که ملت ايران يک ملت بزرگ و متفاوت است که راه آن ادامه راه پيامبر اسلام است. اين ملت اهل عاشورا و نيمه شعبان است. ضمن اينکه وقتی از ايران صحبت ‌می‌کنيم منظور يک جغرافيا نيست بلکه مقصود گلستانی از اقوام مختلفی است.

احمدی‌نژاد صبح امروز در پاسخ به سوال نمايندگان مجلس با حضور در صحن علنی گفت: با طرح اين سوال حتما جنگ هشت ساله تحميلی هم به خاطر حرف‌های ما بوده است در حالی که بايد گفت اين‌ها قصه‌های صد ساله است‌.

وی خطاب به نمايندگان گفت: از شما ‌می‌پرسم که آيا پاک بودن و تلاش شبانه‌روزی، دفاع از ملت، مبارزه با مفاسد و هسته‌ای کردن ايران و اجرای شعارهای دولت‌های قبل تحريک تعصبات قومی است؟ اگر اين طور باشد همه اعضای اين جلسه هم در اين خطا هستند و علاوه بر اين تعريف پيامبر از ايران هم موجب تعصبات قومی شده است.

احمدی‌نژاد با تاکيد بر اينکه ما از ابتدا هم گفتيم مشی برخی را قبول نداريم، عنوان کرد: ما آمده‌ايم تا قطار مديريت کشور را به ريل اصلی که خط امام و ولايت است برگردانيم، ضمن اينکه مقام معظم رهبری نيز بار‌ها بر اين موضوع تاکيد کردند، بنابراين اگر سکوت ‌می‌کنيم به علامت تاييد اتهامات نيست به معنی اين است که دلسوزيم و بايد به حکم سوگندی که خورديم دفاع کنيم.

احمدی‌نژاد در بخش ديگری از سخنان خود گفت: سوال اين است که اگر از ايران حرفی نزنيم چه بگوييم، من ايران را دوست دارم و به آن نيز افتخار ‌می‌کنم، ضمن اينکه شما هم آن را دوست داريد پس اعلام کنيد، چرا که عشق به ايران عين حزب اللهی بودن است. علاوه بر اين خدا نيز را ايران را دوست دارد بنابراين اگر ‌می‌خواهيد با ايران باشيد اعلام کنيد.

وی با بيان اينکه اين دولت حتی ضعيف‌ترين قوانين را نيز اداره کرده است، گفت: دولت نهم و دهم بيشترين همکاری را با ساير قوا داشته است، اگر چه برخی به استناد اصل قانون ۸۸ اساسی معتقدند که ما قانون گريز هستيم، در حالی که در اين اصل گفته شده که ‌می‌توان درباره يکی از وظايف رييس جمهور از آن سوال پرسيد. در صورتی که هيچ يک از سوالات مطرح شده درباره وظايف نبود بلکه يا در اختيارات و اظهارات رييس جمهور بود و يا اصلا ربطی به رييس جمهور نداشت. بنابراين سوال بايد متناظر با وظيفه باشد.

وی خطاب به نمايندگان عنوان کرد: ‌می‌خواهيم بدانم که آيا ‌می‌شود از مجلس نيز انتقاد کرد فقط اميدوارم که احساساتی نشويد. به نظر شما چه کسی قانون شمول خدمات کشوری را پس از تاييد شورای نگهبان تغيير داد. اين به معنی اين است که همه به جز مجلس بايد در چارچوب قانون خدمات کشوری حقوق بگيرند. سوال من اين است که آيا ‌می‌شود از اين طريق قانون را دور زد‌.

وی با تاکيد بر اينکه نمی‌شود مصوبات دولت را يک طرفه لغو کرد، گفت: در مجلس ‌می‌شود با فشار دادن يک شاسی فوق ليسانس گرفت

وی دربخش ديگری از سخنان خود تصريح کرد: ما به يک ميليارد دلار تخلف از قانون متهم شديم و در انتخابات نيز بسيار ناسزا شنيديم، ضمن اينکه رييس محترم ديوان محاسبات نيز روزهای پيش از انتخابات در تلويزيون اعلام کرد که احمدی‌نژاد تخلف کرده، در حالی که وقتی گزارش از کميسيون اصل ۹۰ آمد مشخص شد تخلفی صورت نگرفته است. ‌ای کاش اين گزارش در صحن مجلس نيز قرائت ‌می‌شد.

احمدی‌نژاد با بيان اينکه اخيرا فردی عليه دولت فرمان جنگ صادر کرده است، عنوان کرد: اين شخص اعلام کرده که بايد تابوی سوال از رييس جمهور بشکند، در حالی‌که من به شما ‌می‌گوييم رييس جمهور کف خيابان است و گردنش از مو نيز باريک‌تر است. بنابراين اگر ‌می‌خواهيد کاری انجام دهيد دو کلمه نيز خطاب به ديگران صحبت کنيد چرا که توهين به رييس جمهور نشان شجاعت نيست‌.

وی اضافه کرد: در نقاط مختلف دنيا نظام ارباب و رعيتی است در حالی که هم اکنون در ايران بر عکس است و يک رعيت دولت است و صد‌ها نفر دستور صادر ‌می‌کنند. خدا را شکر ‌می‌کنم که تا کنون حتی يک تخلف مهم نيز از دولت به اثبات نرسيده است، بنابراين اميدوارم مجلس همانطور که بر دولت نظارت ‌می‌کند به بقيه دستگاه‌ها همچون شهرداری نيز سری بزنند.

وی با تاکيد بر اينکه دولت برای شکايت از مجلس بايد به خود مجلس شکايت کند، عنوان کند: من شهادت ‌می‌دهم که مجلس از تمام ظرفيت‌های قانونی و فراقانونی خود برای کنترل دولت استفاده کرد. در حالی که نبايد فراموش کرد ما وظيفه داريم کشور را با يکديگر اداره کنيم و مسووليت‌های ما در واقع فرصت خدمت است که مثل برق و باد ‌می‌گذرد.

وی خاطرنشان کرد: باندبازی و گروه بازی تا جايی که بازی باشد خوب است، اما اگر قرار باشد در کشور تاثير بگذارد بايد دور آن را خط کشيد ما متعهد هستيم اخلاق را رعايت کنيم روز‌ها ‌می‌گذرد مبادا فرصت خدمت برای تثبيت قدرت به کار گرفته شود.

احمدی‌نژاد در پايان گفت: بايد بگويم سوال‌های مطرح شده خيلی هم سخت نبود به نظرم طراحان سوال از‌‌ همان افرادی بود که با فشار دادن شاسی فوق ليسانس گرفته اند. در حالی که اگر با ما مشورت ‌می‌کرديد حتما سوال‌های بهتری ‌می‌توانستيد طرح کنيد، ضمن اينکه ما نيز علاوه بر پاسخگويی به تمام سوالات يک مشت مطلب اضافه نيز نوشتيم. بنابراين اگر يک ذره از ۲۰ به ما کمتر بدهيد ‌‌نهايت بی‌معرفتی و نامردی است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016