پنجشنبه 25 اسفند 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رويارويی گزارشگر ويژه سازمان ملل و محمد جواد لاريجانی در ژنو، گفت‌وگوی راديو بين‌المللی فرانسه با عبدالکريم لاهيجی

رحمت قاسم بيگلو - احمد شهيد، فرستاده ويژه سازمان ملل، رئوس گزارش تازه خود را از موارد نقض حقوق بشردرايران، درنشست شورای حقوق بشر در ژنو، شرح داد. در مقابل، نمايندۀ ايران هم کشورهای غربی را "ورشکستۀ اخلاقی" توصيف کرد. اما به عقيدۀ دکتر عبدالکريم لاهيجی [نايب رييس فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر و رييس جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران] اينک علاوه بر غربی ها، کشورهايی مثل برزيل و مکزيک هم از وضع حقوق بشر در ايران نگرانند.

محمد جواد لاريجانی، دبير ستاد حقوق بشرايران، که به ژنو سفرکرده است با رد استنادات فرستاده ويژه سازمان ملل، ضمن ابرازخشم خود گفت: "ما قاطعانه و موکداً از گزارشگران محترم اين شورا می خواهيم که ازايران بازديد کنند تا واقعيات را کشف نموده و به دنيا گزارش دهند".



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اين درحالی است که احمد شهيد درسخنان روزگذشته ی خود در ژنو از جمله گفته بود: "مقامات ايران تا کنون به درخواست های ما برای سفربه ايران پاسخ نداده اند".

احمد شهيد در آغاز سخنرانی خود بارديگر نسبت به وضعيت حقوق بشردرايران ابراز نگرانی کرد.

وی درادامه سخنان خود به مواردی از نقض حقوق بشردرمورد شهروندان ايران اشاره کرد و گفت که توانسته است با يکصد و شصت و سه نفر، از جمله با شماری از شاهدان عينی که ازايران خارج شده اند، و همچنين با خانواده های زندانيان سياسی، گفت و گو کند.

به گفتۀ احمد شهيد، بر اساس اسنادی که وی گردآوری کرده، ايران نمونۀ بارزی از نقض حقوق اساسی تضمين شده درقوانين بين المللی به شمارمی رود.

احمد شهيد درگزارش خود به ادامه حصرخانگی آقايان موسوی، کروبی و خانم زهرا رهنورد، همسرميرحسين موسوی اشاره می کند و می نويسد از اينکه از اين افراد هيچ اطلاعی دردست نيست، نگران است.

در پايان سخنرانی احمد شهيد، کشورهای بلژيک، کانادا، سوئد، آلمان، انگستان، استراليا، اسپانيا، سوئيس، ژاپن و ملداوی از گزارش وی حمايت کردند.

در مقابل، کشورهايی مانند پاکستان، کوبا، سوريه، سريلانکا و بلاروس گزارش فرستاده ويژه سازمان ملل را مورد انتقاد قرارداده و از شورا خواستند تا به مأموريت ويژه درمورد ايران خاتمه داده شود.

درروزهای آينده درمورد ادامه کار احمد شهيد و يا به طور کلی پايان کارفرستاده ويژه رای گيری خواهدشد.

پس ازسخنان احمد شهيد، محمد جواد لاريجانی کشورهای غربی را به دخالت در ترورهای نخبگان جمهوری اسلامی (دانشمندان اتمی) متهم کرد و گفت: "از آنها می خواهيم تا به ايران بيايند و اندوه و خشم عظيم ملت ما را هنگامی که شهادت فرزندان نخبه خود را که به دست شبکه تروريستی بی رحمی که توسط ايالات متحده آمريکا، انگليس و فرانسه و چند کشورديگر از اين مجموعه ورشکسته اخلاقی اداره، هدايت و حمايت می شود را بينند، به جهانيان گزارش دهند".

محمد جواد لاريجانی با اشاره به اين که گزارش احمد شهيد درارتباط با ايران حاوی "اتهامات بی پايه واساس" است به اعضاء شورا گفت: "مفتخريم که اعلام کنيم کشور اسلامی ما داعيه دارحقوق بشراست".

[گفت‌وگوی راديو بين‌المللی فرانسه با عبدالکريم لاهيجی را با کليک اينجا بشنويد]

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
lddhi(at)fidh.net جامعه­ ی دفاع از حقوق بشر در ایران
Twitter: http://twitter.com/humanrightsiran

صفحه ایرانِ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر
http://www.fidh.org/-%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86-
Iran Page of FIDH:
http://www.fidh.org/-Iran,228-


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016