پنجشنبه 25 اسفند 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گفت‌وگوهای شورای حقوق بشر؛ تصويری از يک رژيم منزوی و محکوم، فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر و جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران

در پی پايان يافتن گفت‌وگوهای جدی در باره ايران در شورای حقوق بشر سازمان ملل، فدراسيون بين‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و سازمان ايرانی عضو آن، جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران، با ابراز نگرانی از وضعيت وخيم حقوق بشر در ايران، از گزارش گزارشگر ويژه ايران استقبال کردند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بيانيه مشترک
فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر
جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران

لاهيجی: گفتگوهای شورای حقوق بشر تصويری از يک رژيم منزوی و محکوم را به نمايش گذاشت

http://www.fidh.org/Lahidji-IRI-isolated-in-HRC?var_mode=calcul

ژنو، ۲۳ اسفند ۱۳۹۰ ـ در پی پايان يافتن گفتگوهای جدی روز گذشته در باره ايران در شورای حقوق بشر سازمان ملل، فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر و سازمان ايرانی عضو آن، جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران، با ابراز نگرانی از وضعيت وخيم حقوق بشر در ايران، از گزارش گزارشگر ويژه ايران استقبال کردند.

گزارشِ ديروز اولين گزارش گزارشگر ويژه به شورای حقوق بشر از زمان شروع فعاليت خود در مرداد ۱۳۹۰ است که در آن اسناد نقض حقوق بشر را در زمينه های متفاوتی، از حقوق زنان گرفته تا اقليت های قومی، گردآوری کرده است. با توجه به خودداری ايران از همکاری با گزارشگر ويژه، عبدالکريم لاهيجی، نايب رييس فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر و رييس جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران، گفت «ايران يک فرصت ديگر برای همکاری با کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل را از دست داد و نتوانست به کارنامه حقوق بشر خود که پس از تقلب در انتخابات در سال ۱۳۸۸ رو به وخامت رفته بهبود ببخشد.»

جامعه بين المللی، در واکنش به يافته های گزارشگر ويژه، انتقادهای سختی را از ايران مطرح کرد. مکزيکو توجه را به فقدان پيشرفت در کشور جلب کرد و برزيل با اشاره به «نظر جامعه بين المللی» نگرانی خود را از آزار و اذيت اقليت های دينی ابراز کرد. چند نظر مخالف که اساسِ وجود ماموريت گزارشگر را مورد انتقاد قرار دادند، از نمايندگان سوريه، سری لانکا، بلاروس، کوبا، زيمبابوه و چند کشور ديگر شنيده شد که در زمينه حقوق بشر بدنام هستند و کارنامه بعضی از آنها زير ذره بين شورای حقوق بشر قرار دارد.

در پی انتقادهای کشورهای مختلف از ايران، عبدالکريم لاهيجی اظهار کرد: «گفتگوهای جدی امروز بدون هر ترديدی تصوير يک رژيم منزوی و محکوم از سوی تقريبا تمامی جهان را به نمايش گذاشت.»

گزارشگر ويژه در پايان گزارش خود نتايج و توصيه هايی را بر اساس يافته های خود عنوان کرده است. گزارشگر با تکرار درخواست خود از دولت ايران برای ديدار از اين کشور، خاطرنشان کرد که خودداری دولت از دادن اجازه ديدار «تنها جامعه بين المللی را به سوی بدترين تصورها رهنمون می شود.» گزارش همچنين از ايران خواست «فوری تمام زندانيان سياسی و عقيدتی را آزاد کند»، «تعليق مجازات اعدام برای تمام جرايم را مد نظر قرار دهد»، «اعدام نوجوانان را ممنوع کند» و تمام قوانين داخلی مغاير با «موازين بين المللی حقوق بشر» را ملغا نمايد.

فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر و جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران از نتايج گزارشگر ويژه استقبال و از آنها کاملا حمايت می کنند و اميدوارند که گزارش بعدی به شورا در پی ديدار از ايران ارايه شود.

-------------------------------------
تماس با رسانه ها
فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر: Arthur Manet; Karine Appy +۳۳ ۶ ۷۲ ۲۸ ۴۲ ۹۴ / +۳۳ ۱ ۴۳ ۵۵ ۹۰ ۱۹
Twitter: @fidh_ngo
جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران: lddhi(at)fidh.net
Twitter: http://twitter.com/humanrightsiran


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016