پنجشنبه 25 اسفند 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

علی لاريجانی در گفت‌وگو با خبرگزاری ايتاليا: منابع اطلاعاتی گزارش "احمد شهيد" کاملاً نادرست است، فارس


خبرگزاری فارس: رئيس مجلس گفت که منابع اطلاعاتی گزارش "احمد شهيد" کاملاً نادرست است.

به گزارش گروه مجلس خبرگزاری فارس، علی لاريجانی رئيس مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری ايتاليا به سؤالات مختلف خبرنگار اين کشور، درباره مذاکره‌های هسته‌ای، حقوق بشر،‌ روابط خارجی و مسائل منطقه‌ای ‌پاسخ داد که مشروح اين گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانيد:

* ايران درباره مذاکره با آژانس بر چه اعتقادی است؟
- مذاکره‌ها دو طرف دارد؛ ما از طرف خودمان، به مذاکره‌های جدی اعتقاد داريم که بتواند مسائل را با گفت‌وگو حل کند.

* فکر می‌ کنيد با اين گفت‌وگوها تا چه حد به خواسته‌های خود برسد؟
- بايد ديد مذاکره‌ها جنبه ابزاری دارد و يا برای حل مسئله است؛ ايران يک عضو مسئوليت‌پذير آژانس بين‌المللی انرژی اتمی است و می‌تواند در چارچوب قوانين آژانس، فعاليت صلح‌آميز هسته‌ای داشته باشد اما اگر بخواهند در مذاکره‌هايی که انجام می‌شود،‌ ايران را از همين حق هم محروم کنند، مسلماً گفت‌وگوها نتيجه‌ای نخواهد داشت.

* روسيه در سال گذشته راه حلی را مطرح کرده بود که ايران يک قدم بردارد و آژانس هم يک قدم، تا مسائل حل شود،‌ اين طرح الآن اجرا شده است؟



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


- در زمان آقای البرادعی طرحی با نام "مداليته" مطرح شد و به تفاهم هم رسيديم و گام به گام بود؛‌ خيلی از سؤالات در ۶ گام مطرح شد و ما پاسخ داديم و آنها نوشتند که مشکل ديگری ندارند.
اما آنچه الآن بروز کرده، غيرعادی است، چون کشوری که با ما مشکل دارد، يکسری گزارش عليه ما تهيه کرده و آن را به آژانس داده است.
متأسفانه آنها هم بر اساس آن دارند، جلو می‌روند و اين خلاف آن توافقنامه‌ای است که با آقای البرادعی داشته‌ايم، ولی اگر اينها بر اساس همان چارچوب اقدام کنند، ما هم همکاری خواهيم کرد.

* عملکرد مجلس هشتم در زمينه ديپلماسی پارلمانی چگونه بوده است و در مجلس نهم بايد به چه مسائلی توجه شود؟
- سياست مجلس هشتم اين بود که هم از منافع ملی کشور در سطح کلان صيانت کند و هم نگاه واقع‌بينانه‌ای نسبت به مسائل منطقه و صحنه بين‌المللی داشته باشد.
مجلس حوادث را رصد می‌کرد و بر اساس آن موضعی را يا به دولت ابلاغ و يا آن را علنی می کرد؛ نگاه مجلس نسبت به همکاری با کشورهای مختلف، متفاوت است؛ مثلاً با چين يا روسيه مبنا بر اساس همکاری است؛ نسبت به اروپا به جز برخی از کشورها، توصيه ما به همکاری بوده است، مگر اينکه خود کشورهای اروپايی در دام طراحی آمريکا افتاده باشند.
صحنه منطقه‌ای الآن تعريف جديدی دارد و حکومت‌های دموکراتيک ظهور کرده‌اند؛ ‌اروپا می‌تواند يک نقش مثبتی در رابطه با اين کشورها داشته باشد و از ظرفيت‌های ايران هم در اين زمينه استفاده کند.
آمريکايی‌ها،‌ اروپا را به طرفی سوق می‌دهند تا برای آنها ظرفيت‌سوزی کنند؛ حکومت‌های منطقه به علت حضور برخی ديکتاتورها در منطقه که آمريکا آنها را حفظ کرده بود،‌ برخاستند، وگرنه با اروپا مشکلی ندارند؛ توصيه و نگاه ما برای همکاری با اروپا مثبت است و اين به خود اروپايی‌ها مربوط است که چه سياستی را در پيش بگيرند.

* نظر شما درباره سياست ايتاليا در برخورد با ايران چيست؟
- زمانی که آقای "پرودی" نخست‌وزير بودند، ما روابط نزديکی در زمينه مسائل مهم منطقه‌ای و مباحث هسته‌ای داشتيم اما بعد از آن در زمينه رايزنی‌های سياسی ارتباط کم شد، ولی در زمينه همکاری‌های اقتصادی روابط همچنان پابرجاست.
نگاه ما به روابط با ايتاليا مثبت است، چون ايتاليا هم کشور با تمدنی است،‌ اما اگر خود ايتاليا به اين نتيجه برسد که در معادله‌های اروپا قدم ديگری بردارد به سياست خود اين کشور مربوط می‌شود.

* تحريم‌ها تا چه حد بر ايران تأثير گذاشته و پاسخ‌های متقابل ايران به اين تحريم‌ها چقدر مؤثر بوده است؟
- خيلی از مباحثی که در زمينه تحريم‌ها مطرح شده است، بيشتر جنبه پروپاگاندا دارد، مثلاً مصادره اموال برخی از مقام‌های ايران؛ اينها اموالی ندارند که غرب بخواهد آن را توقيف کند.
تحريم بانک‌ها هم ممکن است پيچی در کار ايجاد کند، اما راه حل دارد و همان گونه که خود شما می‌بينيد در کشور کمبودی وجود ندارد، ‌حتی اين تحريم‌ها باعث می‌شود که ما از خلاقيت‌های داخلی بيشتر استفاده کنيم.
يکی از مشکلات داخلی ايران اين بود که به واردات زيادی توجه می‌کرد؛ ايران از ظرفيت‌های صنعتی، کشاورزی،‌ دامداری و فناوری خوبی بهره‌مند است که توصيه ما به دولت هم اين بوده است که از اين ظرفيت‌ها به خوبی استفاده کند.

* در خصوص سخنان مقام‌های برخی کشورها درباره نقض حقوق بشر ايران چه کاری انجام داده است؟
گفت‌وگوها ميان ايران و کشورهای مختلف و شورای حقوق بشر ادامه دارد، اما يک اختلاف نظری در برخی از مسائل وجود دارد و اين اختلاف مبنايی است. فرض کنيد در غرب مسائل هم‌جنس‌بازی را متعارف می‌دانند، ولی ما آن را از زيست سالم يک انسان خارج می‌دانيم و از نظر ما مطرود است؛ آنها با يک منطقی اين صحبت‌ها را مطرح می‌کنند که ما آن منطق را قبول نداريم.
در تفکر غربی انسان و لذت‌های او مبنا قرار دارد، اما محور در اسلام، سعادت انسان هم از جنبه مادی و هم از جنبه معنوی است؛ ما معتقديم که اگر به جنبه مادی انسان فقط توجه شود،‌ انسان به ورطه سقوط می‌رسد.
از نظر برخی مسائل هم مثل مقابله با تروريسم نقاط مشترک داريم؛ درست است که گروه‌هايی مثل طالبان در منطقه ظهور کرده‌اند، اما اگر ريشه‌يابی شود، جريان‌های تروريستی آنان از سوی غرب پی‌ريزی شده است.
از خانم بوتو پرسيدند که چرا طالبان را به وجود آورديد و ايشان گفتند که اين مسئله که پاکستان، طالبان را به وجود آورده است را اينقدر به رخ ما نکشيد؛ طالبان در يک حرکت سه ضلعی به وجود آمد.
طراحی و هدايت آنها را آمريکا، انگليس و غرب بر عهده داشتند، پولش را امارات متحد عربی و دولت عربستان سعودی می‌پرداختند و بارش را هم ما در پاکستان بر دوش کشيديم.
پس همه نظام‌هايی که درباره حقوق بشر مطرح می‌شود، نمی‌توان گفت صحيح است،‌ بلکه مسئله دو ديدگاه و دو مکتب مطرح است.

* گزارش احمد شهيد در مورد حقوق بشر در ايران را چگونه تفسير می‌کنيد؟
- در گزارش احمد شهيد هم دو نگاه خاص وجود دارد؛ ضمن اينکه ايشان مطالعه کافی نکرده است و خودشان هم گفته‌اند که بر اساس اطلاعاتی که به من رسيده است، اين گزارش را تهيه کرده‌ام؛ منابع اطلاعاتی ايشان کاملاً نادرست است؛ مثلا اعدام در کشور ما وجود دارد، چون حقوق ما اسلامی است.
در غرب اعدام را قبول ندارند، اما در آمريکا اين کار انجام می‌شود و اين به‌علت اختلاف در نظام حقوقی کشورهاست.
اعدام در کشور ما حکم بازدارندگی از بروز تخلف‌های ديگر را دارد و قابل دفاع است؛ زندان و زندانی هم در همه قوانين حقوقی کشورها وجود دارند و مجرمان را به زندان می‌اندازند.

* درباره تهديدهای سنگينی که اسرائيل عليه جمهوری اسلامی ايران دارد و اختلافاتی که در اين زمينه با آمريکا پيدا کرده است، ‌باراک اوباما تا چه اندازه می‌تواند نقش تعديل‌کننده در اين امر داشته باشد؟
- بايد ديد که تا چه اندازه اين مسئله صحت دارد و تا چه اندازه بازی سياسی است؛ رژيم صهيونيستی هيچ وقت بدون نظر آمريکا کاری انجام نداده است، اما به غير از اين، آمريکايی‌ها به اين مسئله بايد توجه داشته باشند که اين چاله‌ای که می‌خواهند داخلش بيفتند به نفعشان هست يا خير.

* ترکيب مجلس نهم به چه صورت خواهد بود و آيا با دولت هم‌سو خواهد بود؟
- ما ترکيبی از نيروهای اصلاح‌طلب، گروه‌های مختلف اصول‌گرا و مستقل و پوشش مناسبی از تفکرهای مختلف سياسی در مجلس نهم خواهيم داشت که نمی‌شود گفت که کاملا با دولت هم‌سو است و نه می‌توان گفت در تضاد هستند؛ مثل مجلس هشتم است.

* سئوال از رئيس‌جمهوری با چه هدفی اجرايی می‌شود؟
- سؤال از رئيس‌جمهوری يا وزيران يک امر قانونی است و روش دارد؛ يک نماينده از وزير می‌تواند سئوال کند، اما برای سئوال از رئيس‌جمهوری درخواست يک چهارم نمايندگان بايد باشد و مرحله بعدی بررسی در کميسيون‌ها است و اگر به نتيجه نرسيدند، سئوال به صحن می‌آيد و اگر ظرف يک هفته کسی امضايش را پس نگرفت، هيئت رئيسه سئوال را اعلام وصول می‌کند و رئيس‌جمهوری ظرف يک‌ماه وقت دارد تا به مجلس بيايد و پس گرفتن امضا پس از اين زمان تأثيری ندارد.

* موضع ايران در باره سوريه و حوادثی که در اين کشور رخ داده است، چيست؟
- موضع ما حمايت از مردم منطقه است و برخی کشورها به دنبال اين بودند که با ارسال سلاح و تجهيزات در سوريه اغتشاش ايجاد کنند؛ چون اين کشور در مقابل رژيم اشغال‌گر قدس مقاومت خيلی خوبی داشته است؛ ما معتقديم که در اين کشور مثل بحرين،‌ مصر و تونس اصلاحاتی بايد صورت بگيرد و بشار اسد با تغييرهايی که در قانون اساسی داد و رفراندومی که برگزار کرد، اين کار را انجام داد و بايد گذاشت تا مردم و دولت سوريه خودشان تصميم بگيرند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016