دوشنبه 29 اسفند 1390   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

خبرنگاران به سخيف ترين وجه ممکن تحقير شدند، اعتراض انجمن روزنامه نگاران مسلمان نسبت به نحوه پرداخت هديه خبرنگاران، ايلنا

دولتی که ماهانه يارانه ۷۰ ميليون نفر را به حساب واريز می‌کند، توانايی واريز هديه ۷ هزار نفر را به حساب خبرنگاران نداشت تا آنان را به شيوه ای تحقيرآميز به صف نکند؟


انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان با صدور بيانيه‌ای نسبت به نحوه پرداخت هديه خبرنگاران از سوی نهاد رياست جمهوری و معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد اعتراض کرد.

به گزارش ايلنا، متن کامل بيانيه انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان به شرح ذيل است:

افزون بر ۷ ماه پيش همزمان با روز خبرنگار، مسئولان دولت از وعده رئيس جمهور برای اعطای هدايايی به خبرنگاران خبر دادند و پس از چندين بار خلف وعده، نهايتاً در آخرين روزهای سال ۹۰ اين هديه با روشی به خبرنگاران پرداخت شد که مايه تاسف شد و علامت سئوال‌های بسياری را در اذهان بسياری از اهالی فرهيخته و صبور رسانه و مطبوعات نسبت به رفتار دست اندرکاران نهاد رياست جمهوری و معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد ايجاد کرده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


هر چند اصحاب رسانه و مطبوعات با وعده‌های کلان تحقق نيافته دولت نامانوس نيستند، اما از رئيس جمهور محترم اين پرسش را دارند که اساساً ايشان چه ضرورتی احساس کردند تا وعده‌ای تحت عنوان پرداخت «هديه» - که در سيره و سنت معصومين عليهم السلام مفهوم والای «بزرگداشت» و «افزونی محبت» را دارد- مطرح کنند و اگر ضرورتی بوده، چرا اجازه دادند تا مديران ايشان بيش از ۷ ماه با شيوه های غلط ، شخصيت و شانيت خبرنگاران اين مرز و بوم را به سخره بگيرند.

کدامين رفتار در اين ۷ ماه انتظار برای تحقق وعده رئيس جمهور به خبرنگاران با شعار «مهرورزی» و احترام و محبت سازگاری دارد؟ آيا آداب اسلامی حکم نمی‌کرد که با خبرنگاران در شأن و جايگاهشان رفتار می‌شد؟

مگر مجموع مبلغ در نظر گرفته شده برای هديه خبرنگاران چقدر بود که چنين پروسه طويل المدتی برای اعطای آن طی شد؟ آيا دولتی که ماهانه يارانه ۷۰ ميليون نفر را به حساب واريز می‌کند، توانايی واريز هديه ۷ هزار نفر را به حساب آنان نداشت تا آنان را به شيوه ای تحقيرآميز به صف نکند؟

اعلام تاريخ‌های متعدد برای پرداخت هديه خبرنگاران توسط مسئولان مختلف دولتی، نامشخص بودن متولی پرداخت اين هدايا و تعيين ضوابط من درآوردی در معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد برای ثبت نام خبرنگاران، از جمله مواردی بود که طی اين ۷ ماه موجب تخفيف و تحقير قشر مطبوعاتی جامعه شد اما در پايان اين کش و قوس‌ها، نهاد رياست جمهوری راساً متولی پرداخت اين هديه شد و در آخرين روزهای سال – يعنی زمانی که بسياری از خبرنگاران عازم مسافرت نوروزی بوده و يا گرفتار کارهای آخر سال هستند – بازه زمانی ۲ روزه‌ای اعلام شد تا خبرنگاران را به محوطه نهاد رياست جمهوری بکشانند و کارت هايی اعتباری که ظاهراً بعضی از آنها هنوز خالی است و بعداً شارژ می شود به آنها اعطا کنند!

قطعاً صف خبرنگاران حاضر در نهاد رياست جمهوری- با توجه به مشکلات مادی و مالی فراوانی که دارند - از شأن و جايگاه آنان کم نمی‌کند اما اين صف، مايه هيچ فخر و مباهاتی برای حضرات مسئول در نهاد رياست جمهوری نيز نيست و اتفاقاً نمايانگر ناکارآمدی آنهاست که بعد از ۷ ماه نتوانستند در اين عصر ارتباطات و دولت الکترونيک(!) سازوکار مدرن تری غير از «صف» برای پرداخت مبالغی ناچيز به يک قشر فرهنگی به کار گيرند.

در اين ميان اما نمی‌توان سکوت سنگين معاونت مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت ارشاد را که متولی رسمی امور خبرنگاران و اصحاب رسانه است ناديده گرفت و به عملکرد اين مجموعه اعتراض نکرد.مجموعه‌ای که ساز و کارهای بوروکراتيکش برای احراز هويت خبرنگاران به هفت خوان رستم شبيه شده اما در برابر اين توهين آشکار به خبرنگاران دم برنمی آورد و از خود سئوال نمی کند که چرا بايد ۲ روز مانده به آغاز تعطيلات نوروزی صدها خبرنگار در نهاد رياست جمهوری برای يک وعده تحقق نيافته ۷ ماهه به صف شوند و به سخيف ترين وجه ممکن تحقير شوند.

انجمن روزنامه نگاران مسلمان ضمن عذرخواهی از جامعه فرهيخته رسانه‌ای و خبرنگاران خدوم کشور به خاطر توهين آشکار مجريان و دست اندرکاران پرداخت «هديه» رئيس جمهور، از مسئولان دولتی می‌خواهد اگر توان عمل به وعده‌های خود را ندارند، مطالبه و خواستی را در هيچ قشری ايجاد نکنند و اگر چنين توانی را در خود می‌بينند، وعده‌های خود را به تحقير و تخفيف افراد نيالايند که عايدی چنين برخوردهای دور از شأنی، جز خسران و بی اعتمادی نخواهد بود.

ان اريد الا‌الاصلاح ما استطعت و ما توفيقی الا بالله

انجمن روزنامه نگاران مسلمان
۲۸/اسفند/۱۳۹۰


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016