سه شنبه 15 فروردین 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

عنان: سوريه با اجرای آتش بس از دهم آوريل موافقت کرده است

به گزارش بی‌بی‌سی، کوفی عنان، نماينده مشترک سازمان ملل و اتحاديه عرب در امور سوريه، روز دوشنبه دوم آوريل از شورای امنيت سازمان ملل خواسته که دهم آوريل را به عنوان مهلتی برای اجرای بخشی از طرح صلح پيشنهادی برای حل بحران سوريه تعيين کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آقای عنان در جلسه شورای امنيت که پشت درهای بسته انجام شد گفت که ۴۸ ساعت بعد از ضرب الاجل تعيين شده بايد در سوريه آتش بس کامل برقرار شود.

آقای عنان همچنين گفته است که دولت سوريه موافقت خود را با تعيين ضرب الاجلی برای برقراری آتش بس اعلام کرده است.

طرح صلح پيشنهادی شامل برقراری آتش بس از سوی تمام گروه های درگير تحت نظارت سازمان ملل، خروج سربازان و سلاح های سنگين از شهرها و ارسال کمک های بشردوستانه به مناطق مورد نياز است.

سوريه هفته گذشته گفت اين طرح صلح را می پذيرد. اما به گفته ديپلمات ها آقای عنان به شورای امنيت گفت که تاکنون هيچ نشانه ای داير بر اينکه حکومت بشار اسد رئيس جمهوری سوريه آن را اجرا کرده باشد ديده نمی شود.

سوزان رايس نماينده آمريکا در سازمان ملل پس از نشست دوشنبه با حضور آقای عنان گفت: "ما قبلا ديده ايم که قول هايی داده شده و بعد شکسته شده."

خانم رايس گفت تجربه "ما را وامی دارد مشکوک باشيم" که سوريه طرح آقای عنان را اجرا خواهد کرد و اخطار داد که امکان دارد خشونت ها بدتر شود.

بشار جعفری نماينده سوريه گفت: "دولت من متعهد به اجرای طرح پيشنهادی آقای کوفی عنان است ...و ما هر آنچه در توان مان باشد برای موفقيت او انجام خواهيم داد...دولت سوريه به صورت مستمر با آقای عنان در تماس است.... هر دو طرف اهداف مشترک دارند و متعهدند با حفظ استقلال سوريه راه کارهای اجرايی شدن مفاد طرح ۶ ماده ای را اجرا کنند."

اما او از آقای عنان خواست تعهد مشابهی از مخالفان بگيرد.

خانم رايس گفت که ناصر الخدوه معاون آقای عنان "تبادل سازنده ای" با مخالفان داشته تا آنها را نسبت به آتش بس ظرف ۴۸ ساعت پس از توقف کامل خصومت های دولتی ترغيب کند.

باربارا پلت خبرنگار بی بی سی در نيويورک می گويد آقای عنان در اين جلسه غيرعلنی گفت که سوريه گفته آماده خارج کردن نيروها و سلاح های سنگين از شهرها به شرط زمين گذاشتن سلاح از سوی مخالفان است.

خبرنگار ما می افزايد اين ضرب الاجل روشن خواهد کرد که آيا آقای اسد، چنانکه بعضی منتقدانش می گويند، سعی در وقت کشی دارد يا نه.

پول برای شورشيان

روز يکشنبه گروهی از ۸۳ کشور حامی تغييرات سياسی در سوريه به آقای اسد اخطار دادند که وقت کمی برای اجرای طرح آقای عنان دارد.

اجلاس "دوستان سوريه" در بيانيه ای نوشت: "محدوده زمانی برای حکومت (سوريه) به منظور اجرای تعهداتش برای پيوستن به نماينده ويژه، آقای عنان، بی انتها نيست."

در ادامه آمده بود: "گروه دوستان سوريه از فرستاده ويژه می خواهد تا جدول زمانی برای گام بعدی در صورت ادامه کشتار را تعيين کند که از جمله می تواند بازگشت به شورای امنيت سازمان ملل باشد."

کشورهای عرب منطقه خليج فارس که در نشست استانبول حضور داشتند با پرداخت حقوق و ساير هزينه ها به شورشيان ارتش آزاد سوريه موافقت کردند.

اين پول که از طريق شورای امنيت ملی سوريه متعلق به مخالفان توزيع خواهد شد اولين مورد حمايت رسمی بين المللی از ارتش آزاد سوريه است.

در همين حال جاکوب کلينبرگر، مسئول صليب سرخ جهانی برای گفتگو با مقامات سوريه به منظور گسترش عمليات امدادرسانی در اين کشور به دمشق سفر می کند.

صليب سرخ پيشتر در بيانيه ای خواستار دو ساعت آتش بس روزانه برای تخليه مجروحان و ارسال کمک به مناطق مورد نياز شده بود.

همزمان خشونت ها در سوريه ادامه يافته است.

کميته های هماهنگی محلی، که شبکه ای از فعالان مخالف دولت است، گفت ۶۵ نفر در روز دوشنبه کشته شدند که شامل ۴۰ نفر در حمص، ۱۴ نفر در ادلب، شش نفر در حما و پنج نفر در حلب بود.

امکان تاييد مستقل اين آمارها وجود ندارد چرا که دولت سوريه فعاليت خبرنگاران را به شدت محدود می کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016