پنجشنبه 24 فروردین 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

برنامه نظارت بر حمايت از مدافعان حقوق بشر: کوهيار گودرزی و سعيد جلالی فر را فوری آزاد کنيد

به آزار شيوا نظرآهاری، نويد خانجانی و پروين مخترع پايان دهيد

http://www.fidh.org/Release-Goudarzi-Jalalifar?var_mode=calcul
برنامه نظارت بر حمايت از مدافعان حقوق بشر، که برنامه مشترک «فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر» (FIDH) و «سازمان جهانی مبارزه با شکنجه» (OMCT) است، اطلاعات تازه ای دريافت کرده و از شما درخواست می کند فورا در باره مساله زير در ايران اقدام کنيد.
اطلاعات تازه
برنامه نظارت بر حمايت از مدافعان حقوق بشر از طريق «جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران» (LDDHI) از آزار قضايی چندين عضو کميته گزارشگران حقوق بشر مطلع شده است، از جمله آقای کوهيار گودرزی، آقای سعيد جلالی فر، که در گذشته عضو جمعيت دفاع از کودکان کار و خيابان نيز بود، خانم شيوا نظرآهاری، که در عين حال عضو کمپين يک ميليون امضا است، و آقای نويد خانجانی، که فرد شاخصی در زمينه آگاهی از حق تحصيل به شمار می رود .
بر اساس اطلاعات دريافتی، شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی در تاريخ ۸ اسفند ۱۳۹۰ آقای کوهيار گودرزی را به ۵ سال زندان در تبعيد در شهر زابل در جنوب شرقی ايران محکوم کرد. محکوميت او به اتهام «تبليغ عليه نظام» از طريق مصاحبه با مجله آلمانی اشپيگل (که در آن او در باره اعتصاب غذای خود در همبستگی با زندانيان و هم بنديان پيشين خود سخن گفت)، و «اجتماع و تبانی عليه نظام» صورت گرفت. با وجود اعتراض به حکم، او هنوز در بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات در زندان اوين به سر می برد. او پس از دستگيری در تير ماه ۱۳۹۰، بيش از دو ماه را در سلول انفرادی به سر برده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به علاوه، دادگاه انقلاب اسلامی در کرمان مادر او پروين مخترع را در اواخر آذر ماه ۱۳۹۰ پس از ۵ ماه حبس در زندان کرمان، به اتهام «اجتماع، تبانی و تبليغ عليه نظام» به ۲۳ ماه زندان محکوم کرد. اين حکم در تجديد نظر به ۲۳ ماه حبس تعليقی تبديل شد. در عين حال، او به اتهام «توهين به شهدا» به جريمه نقدی محکوم شد که پيش از آزادی در تاريخ ۲۸ اسفند ۱۳۹۰ آن را پرداخت کرد. برنامه نظارت از آزادی خانم پروين مخترع استقبال می کند، اما از دولتمردان ايران می خواهد به آزار قضايی او پايان دهند، زيرا محکوميت او مستقيما با فعاليت های برحق او در دفاع از فرزندش ارتباط دارد.
علاوه بر اين، حکم سه سال زندان آقای سعيد جلالی فر به اتهام «اقدام عليه امنيت ملی» در مرحله تجديد نظر در ماه بهمن تاييد شد. در زمان صدور اين فراخوان فوری، او در زندان اوين محکوميت خود را می گذراند.
سرانجام، خانم شيوا نظرآهاری و آقای نويد خانجانی پس از تاييد حکم های زندان خود، به ترتيب، در دی ۱۳۸۹ و مرداد ۱۳۹۰، هر لحظه در خطر بازداشت خودسرانه به سر می برند (نگاه کنيد به اطلاعات پيشينه ای).
برنامه نظارت به شدت بازداشت های خودسرانه و آزار و اذيت اعضای نامبرده کميته گزارشگران حقوق بشر را که در چارچوب سرکوب ادامه دار جامعه مدنی ايران و ظاهرا تنها به قصد تنبيه فعاليت مسالمت آميز و برحق حقوق بشری آنها انجام می شود محکوم می کند.

اطلاعات پيشينه ای
آقای کوهيار گودرزی در آذر ۱۳۸۸ دستگير و سپس به اتهام هايی از جمله «تبليغ عليه نظام از طريق همکاری موثر با وبسايت کميته گزارشگران حقوق بشر»، «گردآوری و انتشار اخبار مغرضانه عليه نظام و انتقال اطلاعات به سازمان های تروريستی مستقر در خارج» و «مصاحبه با رسانه های بيگانه و نشر مقاله در وبسايت ها» بر اساس قانون مجازات اسلامی ايران به يک سال زندان محکوم شد. او پس از گذراندن مدت محکوميت در ۲۳ آذر ۱۳۸۹ آزاد شد. آقای کوهيار گودرزی دوباره در تاريخ ۸ يا ۹ مرداد ۱۳۹۰ در شهر تهران دستگير شد و درچند هفته اول در وضعيتی معادل با ناپديد شدن قهری، محل بازداشت او نامعلوم بود. يک روز بعد، در تاريخ ۹ يا ۱۰ مرداد، چهار مامور لباس شخصی مادر او، خانم پروين مخترع، را بدون حکم بازداشت در خانه اش در کرمان خودسرانه بازداشت کردند. خانم مخترع در زندان مطلع شد که به «توهين به مقام رهبری»، «تبليغ عليه نظام» و «اقدام عليه امنيت ملی» متهم است، در حالی که او در هيچ فعاليت سياسی يا حقوق بشری شرکت نداشته است.
آقای سعيد جلالی فر در تاريخ ۲۹ آبان ۱۳۸۸ به خاطر «فعاليت های تبليغی عليه نظام» دستگير و در تاريخ ۲۵ اسفند ۱۳۸۸ با وثيقه صد ميليون تومان آزاد شد. او در تاريخ ۹ مرداد ۱۳۹۰ به خاطر همان پرونده دوباره دستگير و به زندان اوين منتقل شد. شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی در اوايل شهريور ۱۳۹۰ او را به اتهام «اقدام عليه امنيت ملی» به سه سال زندان محکوم کرد.
آقای نويد خانجانی در اسفند ۱۳۸۸ در اصفهان دستگير شد و برای مصاحبه و اعتراف عليه خود در برابر دوربين زير فشار قرار گرفت. او ۶۵ روز در زندان اوين به سر برد و در تاريخ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۸۹ با وثيقه صد ميليون تومان آزاد شد. وکيل او در تاريخ ۱۰ بهمن ۱۳۸۹ مطلع شد که شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی وی را به اتهام «نشر اکاذيب»، «تشويش اذهان عمومی و تبليغ عليه نظام از طريق مصاحبه با رسانه های بيگانه» و «عضويت در کميته گزارشگران حقوق بشر» به ۱۲ سال زندان محکوم کرده است. آقای خانجانی که پيشتر به خاطر تعلق به اقليت مذهبی بهايی در ايران از ادامه تحصيل در دانشگاه محروم شده بود، به تشکيل سازمانی برای افراد محروم از ادامه آموزش عالی نيز متهم و در يک پرونده ديگر از سفر به خارج نيز محروم شده بود. او به اين حکم اعتراض کرد، اما دادگاه تجديد نظر در مرداد ۱۳۹۰ حکم را تاييد و يک جريمه نقدی به مبلغ چهار ميليون ريال به آن افزود. از آن پس، او هر لحظه در خطر بازداشت خودسرانه به سر می برد.
خانم شيوا نظرآهاری در تاريخ ۲۴ خرداد ۱۳۸۸ دستگير و در تاريخ اول مهر ۱۳۸۸ با وثيقه دويست ميليون تومان آزاد شد. سپس نيروهای امنيتی دوباره او را در تاريخ ۳۰ آذر ۱۳۸۸ دستگير و زندان اوين منتقل کردند. در پی فشارهای بين المللی، او در تاريخ ۲۱ شهريور ۱۳۸۹ با وثيقه پانصد ميليون تومان آزاد شد. او در تاريخ ۲۷ شهريور ۱۳۸۹، به اتهام «تلاش برای بدنام کردن نظام اسلامی»، «اجتماع و تبانی عليه نظام اسلامی»، «تشويش اذهان عمومی» و «محاربه عليه خدا» به شش سال زندان در تبعيد در ايذه در جنوب غربی ايران و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد. دادگاه تجديد نظر در تاريخ ۱۸ دی ۱۳۸۹، حکم او را به چهار سال زندان در کرج و ۷۴ ضربه شلاق تبديل کرد. از آن پس، او آزاد است اما هر لحظه در خطر بازداشت خودسرانه به سر می برد.

اقدام های مورد درخواست:
لطفا به دولتمردان ايران نامه بنويسيد و از آنها بخواهيد:
۱ – تحت هر شرايطی، سلامت روحی و جسمانی خانم شيوا نظرآهاری، خانم پروين مخترع و آقايان کوهيار گودرزی، سعيد جلالی فر و نويد خانجانی و نيز تمام مدافعان حقوق بشر و خانواده هايشان را در ايران تضمين کنند؛
۲ ـ آقايان کوهيار گودرزی، سعيد جلالی فر را فوری و بدون قيد و شرط آزاد کنند، زيرا بازداشت آنها تنها به قصد تنبيه فعاليت های حقوق بشری ايشان است.
۳ ـ به هر گونه آزار و اذيت ـ از جمله در سطح قضايی ـ عليه خانم شيوا نظرآهاری، خانم پروين مخترع و آقايان کوهيار گودرزی، سعيد جلالی فر و نويد خانجانی و نيز تمام مدافعان حقوق بشر در ايران پايان دهند؛
۴ ـ در هر شرايطی اعلاميه سازمان ملل در باره مدافعان حقوق بشر را، که در تاريخ ۱۸ آذر ۱۳۷۷ (۹ دسامبر ۱۹۹۸) در مجمع عمومی سازمان ملل تصويب شده، رعايت کنند، به ويژه:
• ماده ۱ آن که می گويد: «همه افراد حق دارند به صورت فردی يا گروهی در سطوح ملی و بين المللی برای حمايت از حقوق بشر و آزادی های اساسی و تحقق اين حقوق و آزادی ها فعاليت کنند،»
• ماده ۵ (ب) که می گويد: «همه افراد حق دارند برای حمايت از حقوق بشر و آزادی های اساسی و تحقق اين حقوق و آزادی ها به صورت فردی يا گروهی در سطوح ملی و بين المللی (...) برای تشکيل سازمان های غيردولتی، انجمن ها يا گروه ها، عضويت يا شرکت در آنها اقدام کنند،»
• ماده ۲ـ۱۲ که می گويد: «دولت بايد کليه تدبيرهای لازم را به کار گيرد تا حمايت مراجع ذيصلاح از همه افراد به صورت فردی و گروهی در برابر خشونت، تهديد، اقدامات تلافی جويانه، تبعيض منفی عملی و يا قانونی، فشار يا هرگونه اقدام خودسرانه ديگر در پی استفاده مشروع و قانونی اين افراد از حقوق مذکور در اعلاميه حاضر، تضمين گردد.»
۵ ـ به طور کلی، در هر شرايطی تضمين کنند که حقوق بشر و آزادی های اساسی مطابق با عهدنامه های بين المللی حقوق بشر و موازين بين المللی که ايران نيز متعاهد آنهاست رعايت خواهند شد.
نامه ها را به مقامات زير ارسال کنيد:
• رهبر جمهوری اسلامی، آيت الله سيدعلی خامنه ای: info_leader@leader.ir
• رياست جمهوری، آقای محمود احمدی نژاد: فکس: ۵۸۸۰ ۶۴۹ ۲۱ ۰۰۹۸
dr-ahmadinejad@president.ir
• رياست قوه قضاييه، آيت الله صادق لاريجانی: info@bia-judiciary.ir & info@dadgostary-tehran.ir؛ فکس: ۶۵۶۷ ۳۳۱۱ ۲۱ ۹۸+/۶۶۷۱ ۸۷۹ ۲۱ ۹۸+
• وزير امور خارجه، آقای علی اکبر صالحی: فکس: ۶۶۷۴۳۱۴۹-۲۱-۹۸+ matbuat@mfa.gov
• دبير ستاد حقوق بشر، آقای محمد جواد لاريجانی، info@humanrights-iran.ir
• سفير محمدرضا سجادی، نمايندگی دائمی جمهوری اسلامی ايران در ژنو، سوئيس
Permanent Mission of the Islamic Republic of Iran, Chemin du Petit-Saconnex ۲۸, ۱۲۰۹ Geneva, Switzerland, Fax: +۴۱ ۲۲ ۷۳۳۰۲۰۳
Email: mission.iran@ties.itu.int
• سفارت ايران در بروکسل، بلژيک
Embassy of Iran in Brussels, ۱۵ a avenue Franklin Roosevelt, ۱۰۵۰ Bruxelles, Belgium, Fax: + ۳۲ ۲ ۷۶۲ ۳۹ ۱۵.
Email: secretariat@iranembassy
لطفا به نمايندگان ديپلماتيک جمهوری اسلامی ايران در کشورخودتان نيز نامه بنويسيد.
**********
پاريس ـ ژنو، ۲۳ فروردين ۱۳۹۱
لطفا ما را از هرگونه اقدام انجام شده با ذکر شماره اين درخواست مطلع فرماييد.
برنامه نظارت بر حمايت از مدافعان حقوق بشر، برنامهء مشترک «فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر» (FIDH) و «سازمان جهانی مبارزه با شکنجه» (OMCT) است که به حمايت از مدافعان حقوق بشر اختصاص دارد و هدف اصلی آن پشتيبانی مشخص از اين افراد در زمان نياز است.
برنامه نظارت بر حمايت از مدافعان حقوق بشر:
E-mail: Appeals@fidh-omct.org
• Tel and fax FIDH + ۳۳ (۰) ۱ ۴۳ ۵۵ ۲۵ ۱۸ / +۳۳ ۱ ۴۳ ۵۵ ۱۸ ۸۰
• Tel and fax OMCT + ۴۱ (۰) ۲۲ ۸۰۹ ۴۹ ۳۹ / + ۴۱ ۲۲ ۸۰۹ ۴۹ ۲۹
---------------------------
جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران: lddhi(at)fidh.net يا lddhi.fidh(at)gmail.com


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016