پنجشنبه 17 فروردین 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پروين مخترع: مسئولين وعده آزادی کوهيار را داده اند

مژگان مدرس علوم - جرس: کوهيار گودرزی فعال حقوق بشر که از نهم مرداده ماه سال گذشته در زندان بسر می برد در دادگاه بدوی به پنج سال حبس تعزيری محکوم شد. پروين مخترع مادر وی که خود نيز به تازگی از زندان آزاد شده است، خبر از وعده آزادی فرزندش از سوی مقامات قضايی می دهد.

پروين مخترع در اين زمينه به "جرس" می گويد: "حالا موافقت کرده اند که کوهيار را با سند آزاد کنيم. نامه اش را به کرمان داده بودند و بعد از کلی پيگيری بالاخره نامه را پيدا کرديم و گرفتيم. حالا منتظريم سند کارشناسی شود و به تهران بياوريم تا انشالله موافقت شود و پسرم را آزاد کنند."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


کوهيار گودرزی، فعال حقوق بشر روز نهم مردادماه سال گذشته در تهران بازداشت شد و بيش از دو ماه را در سلول انفرادی سپری کرد. او اخيرا در دادگاه بدوی به ۵ سال حبس تعزيری در زندان شهرستان زابل محکوم شده است.

مخترع با اشاره به رای دادگاه بدوی ادامه می دهد: "اين رای دادگاه بدوی است و پرونده رفته برای تجديد نظر، اما وعده داده اند که کوهيار می تواند با سند آزاد شود. حالا منتظريم ببينيم رای تجديد نظر چه خواهد بود.اميدوارم از زندان آزاد شود و تجديدنظر هم او را تبرئه کنند و او بتواند درسش را ادامه دهد."

پروين مخترع دهم مردادماه سال گذشته يک روز پس از بازداشت کوهيار در منزلش در کرمان، دستگير و مدت هشت‌ماه در بند عمومی زندان کرمان نگهداری شد. وی ابتدا از سوی دادگاه انقلاب کرمان، به اتهام " فعاليت تبليغی و اجتماع و تبانی عليه نظام" به تحمل ۲۳ ماه حبس تعزيری محکوم شد که اين حکم در دادگاه تجديدنظر به ۲۳ ماه حبس تعليقی کاهش يافت. پروين مخترع در دادگاهی ديگر به اتهام توهين به رئيس جمهور به جريمه نقدی محکوم شد.

پروين مخترع با بيان اينکه من هنوز از پرونده ام خبر دقيقی ندارم، خاطرنشان می کند: " فقط آمدند زندان و گفتند می خواهيم حکم شما را تعليق کنيم تا آزاد شويد. حالا بايد پيگيری کنم و پرونده ام را ببينم. علاوه بر اين بخاطر توهين به رئيس جمهور جريمه نقدی شده بودم که با توجه به آن هشت ماهی که در زندان بودم حساب شد (بابت هر يک روز بيست هزار تومان) و يک مبلغ را هم پرداخت کردم و آزاد شدم. من اين اتهام را رد کردم و گفتم به رئيس جمهور توهين نکرده ام اما گفتند شما توهين کرده ايد. خلاصه من نفهميدم چطور توهين کردم!؟ من تنها چيزی که می دانم اين است که زمانيکه کوهيار در زندان بود و اعتصاب کرده بود فقط در خصوص وضعيت او اطلاع رسانی کردم."

پروين مخترع در حالی به اتهام های توهين به رهبری، تبليغ عليه نظام و اقدام بر عليه امنيت ملی به ۲۳ ماه حبس محکوم شده است که مصداق اين اتهامات مصاحبه های وی عنوان شده است. مصاحبه‌های اعتراضی که نسبت به بازداشت غيرقانونی فرزندش انجام داده بود .

وی می افزايد: "فکر کنم يک اطلاعات غلطی در مورد ما داده بودند و خودشان هم متوجه شدند که من فقط اطلاع رسانی در مورد وضعيت پسرم می کردم و آزادم کردند. در زندان هم همه می دانستند من هيچ جرمی جز اطلاع رسانی در خصوص پسرم مرتکب نشده ام و از مديرکل تا رئيس زندان زنان همه با من خوب بودند و کمکم می کردند. البته در مدتی که زندان بودم از تماس تلفنی با کوهيار محروم بودم و خيلی نگرانش بودم، اما خب اين روزها گذشت انشالله هر چه زودتر کوهيارم هم آزاد شود."

گفتنی است، کوهيار گودرزی فعال حقوق بشر، وبلاگ نويس و از دانشجويان دانشکده مهندسی هوافضا دانشگاه صنعتی شريف است که با فشار نيروهای امنيتی در آبان ۸۸ از ادامه تحصيل در اين دانشگاه منع شد. او همچنين در جريان اعتراضات پس از انتخابات رياست جمهوری دهم و هنگاميکه برای شرکت در مراسم تشييع آيت‌الله منتظری عازم قم بود بازداشت شد و ماهها در زندان و تحت فشار قرار گرفت. کوهيار در نهايت به يکسال زندان محکوم شد و پس از پايان محکوميتش آزاد گرديد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016