دوشنبه 11 اردیبهشت 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

علی مطهری: حداد عادل مناسب هيچ کار اجرايی نيست

- صدای ملت از لحاظ آزادی تفکر و بيان با اصلاح طلبان مبانی نزديکی دارد، اما از لحاظ آزادی اجتماعی به اصولگرايان نزديک‌تر است
- در ابتدا هيات اجرايی بنده را رد صلاحيت کرد که رهبری مخالفت کردند
.


خبرگزاری کار ايران (ايلنا) ـ علی مطهری گفت: صدای ملت از لحاظ اعتقاد به آزادی تفکر و بيان با اصلاح طلبان مبانی نزديکی دارد، اما از لحاظ آزدی اجتماعی به اصولگرايان نزديک‌تر است

به گزارش خبرنگار ايلنا، علی مطهری نماينده مردم تهران در دوره هشتم مجلس شورای اسلامی در نشست خبری صدای ملت که صبح امروز برگزار شد، گفت: فهرصت صدای ملت بر اساس نياز جامعه تايين شده، چرا که ما احساس کرديم جای اين تفکر سياسی در بين نگاه‌ها و تفکرات مختلف سياسی در عرصه کنونی سياسی کشور خالی است‌.

وی در ادامه گفت: صدای ملت نه تشکل اصلاح طلبی نه اصولگرايی است بلکه از افراد معتدل هر دو گروه در اين گروه جای دارد.

مطهری در ادامه تصريح کرد: صدای ملت اصالت را اصول و مبانی فکری خود ‌می‌داند و هر کس که اصول و مبانی فکری خاصش آرمان‌های اوليه اسلامی است، ما با آن همفکر هستيم و ‌می‌تواند در گروه صدای ملت جای گيرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی در ادامه گفت: در صدای ملت مرز بندی و ديوار کشی را اصالتی نمی‌دانيم، صدای ملت از اصل ولايت فقيه حمايت ‌می‌کند و هر کسی که ولايت فقيه را قبول نداشته باشد نمی‌تواند در صدای ملت جايی پيدا کند.

وی در ادامه تصريح کرد: صدای ملت افرادی را در گروههای خود جای ‌می‌دهد که آن افراد با آزدی‌، تفکر اسلامی و دموکراسی مخالف نباشند و‌‌ همان طور که رهبر انقلاب تاکيد دارند هر مسلمان بايد آزادی بيان و تفکر داشته باشد.

مطهری در ادامه گفت: در اصول مبانی صدای ملت صداقت درکار است و نيرنگ و فريب در اين گروه جايی ندارد و حتی از گروه‌های غير اسلامی که ‌می‌خواهند آزادانه تفکرات خود را بيان کند در صورتی که بخواهند با تابلوی خود به ميدان آيند و نه اينکه از تابلوی امام در اين زمينه استفاده کند حمايت ‌می‌کند.

وی در ادامه با بيان اينکه مساله نقد پذيری و پاسخگويی به مسوولان مساله مهمی است، گفت: هر فردی که غير مقام معصوم باشد اگر از جايگاه انتقاد دور باشد هم خود فاسد ‌می‌شود و هم جامعه‌ای را به فساد ‌می‌کشاند.

مطهری در ادامه به برداشت‌های اسلامی از آزادی اجتماعی اشاره کرد و گفت: برداشت اسلامی از آزادی‌های اسلامی آن چيزی نيست که غربی‌ها بيان ‌می‌کنند، چرا که غربی‌ها ‌می‌گويند انسان‌ها تا آنجا آزاد هستند که مزاحم ديگران نباشند، اما اسلام ‌می‌گويد آزادی فرد تا جايی رعايت شود که مصلحت جامعه را به خطر نندازد.

صدای ملت از لحاظ آزادی تفکر و بيان با اصلاح طلبان مبانی نزديکی دارد، اما از لحاظ آزدی اجتماعی به اصولگرايان نزديک‌تر است


نماينده دور هشتم مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: صدای ملت از لحاظ آزادی تفکر و بيان با اصلاح طلبان مبانی نزديکی دارد، اما از لحاظ آزدی اجتماعی به اصولگرايان نزديک‌تر است.

وی تصريح کرد: صدای ملت از گروههای فرهنگی حمايت ‌می‌کند که وابسته به غرب نباشند و مساله اخلاق را در سياست تاکيد ‌می‌کند.

وی در ادامه گفت: صدای ملت دست هر کسی را که بخواهند دست ياری به سوی ما دراز کند ‌می‌فشاريم.

مطهری در ادامه گفت: در مجموع نتيجه صدای ملت خوب بوده اما در مقابل جبهه متحد و جبهه پايداری که از حمايت‌های بی‌شماری بهره ‌می‌گيرند فرصت کافی برای اطلاع رسانی پيدا نکرده است، لذا به نظر من از ليست ۱۶ نفری که ۵ نفر آنان از دور اول به مرحله بعدی راه پيدا کرده‌اند يک پيروزی محسوب ‌می‌شود.

مطهری در ادامه اين نشست در جمع خبرنگاران گفت: اصولگرايان مخالف قرار دادن سهيلاجلودارزاده در ليست ما بوده است و همچنين بيان ‌می‌کردند که چرا محجوب را در حزب خود قرار داده‌ايم، ما هم همين پاسخ را به آن‌ها داديم که صدای ملت افرادی که اصول و مبانی اين گروه را قبول کند در ليستشان جای خواهد داد چرا که معتقديم اين افراد اصولگرا‌تر از اصولگرا‌ها هستند.

وی در ادامه با بيان اينکه برخی‌ها از‌‌ همان آغاز کار سعی در حذف کردن ما داشتند، گفت: در آستانه انتخابات و روز رای گيری پيامک‌هايی عليه مطهری فرستادند و تلاش کردند که ما را از عرصه انتخابات حذف کنند اما به شکرانه خداوند اين اتفاق نيفتاد‌.

وی در ادامه افزود: ما بايد تلاش کنيم تا ملت به طور فعال در انتخابات شرکت کند و نگويند کانديدا‌ها با هم فرق ندارند بلکه بايد به آنان بقبولانيم که فرق دارند و برخی فکر ‌می‌کنند که ما وکيل الدوله هستيم ولی اين چنين نيست.

وی در ادامه تصريح کرد: اگر مشارکت بالا باشد افرادی همچون تيپ ما رای ‌می‌آورند و طبيعتا ما خود را اصلح ‌می‌دانيم و غير از فهرصت ما مصباحی مقدم‌، نادران‌، باهنر‌، کازرونی، کاتوزيان و بادامچيان اصلح هستند.

مطهری خاطرنشان کرد: ملت بايد به گروهی رای دهند تا از ورود افراد افراطی و تندرو در نهمين دوره مجلس شورای اسلامی جلوگيری شود.

در ابتدا هيات اجرايی بنده را رد صلاحيت کرد که رهبری مخالفت کردند و اعلام داشتندکه مطهری آدم آزاده‌ای‌ست و مانند پدرش به تکليفش عمل می‌کند

علی مطهری گفت: اظهار نظر در مورد رياست مجلس زود است، چرا که ترکيب مجلس هنوز کامل نشده است، اما اگر بخواهم نظر شخصی خود را به ترتيب اولويت بگويم اول آقای لاريجانی، بعد حجت الاسلام مصباحی مقدم، سپس باهنر و در آخر آقای توکلی را برای رياست مجلس مناسب می‌دانم.

وی، ادامه داد: اگر چه شخصيت علمی آقای حداد عادل را بسيار قبول دارم، اما وی را برای هر کاری که مقداری جنبه اجرايی داشته باشد مناسب نمی‌دانم.

مطهری همچنين خاطرنشان کرد: تقارن سالگرد شهادت استاد مطهری و روز کارگر با انتخابات را از امدادهای غيبی برای صدای ملت می‌دانم، چرا که من به عنوان فرزند شهيد مطهری و آقای محجوب و خانم جلودارزاده که نماد جامعه کارگری هستند، فعاليت می‌کنند.

وی در ادامه ضمن اشاره به حمايت مراجع تقليد از وی يادآور کرد: اين امر نيز بسيار غير مترقبه بود، تصور من بر اين است که حتی مراجع هم احساس کرده‌اند که ما تنها هستيم و وظيفه خود دانستند که عليرغم تلاش‌های عده‌ای برای حذف ما از ما حمايت کنند.

مطهری در واکنش به اظهارات خبرنگاری در خصوص تقدم اصول و مبانی عنوان کرد: من هيچگاه نگفته‌ام که ديگران اصول و مبانی ندارند، اما بايد برداشت درست و مشخصی از اين اصول داشت، چرا که به طور مثال در مورد ولايت فقيه دارد، بينش ما متفاوت است.

وی ضمن اشاره به طرح سوال از رئيس جمهور يادآور شد: در خصوص اين مساله عده‌ای تاکيد داشتند که ابتدا بايد اجازه اين کار را از ولی فقيه گرفت، در حالی که نظر ما اين نبود و بعدها مشخص شد که نظر ما درست‌تر بود، چرا که رهبری خود اعلام کردند قوای سه گانه هر يک وظايفی دارند که رهبری نه در آن دخالت می‌کند و نه حق دخالت دارد، رهبری تنها در جاهايی که احساس ايجاد انحراف کند وارد می‌شود و ما نيز اطاعت را در آن زمان تنها وظيفه خود می‌دانيم. ولی اينکه همه چيز منوط به اجازه رهبری باشد فلسفه مجلس را زير سوال می‌برد.

مطهری همچنين با اشاره به جريان وقف دانشگاه آزاد تصريح کرد: متاسفانه اين مساله جنبه تبليغاتی پيدا کرد، چرا که برخی بحثی را به مجلس آورند که طبق آن موسسات آموزش عالی که هيات امنايی هستند را وقف کنند، اما بحثی از اينکه دانشگاه آزاد هم جزو مصاديق اين موسسات می‌شود يا خير مطرح نبود، در حالی که عليه مجلس سرو صداهايی به پا شد مبنی بر اينکه می‌خواهند ۳۰۰ هزار ميليارد تومان را چپاول کنند، در اينجا ما معتقد بوديم که رای مجلس بايد اجرا شود و اگر درست نيست رهبری بايد در اين مورد نظر دهند اما اين مساله در ادامه جنبه سياسی پيدا کرد.

علی مطهری در خصوص جريانی که در دور اول به دنبال خط وی بودند، خاطرنشان کرد: در ابتدا هيات اجرايی بنده را رد صلاحيت کرد که در آنجا رهبری با اعلام مخالفت خود اعلام داشتند که مطهری آدم پر و آزاده‌ای‌ست و مثل به پدرش به تکليفش عمل می‌کند، بنابراين نمی‌دانم اگر سخنان رهبری نبود شورای نگهبان اين رد صلاحيت را تاييد می‌کرد يا خير، در مرحله بعد نيز عليرغم اينکه برای حضور در جبهه متحد نيز رای آوردم اما نام من را حذف کردند.

وی ادامه داد: آنگونه که من مطلع شدم آقای حداد عادل، زاکانی، خاموشی و فدايی خود را به زمين و آسمان زدند که من در ليست جبهه متحد نباشم. ضمن اينکه نمی‌دانم منشا اصلی پيامک‌های تخريبی عليه من که در سطح گسترده ارسال شد از کجا بود بنابراين نمی‌توانم کسی را متهم کنم.اما احساس می‌کنم عده‌ای احساس مسئوليت کردند و برای حفظ نظام چنين پيامک‌هايی را ارسال کردند، اما مقصودم اين نيست که اين پيامک‌های حتما ناحيه جبهه متحد و جبهه پايداری بوده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016