پنجشنبه 14 اردیبهشت 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

سوم می ٢٠١٢ (١٤ ارديبهشت ١٣٩١) روز جهانی آزادی مطبوعات مبارک باد

گزارشگران بدون مرز به‌مناسبت سوم ماه مه (١٤ ارديبهشت)، روز جهانی مطبوعات بيانيه‌ای منتشر کرد و در آن جمهوری اسلامی ايران را بار ديگر در زمره کشورهای دشمن آزادی اطلاع‌رسانی قرار داد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


گزارش‌گران بدون مرز ـ از آغاز سال ميلادی ٢٠١٢ هر پنچ روز يک خبرنگار کشته شده است . " باشگاه" دشمنان آزادی اطلاع‌رسانی با شش عضو تازه به ٤١ نفر رسيد

به مناسبت ٣ می ٢٠١٢ (چهارده ارديبهشت ١٣٩١) روز جهانی آزادی مطبوعات، گزارش‌گران بدون مرز، خشونت دهشتناک عليه روزنامه‌نگاران و شهروند وب‌نگاران را ، محکوم می‌کند. با کشته شدن ٢١ روزنامه‌نگار و ٦ شهروند وب‌نگار و شهروند خبرنگار از آغاز سال ميلادی ٢٠١٢ ، هر پنج روز يک فعال اطلاع‌رسانی، از جمله در مناطق درگيری هم چون سومالی و يا سوريه به قتل رسيده است.

گزارش‌گران بدون مرز در اين روز فهرست به روز شده‌ی ٤١ نفر از دشمنان آزادی اطلاع‌رسانی را منتشر می‌کند.

" جنايات ما نبايد شاهدی داشته باشد"، " هيچ صدايی جز صدای ما نبايد به گوش برسد" اين دستور روز دشمنان آزادی اطلاع‌رسانی است : رژيم‌های اقتدارگرا و گروه‌های مخالف آزادی اطلاع‌رسانی . چهار ماه اغاز سال ميلادی ٢٠١٢ با سرکوب جنبش‌های اعتراض مردمی در برخی از کشورهای عربی، ايجاد خفقان برای مخالفان سياسی، و به سکوت وادارکردن منتقدان در ديگر کشورهای جهان، به ويژه برای حرفه‌کاران رسانه‌ها آغاز سالی پرخشونت بود.

دشمنان تازه‌ی آزادی اطلاع رسانی

نخستين فصل سال نشان داد که برخی از اين دشمنان آزادی اطلاع رسانی همچون بشارال اسد سوريه و شبه نظاميان اسلامی ال‌شباب در سومالی می‌توانند به قصاب بدل شوند.

اگر جنبش‌های مردمی در سال ٢٠١١ توانستند برخی از درندگان آزادی اطلاع‌رسانی را سرنگون و يا از قدرت برکنار کنند، اما متاسفانه نتوانستند تعداد دشمنان آزادی اطلاع‌رسانی را کاهش دهند. شش درنده‌ی تازه به فهرست اين " باشگاه" هراسناک افزوده شده‌ است. گروه اسلامی بوکو حرام که به دهشت‌افرينی در نيجريه پرداخته است، شورای عالی نظامی مصر که متاسفانه در نقض آزادی اطلاع‌رسانی پا جای پای حسنی مبارک، ديکتاتور برکنار شده‌ی مصر گذاشته است. وزير اطلاعات، پست و ارتباطات دولت فدرال موقت سومالی، که مسوول سرکوب و ايجاد رعب و وحشت در ميان مطبوعات است، وصيف طاليبوف رهبر قدرتمند نخجوان درجمهوری اذربايجان، سرويس‌های اطلاعاتی پاکستان، و در آخر کينگ جونگ اون، که پس از مرگ پدر بزرگ و پدرش، وارث خاندان دشمنان آزادی اطلاع رسانی در کره شمالی است.

تازه‌گی ديگر، شاخص داشتن دو دشمن آزادی اطلاع‌رسانی در برخی از کشورهاست. شش کشور در چنين وضعيتی قرار دارند. در سومالی که وزير اطلاعات،پست و ارتباطات دولت فدرال موقت به شبه نظاميان گروه اسلامی ال‌شباب پيوسته است. در پاکستان که سرويس‌های اطلاعاتی در کنار طالبان و با هم حرفه کاران اطلاع‌رسانی را هدف قرار می‌دهند. در جمهوری اذربايجان، وصيف طاليبوف رهبر قدرتمند نخجوان که اين منطقه را به آزمايشگاه روش‌های سرکوب عمومی الهام علی‌اف بدل کرده است. در روسيه ولاديمير پوتين و سگ زنجيری‌اش رمضان قدريف که مقام رياست جمهوری چچن را يدک می‌کشد، هر دو با هم در خشونت رفتاری و گفتاری خبره‌اند. در سرزمين‌های خودمختار فلسطين روزنامه‌نگاران قربانی سخت‌گيری‌های، نيروهای امنيتی دولت خودمختار از يک سو و دولت حماس از سوی ديگر هستند. و در آخر ايران که ولی‌فقيه سيد علی خامنه‌ای و رئيس جمهور محمود احمدنژاد، عليرغم همه اختلافات‌شان اما در مورد سرکوب مطبوعات اجماع دارند. جمهوری اسلامی ايران پس از اريتره و چين، و پيش از ترکيه و سوريه، قرار دارد که با هم باشگاه بزرگترين زندان‌های جهان برای روزنامه‌نگاران را تشکيل می‌دهند.

برخی ديگر از رهبران، همچون رئيس جمهور جيبوتی، اسماعيل عمر و روسای دولت‌های سودان و اوگاندا، عمرالبشير و يووری موسوينی دم دروازه‌ی فهرست درندگان آزادی اطلاع‌رسانی قرار گرفته‌اند. يمن که سالی پر از خشونت را پشت سر نهاد، پس از برکناری علی عبدالله صالح از قدرت، تحت مراقبت قرار دارد، رئيس جمهوری برمه می‌تواند در سال ٢٠١٢ بعنوان رهبری که دوران گذار و گشايش را در کشورش آغاز کرده است، از اين فهرست خارج شود.

ارتش انقلابی کلمبيا (فارک) مدت زمان زيادی است که در کنار ديگر گروه‌های شبه نظامی در اين کشور در فهرست دشمنان آزادی اطلاع‌رسانی قرار دارد. اين گروه که اخيرا به شدت تضعيف شده است، بيش از هر زمان ديگری روزنامه‌نگاران را هدف حملات خود قرار داده است. نام اين گروه در روزهای اخير با خبر ناپديد شدن خبرنگار فرانسوی رومئو لانگولا ، مجددا بر سر زبان‌ها افتاده است. فارک رسما خبر ربودن خبرنگار را تائيد نکرده است. گزارش‌گران بدون مرز در اين روز شجاعت اين خبرنگار را می‌ستايد و همبستگی خود را با خانواده‌ی وی اعلام می کند.

آسيب پذيری حرفه‌کاران تصوير و شهروند خبرنگاران

بر تعداد روزنامه‌نگاران مستقل برای پوشش خبری در مناطقی که درگيری‌های نظامی وجود دارد، افزوده شده است. در چهارماه نخستين سال ميلادی اين گروه هزينه سنگينی برای تلاش خود پرداخت کرده‌اند. گزارش‌گران بدون مرز به ويژه ارج‌گذار تلاش شهروند خبرنگاران است، که اخرين سنگربانان آزادی اطلاع رسانی هستند. در موقعيت‌هايی که دولت‌ها پنهان از نگاه بيرونی سرکوب را پيش می‌برند. فيلم‌بردار و يا عکاس هدف‌های نخستين رژيم‌های سرکوبگر هستند، چرا که اين رژيم‌ها بهتر از هر کس قدرت اطلاع‌رسانی با تصوير را می‌دانند. در پی رويداهای بهار عرب و با در نظر گرفتن تغييرات گسترده در برخی از اين کشورها ، گزارش‌گران بدون مرز تصميم گرفته است که دولت‌های جوان اين کشورها را در مسير رسيدن به دمکراسی همراهی کند. پس از بازگشايی دفتر تونس، سازمان برای بازسازی مطبوعات ازاد و کثرت‌گرا دفتر نمايندگی خود را در ليبی بازگشايی خواهد کرد.

با اين همه، اين " بهاران" هنوز از مژده‌هايی که داده‌اند، فاصله دارند. ما براين باوريم که بايد نسبت به فريب‌القايی دولت‌های که هر جنبش اعتراضی را " تروريست" می‌نامند از يک سو و در برابر گرايشات آزادی ستيز برخی از گروه‌های معترض از سوی ديگر بسيار محتاط بود.

امنيت روزنامه‌نگاران و اسناد جهانی

در برابر گسترش خشونتی که امروز روزنامه‌نگاران را هدف قرار داده است. گزارش‌گران بدون مرز :

- رسانه‌ها را برای حفاظت از روزنامه‌نگاران، روزنامه‌نگاران حق‌التحريه‌ای، مترجمان و راهنمايان و روزنامه‌نگاران محلی و همچنين حفاظت از منابع اطلاعات و مصاحبه شوندگان، به تامل بيشتر دعوت می‌کند.

- دولت‌ها را به عملی کردن موازين موجود در قوانين جهانی ناظر بر حفاظت از روزنامه‌نگاران دعوت می‌کند. در اين‌باره بايد به فوريت بيلانی مشخص از چگونگی اجرای قعطنامه‌ی ١٧٣٨ شورای امنيت سازمان ملل ارائه شود. اين امر به ويژه پنج سال پس از تصويب اين قعطنامه ضروری است. دولت‌ها بايد در اين باره مسووليت پذير باشند و اجرای بند‌های ٦ و ٧ اين قعطنامه را تضمين کنند. اين موازين در برگيرنده‌ی الزاماتی پيشگيرانه و تنبيهی برای پايان دادن به مصونيت از مجازات در نقض حقوق بين‌المللی عليه روزنامه‌نگاران هستند.

- اصلاح اساسنامه دادگاه جنايی بين‌ا‌لمللی برای قرار دادن روزنامه‌نگاران در چارچوب گروه‌های غيرنظامی، هم‌مانند کادرهای سازمان‌های فعال در امر مساعدت بشر دوستانه.

- دولت‌ها را دعوت می‌کند که به فوريت، به نقشه عملی و مصوبه‌ی سازمان يونسکو در مارس ٢٠١٢ برای حفاظت از امنيت روزنامه‌نگاران و مبارزه با مصونيت از مجازات بپيوندند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016