جمعه 15 اردیبهشت 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بعد از فتا، پلیس جرایم اقتصادی هم می آید

کلمه: بعد از پلیس فتا، سردار سید حسن بتولی با بیان اینکه ا امروزه روش‌های سنتی کشف جرم جوابگوی جرایم جدید نیست، از تشکیل پلیس جرایم اقتصادی خبر داد.

پلیس فتا که مخفف پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات است سال گذشته در کشور آغاز به کار کرد. این واحد پلیسی به جرایم سایبری می‌پردازد.

به گزارش ایسنا، بتولی در حاشیه برگزاری آزمون تخصصی زبان انگلیسی ویژه کارآگاهان پلیس آگاهی نیروی انتظامی با بیان اینکه در گذشته کارآگاهان در یک محدوده تعریف شده از روی نوع سرقت، عناصر موثر را شناسایی و در نهایت به کشف جرم نائل می‌آمدند گفت: با افزایش جمعیت، سیالیت جمعیت و جرم، استطاعت پلیس برای برخورد سنتی با جرم محدود شده است و ما نیازمند روش‌های علمی برای کشف جرم هستیم.

رییس پلیس آگاهی ناجا با بیان اینکه کشف علمی جرم مگر با نیروهای تحصیل کرده و متخصص حاصل نمی‌شود گفت: اطلاعات ماموران پلیس دائما باید به روز شده چرا که مجرمان ما دیگر مجرمان سنتی سابق نیستند و امروزه مجرمان تحصیل کرده و از آخرین اطلاعات و فناوری‌های روز باخبر هستند.

وی با بیان اینکه امروزه سارقان آخرین تاکتیک‌ها و رفتارهای مقام قضایی و پلیس را چک می‌کنند گفت: سارقان حتی در زندان‌ و در تعامل با یکدیگر تجارب خود را به روز می‌کنند و این مسئله باعث می‌شود که پلیس نیز در بررسی مسائل به روز عمل کند.

بتولی با بیان اینکه برای کشف علمی جرم باید از تجارب دیگر کشورها نیز استفاده شود، گفت: در سه سال اخیر دستوراتی مبنی بر کشف علمی جرایم از سوی کارآگاهان پلیس آگاهی از فرمانده ناجا ابلاغ شده است و ما نیز بنا به ضرورت باید به سمت کشف علمی جرم پیش رویم.

وی با بیان اینکه کارآگاهان پلیس آگاهی با حضور در کنفرانس‌ها و دوره‌های آموزشی خارج از کشور و همچنین بهره‌گیری از متون خارجی در حوزه فعالیت پلیس‌های تخصصی می‌توانند علاوه بر افزایش سطح علمی، تجارب خود را نیز افزایش دهند، گفت: بسیاری از متون مربوط به پلیس توسط مترجم زبان ترجمه شده است و این مسئله سبب شده که به جنبه‌های تخصصی کار پلیس توجه نشود به گونه‌ای که ترجمه‌های کتب خارجی در حوزه پلیس امروزه فاقد کارایی لازم برای پلیس است.

بتولی در ادامه با بیان اینکه یادگیری زبان‌های خارجی لازمه ارتقاء سطح علمی کارآگاهان پلیس است گفت: امروزه برای تعامل با جهانیان و کسب تجارب و همچنین استفاده از منابع علمی پلیسی نیازمند پلیسی هستیم که با زبان‌های خارجی آشنایی داشته باشد که در این راستا از سال گذشته یادگیری زبان انگلیسی را در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

وی گفت: در گام اول پلیس آگاهی بر یادگیری زبان انگلیسی تمرکز دارد اما در گام‌های بعدی برنامه‌ریزی‌هایی برای یادگیری زبان‌های کشورهای همسایه از جمله عربی، ترکی استانبولی، اردو و غیره انجام شده است.

وی در مورد چرایی یادگیری زبان کشورهای همسایه افزود: مرزنشینان به دلیل نزدیکی با کشورهای همسایه قرابت‌های معنوی و زیادی با آنان دارند و این مسئله سبب شده است که کارآگاهان پس از یادگیری زبان انگلیسی تمرکز خود را روی یادگیری کشورهای همسایه بگذارند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گفته رییس پلیس آگاهی در مرحله سوم زبان‌های زنده دنیا اعم از فرانسوی، آلمانی و غیره به کارآگاهان پلیس آگاهی آموزش داده خواهد شد.

بتولی با بیان اینکه برای تعامل با کشورهای همسایه باید به زبان آن کشورها تسلط داشته باشیم، به بحث جرایم سازمان یافته اشاره کرد و گفت: دنیا به سمت جرایم سازمان یافته حرکت می‌کند اما خوشبختانه مجرمان در ایران سازمان پیدا نکرده و ما باید در بررسی علل و چگونگی جرایم سازمان یافته در دو طرف مرز تحقیقاتی انجام دهیم و این نیازمند تسلط به زبان کشورهای همسایه است.

وی افزود: در مرحله اول آزمون زبان انگلیسی کارآگاهان پلیس آگاهی ۲۲ نفر شرکت کرده‌اند که از این میان ۱۲ نفر از سایر استان‌ها و ۱۲ نفر نیز از ستاد پلیس آگاهی در این امتحان حضور پیدا کرده‌اند که این افراد در صورت قبولی برای گذراندن مرحله بالاتر به دانشگاه علوم انتظامی معرفی می‌شوند.

رییس پلیس آگاهی در مورد میزان استاندارد بودن این آزمون گفت: این آزمون زیر نظر گروه خارجه دانشگاه علوم انتظامی برگزار می‌شود و دانشگاه علوم انتظامی نیز به عنوان زیر مجموعه‌ای از وزارت علوم محسوب می‌شود.

بتولی درباره راه اندازی پلیس تخصصی جرایم اقتصادی به ایسنا گفت: پیش‌نویس‌های فعالیت این پلیس آماده شده است و در همایشی که در آینده‌ای نزدیک با همکاری مرکز پژوهش‌های مجلس و همچنین سازمان‌های مرتبط با مسایل اقتصادی برگزار می‌شود، ضرورت و زمینه‌های ایجاد این پلیس به همگان معرفی می‌شود.

وی با بیان اینکه سعی داریم در سال ۹۱ پلیس جرایم اقتصادی را به همگان معرفی کنیم گفت: رسیدگی به جرایم اقتصادی دارای سه ضلع پلیس، مقام‌قضایی و سازمان‌های اقتصادی دولتی است که باید هماهنگی این سه رده حاصل شود.

بتولی در پایان با اعلام آمادگی پلیس برای راه اندازی این پلیس تخصصی ابراز امیدواری کرد که با ایجاد این پلیس در جلوگیری از بروز و همچنین کشف سریع جرایم اقتصادی گشایشی حاصل شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016