شنبه 16 اردیبهشت 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بزرگداشت زادروز گروهی از زندانیان سیاسی و عقیدتی در تورنتو کانادا

گروهی از فعالان سیاسی و مدنی ایرانی ساکن شهر تورنتو در کانادا، عصر روز پنجشنبه (14 اردیبهشت-3 می) در مراسمی، به بهانه‌ی سال‌روز تولد شش زندانی سیاسی متولد ماه اردیبهشت، یاد زندانیان سیاسی و عقیدتی را گرامی داشتند.

در آغاز این مراسم که با پشتیبانی «کمیته حقوق بشر دانشجویان و دانش آموختگان لیبرال دانشگاه‌های ایران» برگزار شد، حامد هنرخواه از فعالین دانشجویی سابق در ایران، آخرین وضعیت «علی ملیحی، مجید اسدی، مجید دری، حسن اسدی زیدآبادی، مسعود باستانی و سماء نورانی»، شش زندانی سیاسی متولد ماه اردیبهشت را برای حاضران در مراسم شرح داد.

سپس سلمان سیما زندانی سیاسی سابق و عضو کمیته‌ی حقوق بشر «گروه دانشجویان و دانش آموختگان لیبرال»، ضمن خیر مقدم به حاضرین در مراسم و گرامی‌داشت روز معلم و روز کارگر و همچنین روز جهانی مطبوعات با ذکر خاطره‌ای از ایام زندان خود، به اهمیت بزرگ‌داشت زندانیان سیاسی و تأثیر مثبت این گونه اقدامات در روحیه‌ی زندانیان پرداخت.

او گفت: «نباید زندانیان سیاسی احساس کنند که فراموش شده‌اند. من خود از نزدیک شاهد بودم که زندانیان سیاسی و خانواده‌های‌شان از اینکه در جایی عده‌ای به فکرشان بوده‌اند، خوشحال می‌شدند. بزرگداشت زندانیان سیاسی و عقیدتی در فضای امن خارج از کشور حداقل کاری است که به پاس مقاومت ایشان می‌توان انجام داد.»

این فعال سابق دانشجویی در ادامه با اشاره به اقدامات دولت کانادا در زمینه حمایت از حقوق بشر در ایران افزود: «انتظارات از شهر تورنتو به عنوان دومین شهر ایرانی نشین خارج از کشور بالا است. اخیرا ما شاهد حمایت سناتورهای کانادایی از زندانیان سیاسی و عقیدتی بودیم. این اقدام مهمی است و باید تلاش کنیم که چنین حمایت‌هایی روزبه‌روز بیشتر شود. همچنین جان سعیدملک‌پور و حمید قاسمی شال نیز هنوز در خطر است. اقدامات صورت گرفته از سوی دولت کانادا و اظهارنظرهای مقامات کانادایی در این خصوص تأثیر مثبت داشته که این نشان می‌دهد هر چه توجه جامعه‌ی بین‌الملل به مساله‌ی حقوق بشر در ایران بیشتر شود شاهد شرایط بهتری خواهیم بود.»

سلمان سیما، سپس پیام گروه «دانشجویان و دانش آموختگان لیبرال دانشگاه‌های ایران» را به این مراسم قرائت کرد.

در بخشی از این پیام با شادباش زادروز شش زندانی متولد ماه اردیبهشت، به احکام زندان طولانی در تبعید برای ضیاء نبوی و مجید دری دو دانشجویی که تنها در پی دفاع از حق تحصیل برای همگان بوده‌اند اشاره شده و آمده است: «بیش از سی نفر از زندانیان سیاسی-عقیدتی که در کنج زندان‌های جمهوری اسلامی روزگار می‌گذرانند از دانشجویان هستند که این خود گواه بر ستمی است که بر علم و دانش در این سرزمین در زیر حاکمیت جهل و خرافه رفته است. عبدالله مؤمنی، رسول بداقی، محمد داوری، علی پورسلیمان و... از جمله معلمانی هستند که جای‌شان در کلاس درس خالی است و در زندان آموزش آزادگی می‌دهند. شاهرخ زمانی، محمد جراحی، رضا شهابی، علی نجاتی، بهنام ابراهیم‌زاده، علی اخوان و... نیز از جمله فعالان کارگری هستند که در زندان هستند.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در ادامه اردشیر زارع‌زاده مدیر اجرایی «مرکز بین‌المللی حقوق بشر در کانادا (ICHR)» ضمن تقدیر از برگزاری چنین مراسمی، از اینکه بزرگداشت زندانیان سیاسی رفته رفته تبدیل به یک فرهنگ شده است ابراز خرسندی نمود. او گفت: «در اواسط دهه‌ی هفتاد که «کمیته دانشجویی دفاع از زندانیان سیاسی» را در داخل کشور شکل دادیم، شرایط خفقان سیاسی اجازه فعالیت راحت و آزادانه نمی‌داد ولی بر این باور بودیم و هستیم که از همه زندانیان سیاسی بدون توجه به گرایش و افکار و عقاید ایشان دفاع باید کرد. خوشحالم از اینکه می‌بینم امروز دفاع از زندانیان سیاسی و عقیدتی روز به روز فراگیر‌تر می‌شود. از هر فرصت و بهانه‌ای برای زنده نگه داشتن یاد زندانیان سیاسی باید استفاده کرد و از حقوق همه زندانیان سیاسی بدون اینکه سابقه‌شان را در نظر بگیریم؛ چه مهدی کروبی باشد و چه میرحسین موسوی و چه حشمت الله طبرزدی و دیگران باید دفاع کرد.»

مهدی امین نیز از طرف دکتر فرخ زندی، عضو گروه «سکولارهای سبز»، با پوزش از اینکه وی نتوانسته‌ در این مراسم حضور یابد ضمن تقدیر از برگزار کنندگان این مراسم گفت: «دفاع از حقوق بشر را وظیفه خود می‌دانیم و "سکولارهای سبز" همواره در راستای دفاع از حقوق بشر تلاش کرده است. دانشجویان نقش مهمی در به حرکت درآوردن جامعه و آگاهی بخشی دارند لذا دانشجویان زندانی را نباید فراموش کرد. این وظیفه همه ماست که نگذاریم مساله‌ی نقض حقوق بشر در بین بازی‌های سیاسی فراموش شود.»

پس از تک‌نوازی سنتور و شعرخوانی، پیام ویژه‌ی مهسا امرآبادی همسر مسعود باستانی به این مراسم خوانده شد.

همسر این روزنامه‌نگار زندانی در پیامش نوشت: «روزنامه‌نگار زندانی سمبل محرومیت یک ملت از حق آزادی بیان است. روزنامه‌نگار زندانی یعنی اینکه حق دانستن از ملتی سلب شده است. روزنامه‌نگار زندانی یعنی اینکه در نقطه‌ای از نقاط این کره خاکی حقوق بشر در معرض خطر است و همسر من یکی از ده‌ها روزنامه‌نگار زندانی در ایران است. حقوق بشر منشوری چند وجهی‌ست که هر کدام از اضلاع آن آزادی را فریاد می‌زند و ما هر یک در هر گوشه‌ای از این جهان پهناوربه قدر توان و دانش خویش به حکم انسان بودن وظیفه داریم در پاسداشت آن بکوشیم. امروز روز تولد مسعود باستانی است و من امروز در انتظار آزادی مردی هستم که لقب همسر را در زندگی خصوصی‌ام را دارد و در زندگی حرفه‌ای‌اش روزنامه‌نگاری آرمان‌گرا است. روزنامه‌نگاری وفادار به آرمان‌های جهانی حقوق بشر چرا که خودم شاهد بودم در سخت‌ترین لحظات اعتصاب غذای یک فعال کارگری که در یکی از دورافتاده‌ترین نقاط ایران زندانی بود کوشید تا صدای آازادی‌خواهی او را به جهانیان برساند. مسعود بیش از همه در نشریات فارسی‌زبان و جامعه ایرانیان مقیم کانادا فعال بود. او دغدغه‌های عدالت‌خواهانه و گزارشات حقوق بشری می‌نوشت و جامعه کانادا به خاطر پایبندی ساکنانش به آرمان مشترک حقوق بشر یکی از مهم‌ترین مخاطبان او بودند. گاهی گمان می‌کنم که انتخابات ریاست جمهوری ۸۸ و بازداشت‌های پس از آن بهانه‌ای بود برای ساکت کردن افرادی که کشورشان را آزاد می‌خواستند و جهان را با حقوق بشر زیبا‌تر می‌دیدند و تردید ندارم که مسعود یکی از این افراد بود. در پایان از همه شما عزیزان که به فکر ایران و زندانیان سیاسی هستید تشکر می‌کنم و امیدوارم روزی همه را در ایرانی آزاد و سربلند که به حقوق بشر مزین است، ببینم.»

بریدن کیک تولدی که بر روی آن عکس زندانیان سیاسی متولد اردیبهشت: علی ملیحی، مجید اسدی، مجید دری، حسن اسدی زیدآبادی، مسعود باستانی و سما نورانی چاپ شده بود پایان‌بخش این مراسم بود.
در پایان این مراسم پتیشن‌ها و کارت پستال‌هایی در حمایت از نسرین ستوده، سعید متین‌پور، سعید ملک‌پور و حمید قاسمی شال که از سوی عفو بین‌الملل کانادا تهیه شده بود جهت امضا بین حاضران توزیع شد.

از نکات قابل توجه در این برنامه توزیع لیست دانشجویان زندانی با توضیحات مختصری در مورد هر یک از آن‌ها، شرح حال این شش زندانی سیاسی و نامه عاطفه خلفی همسر حسن اسدی زید آبادی به دو زبان فارسی و انگلیسی در میان حاضران بود. همچنین دکتر «سام اسد‌پور» که به تازگی با رای بالا به عضویت هیأت مدیره‌ی جدید «کنگره‌ی ایرانیان کانادا (ICC)» انتخاب شده در این مراسم حضور داشت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016