دوشنبه 18 اردیبهشت 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بهمنی، رئيس بانک مرکزی: رئيس بانک جهانی مخالف تحريم بانک مرکزی ايران

خبرگزاری مهر ـ رئيس کل بانک مرکزی با بيان اينکه ايران به مجامع بين المللی در مورد تحريم بانک مرکزی شکايت کرده است، گفت: نرخ رشد نقدينگی امسال به ۱۹.۴ درصد رسيده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمود بهمنی در سمينار سراسری مديران ارشد بانک سپه ضمن تبريک آغاز هشتاد و هشتمين سال فعاليت اين بانک گفت: بازار پولی را به کمک سيستم بانکی نظم می دهيم، سيستم بانکی کشور بايد سال ۹۱ را در کنار سال توليد ملی سال نظم پولی و مالی قرار دهد.

رئيس کل بانک مرکزی ايران افزود: در حال حاضر کشور ما به سياست های پولی وابسته شده؛ بنابراين وقتی در سال توليد ملی قرار داريم بايد به زيربناهای توليدی توجه و از واردات کالاهايی که در داخل توليد می شود پرهيز کنيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی تصريح کرد: شرايط سيستم بانکی شرايط بسيار خاصی است و ما بايد براساس وضعيت موجود برنامه ريزی کنيم و همه نهادها و سازمانهای کشور نيز بايد براساس شرايط سيستم بانکی حرکت کنند.

بهمنی با بيان اينکه امسال توسط مقام معظم رهبری سال توليد ملی نامگذاری شده است، گفت: توليد تنها عاملی است که می تواند کشور را در اينگونه موارد نجات داده و کشور را از وابستگی برهاند.

رئيس کل بانک مرکزی با اشاره به اينکه واحدهای توليدی بايد خودشان را با توليد جهانی تطبيق دهند و صادرات محور باشند، تصريح کرد: اگر توليد کشور صادرات محور باشد می توانيم در بازارهای بين المللی حضور داشته باشيم. اين وظيفه بخش مولد است که اميدواريم با بالا بردن بهره وری و بازنگری در ساختارهای آن زمينه رشد و ارتقای اين بخش فراهم شود.

وی با تاکيد بر اينکه سيستم بانکی وظيفه دارد در جهت حمايت از توليد حرکت کند و کشور ما از نظر منابع بسيار قوی است، افزود: اقتصاد ما بيشتر متاثر از مسائل روانی است تا متغيرهايی مثل عرضه و تقاضا.

رئيس کل بانک مرکزی گفت: مجموع درآمدهای ارزی همراه با درآمد صادرات رقمی بالای ۱۰۰ ميليارد دلار است، اگر فرض را صرفاً براساس درآمدهای نفتی بگذاريم با هزينه هايی که در بخش واردات داريم باز هم مازاد منابع خواهيم داشت. بنابراين از نظر ذخيره ارزی و درآمدها مشکلی نداريم و تنها مشکلی که پيش روی سيستم بانکی است نقل و انتقالات پولی است.

بهمنی افزود: سيستم بانکی بايد منابع حاصل از فروش نفت و ساير درآمدها را به راحتی بين توليد کنندگان و وارد کنندگان تقسيم کند، لذا لازم است با کشورهای هدف ارتباط برقرار و بتوانيم واحدهای بانکی را در کشورهايی که طرف معاملات ما هستند تاسيس کنيم.

رئيس بانک جهانی مخالف تحريم بانک مرکزی ايران

وی در ادامه با اشاره به ديدار خود با مديرعامل بانک جهانی اظهارداشت: در آن جلسه توضيح دادم که ايران از نظر ذخاير و واردات مشکل ندارد، آنها نيز پذيرفتند و رئيس بانک جهانی قبول کرد که تحريم بانک مرکزی ايران معنا ندارد.

بهمنی گفت: بسياری از کشورها اعلام آمادگی کردند که تحريم ها را از بانک مرکزی ما بردارند.

رئيس کل بانک مرکزی ادامه داد: جلساتی که با روسای کل بانک ها و مسئولين کشورها در اجلاس جهانی داشتيم، کشورها اعلام آمادگی کردند که روابط بازرگانی و تجاری با ما داشته باشند و ما توسط سيستم بانکی داخل کشور اين فعاليت ها را انجام دهيم.

وی با اشاره به اينکه سيستم بانکی کشور بايد سال جاری را سال نظم پولی و مالی قرار دهد، گفت: بايد بين منابع و مصارف تناسب ايجاد کنيم تا بتوانيم در هر بخش که منافع کشور مد نظر است وارد عمل شويم.

رئيس کل بانک مرکزی با اشاره به اينکه کوچک ترين حرکت سيستم بانکی زير ذره بين است، اظهارداشت: بايد نظارت، کنترل و بازرسی ها را تقويت کنيم.

وی گفت: نظارت بر تسهيلاتی که به مشتری پرداخت می شود می تواند شرعی بودن معاملات را اثبات و تاييد کند، بنابراين تسهيلاتی که به مصرف واقعی خود نرسد قطعاً برگشت اقساطش هم مشکل خواهد داشت.

بهمنی با تاکيد بر اينکه يکی از راههای ايجاد منابع و امکان اعطای تسهيلات به مشتريان، بخش وصول مطالبات معوق است افزود: هدف گيری و برنامه ريزی ما در بخش وصول مطالبات معوق از ميانگين ۲۸.۹ درصد به ۱۵.۱ درصد رسيده که نشان دهنده پيگيری همکاران در سيستم بانکی است ولی اين پيگيری کافی نيست.


سيستم بانکی بيشتر از توانش تسهيلات پرداخت کرده

وی گفت: سيستم بانکی بيشتر از توانش به مشتريان تسهيلات پرداخت کرده چرا که در سال گذشته تسهيلات پرداخته شده ۲۹ درصد رشد داشته در حالی که منابع جذب شده ۱۹.۶ درصد بوده است.

ادعای بی توجهی بانکها به توليد بی انصافی است

بهمنی افزود: کل سپرده های ريالی در سيستم بانکی ۵۳۴ هزار ميليارد ريال بوده لذا اينکه می گويند بانک ها به توليد و اقتصاد کشور کمک نکرده اند با اين آمار و ارقام واقعاً بی انصافی است.

وی در ادامه سخنانش افزود: وصول مطالبات معوق برنامه ريزی می خواهد و مديران بانک ها بايد کميته هايی را در استان ها و سرپرستی ها ايجاد و براساس آن مطالبات را وصول کنند.

بهمنی با بيان اينکه در سال گذشته نرخ تورم به ۲۱.۵ درصد رسيد در حالی که انتظار ما بيشتر از اين بود، اظهارداشت: در پايان سال گذشته و در دو ماه آخر سال توانستيم نقدينگی را با پيش فروش ۱۰.۵ ميليون سکه و فروش اوراق مشارکت جمع آوری و کنترل کنيم.


نرخ رشد ۱۹.۴ درصدی نقدينگی برای سال جاری

وی گفت: در سال گذشته نرخ رشد نقدينگی ۲۵.۲ درصد بود، در حاليکه نرخ رشد نقدينگی امسال به ۱۹.۴ درصد رسيده که با کمک سيستم بانکی توانستيم نقدينگی را مهار کنيم.

رئيس کل بانک مرکزی در خصوص کنترل بازار ارز و سکه تصريح کرد: در اين خصوص به آنچه که می خواستيم و مد نظر بود هنوز نرسيده ايم ولی با همه اين مسائل و جو روانی که گاهی در جامعه وجود دارد توانستيم تا حدودی آن را مهار کنيم و اميدواريم که اين روند، کاهنده و اصلاحی باشد.

وی با بيان اينکه در کجای دنيا ارز کشورها اينگونه قيمت گذاری می شود و هر روز افراد غير مسئول و غير مرتبط وارد کارهای سيستم بانکی می شوند و خيلی راحت درباره آن اظهار نظر می کنند؟ گفت: بايد اگر مسائل ارزی، بانکی، طلا و سکه مطرح می شود کارشناسان بانکی درباره آن اظهار نظر کنند.

بهمنی گفت: مطرح کردن مطالب غيرکارشناسی قيمت ها را بالا می برد و در بازار تاثير می گذارد، بنابراين از مسئولين و مقامات کشور خواهش کرديم اينگونه موارد را قدری کنترل کنند تا بازار حالت تلاطم نداشته باشد وحالت عادی به خود بگيرد.


در مورد تحريم بانک مرکزی به مجامع بين المللی شکايت کرديم

بهمنی در ارتباط با تحريم بانک مرکزی گفت: در اين خصوص شکايت های لازم را مطرح کرده ايم، حتی بانک جهانی و رييس صندوق بين المللی پول تاييد کرده اند که بانک مرکزی ايران نبايد تحريم شود.

وی همچنين درخصوص جلسه با گروه ۲۴ اظهارداشت: با گروه ۲۴ و رئيس خاورميانه ای صندوق بين المللی پول هم جلسه ای داشتيم و آنها نيز درخواستهای ما را منطقی می دانستند و قول دادند که در جهت رفع اين مشکلات اقدام کنند.

رئيس کل بانک مرکزی در ادامه سخنانش گفت: هدف بانک مرکزی تک نرخی کردن نرخ ارز است. وی با اشاره به اينکه از صادر کنندگان پيمان نامه ارزی نخواهيم گرفت، اظهارداشت: از صادر کنندگان پيمان نامه ارزی نمی گيريم و چنين تصميمی هم نداريم اما مشوق صادراتی برای آنها خواهيم داشت و از طرفی آنچه که صادرات می کنند از ماليات معاف است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016