چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تاکید کلینتون بر هدف مشترک آمریکا و هند در قبال برنامه هسته ای ایران

راديو فردا ـ هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا روز سه شنبه و در مورد سفر اخیر خود به هند و مذاکرات درباره کاهش خرید نفت از ایران، گفت که هند و آمریکا در قبال برنامه هسته ای ایران هدف مشترکی دارند و هر دو کشور خواهان جلوگیری از دستیابی ایران به بمب اتمی هستند.

خانم کلینتون در بازگشت از سفر خود و در گفت وگو با شبکه رادیویی «ان پی آر» گفت: «هند البته مشکلات و مسائل زیادی دارد ولی با این حال آن ها واردات نفت خود از ایران را کاهش داده اند. موضع ما و هند یکی است و هر دو خواهان توقف دستیابی ایران به بمب اتمی هستیم.»

وزیر خارجه آمریکا گفت: «پالایشگاه های هند واردات نفت از ایران را کم کرده اند ولی باید این را در نظر داشته باشید که مردم هند به طور جدی به تامین انرژی نیاز دارند و به لحاظ تاریخی همواره برای تامین انرژی به دنبال ایران بوده اند.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


هیلاری کلینتون می گوید، آمریکا خواهان آن است که جامعه جهانی در قبال مساله هسته ای ایران به مواضع واحدی برسد و همگی ایران را ترغیب کنند که تصمیم درستی بگیرد.

وی افزود: «این یک همکاری گروهی است که ما همه با هم دنبال می کنیم. کشورهای اروپایی که خیلی به نفت ایران وابسته بودند جایگزین پیدا کرده اند. ژاپن پیشرفت قابل توجهی داشته است و هند نیز در این مسیر حرکت می کند.»

خانم کلينتون همچنين گفته است: آمريکا تلاش های جهانی برای جلوگيری از دستيابی ايران به سلاح های هسته ای را رهبری می کند. دستیابی ایران به سلاح هسته ای می تواند به مسابقه اتمی منجر شده و باعث برور درگيری در منطقه بشود، که برای همه کشورهايی که نفت خود را از منطقه خليج فارس تامين می کنند، خيلی بد خواهد شد.

وزیر امور خارجه آمریکا در اداه گفت: «حرکت ما اجماعی است و همه این کشورها مخالف دستیابی ایران به بمب اتمی هستند در نتیجه از همه ابزارها استفاده می کنند. من اطمینان دارم اگر تحریم ها و تشدید آن ها نبود، ایران حاضر نمی شد راه گفت وگوی جدی را پیش بگیرد.»

چند مقام رسمی هند در پایان سفر خانم کلینتون و در گفت‌وگو با خبرگزاری بلومبرگ از تصمیم دهلی نو به کاهش ۲۰ درصدی واردات نفت ایران خبر داده و گفتند دولت هند در نظر دارد واردات نفت خود از ایران را از ۱۷.۵ میلیون تن در سال مالی گذشته منتهی به ۳۱ مارس، اردیبهشت، به ۱۴ میلیون تن در سال مالی جاری کاهش دهد.

همچنین دو منبع آگاه به امور بانکی در هند به این خبرگزاری گفته‌اند که این کشور تحت فشار آمریکا با تاسیس شعبه بانک پارسیان ایران در شهر بمبئی برای تسهیل در مبادلات تجاری ایران و هند با ارز روپیه مخالفت کرده است.

آمریکا تاکنون ۱۰ کشور عضو اتحادیه اروپا، همچنین ژاپن و کره جنوبی را به خاطر «کاهش قابل توجه» در واردات نفت خود از ایران را از تحریم‌های احتمالی آمریکا به طور موقت معاف کرده است. چین و هند اما به عنوان بزرگ‌ترین مشتریان نفتی ایران هنوز از این تحریم‌های آمریکا معاف نشده‌اند.

هند ۸۰ درصد از نفت مصرفی خود را از طریق واردات تامین می‌کند و از دسامبر سال ۲۰۱۰، به خاطر منع شدن شرکت‌های هندی توسط بانک مرکزی این کشور از معامله با ایران از طریق سیستم «اتحادیه پایاپای آسیایی» پول نفت وارداتی هند از ایران توسط «هالک بانک» ترکیه پرداخت می‌شود.

اما این بانک به شرکت‌های هندی گفته است که با اجرایی شدن تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا از شهریورماه آینده قادر به واسطه‌گری میان شرکت‌های هندی و ایرانی نخواهد بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016