سه شنبه 26 اردیبهشت 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مشاور نماينده ولی‌فقيه در سپاه: غربی‌ها بايد اعتماد ملت ايران را جلب کنند، رژه همجنس‌بازان (همجنس‌گرايان) در باکو نقشه اسرائيل است


خبرگزاری فارس: مشاور نماينده ولی‌فقيه در سپاه گفت: ملت ايران با توجه به اين تجربه تاريخی به غرب اعتماد ندارند و برای جلب اعتماد آنها نياز به زمان است و غرب بايد با گذشت زمان اعتماد ملت ايران را جلب کند.

سردار يدالله جوانی رئيس سابق اداره سياسی سپاه پاسداران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری فارس درباره مذاکرات سوم خرداد و احتمال پايبندی غرب به تعهداتش در استانبول ۲ اظهار داشت: مذاکرات استانبول چهره متفاوتی از مذاکرات بين ايران و گروه ۱+۵ ارائه کرد و به همين دليل بازتاب خاصی داشت.

جوانی ادامه داد: نمی‌توانيم بنابرنتايج مذاکرات استانبول نگاه خوش بينانه‌ای به اين موضوع داشته باشيم و اميدوار شويم که غرب رويکردهای قبلی خود را ادامه نمی‌دهد.

مشاوره نماينده ولی فقيه در سپاه با تاکيد بر اينکه اعتماد به غرب نياز به زمان دارد، يادآور شد: کشورهای غربی در طول ۳۳ سال گذشته برخورد خوبی با ملت ايران نداشتند و ما در طول دفاع مقدس شاهد رفتار خصمانه آنها و همچنين فشارهای اقتصادی با بهانه‌های مضحک عليه کشورمان بوده‌ايم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی ادامه داد: ملت ايران با توجه به اين تجربه تاريخی به غرب اعتماد ندارند و برای جلب اعتماد آنها نياز به زمان است و غرب بايد با گذشت زمان اعتماد ملت ايران را جلب کند.

جوانی با بيان اينکه جلب اعتماد با سخن گفتن محقق نمی‌شود و بايد در رفتار غرب تغيير به وجود آيد تصريح کرد: آنچه در مذاکرات استانبول مطرح شد يک سری صحبت و مباحث کلی بود در حالی که در عمل چنين اتفاقی نيفتاد.

وی افزود: ما بايد شاهد رفتاری عملی از سوی غرب باشيم، لغو تحريم‌ها و فشارها در همين راستاست همچنين آنها بايد حقوق ملت ايران را به رسميت بشناسند و تازه آن زمان انتظار داشته باشند که ملت ايران رفتاری درخوری با آنها داشته باشد.

رئيس سابق اداره سياسی سپاه يادآور شد: در طول يک دهه گذشته غربی‌ها با فشار بر ما تصور می‌کردند اين امر موجب عقب‌نشينی ايران از فعاليت هسته‌ای خود خواهد شد از اين رو وقتی در سال ۸۲ و ۸۳ موضوع هسته‌ای ما در آژانس هسته‌ای مطرح و مذاکرات بين ايران و غرب آغاز شد مدعی شدند اگر ايران روند هسته‌ای خود را متوقف نکند کار را به شورای امنيت سازمان ملل می‌کشانند و با قطعنامه‌ها ايران را تحت فشار قرار می‌دهند.

وی افزود: بعد از يک دوره گفت‌وگو و مذاکره با هدف ابهام زدايی از ماهيت هسته‌ای کشورمان، ملت ايران متوجه شد غرب در ماهيت هسته‌ای ما ترديدی ندارد و صرفا به دنبال بهره برداری سياسی است و در واقع با استفاده صلح آميز ما از انرژی هسته‌ای نيز مخالف است. بنابراين فعاليت هسته‌ای ايران دوباره از سر گرفته شد.

جوانی ادامه داد: پس از اين روند، تحريم و صدور قطعنامه از سوی سازمان ملل و همچنين تحريم‌های يک سوريه از جانب اتحاديه اروپا و آمريکا از سر گرفته شد اما دنيا امروز ناکامی غرب و موفقيت ايران را ديده است چراکه جمهوری اسلامی با فشارها و تحريم‌های متنوع نه تنها فعاليت هسته‌ای خود را متوقف نکرد بلکه به آن شتاب نيز بخشيد.

مشاور ولی فقيه در سپاه با بيان اينکه جمهوری اسلامی امروز کشوری برخوردار از چرخه سوخت است، يادآور شد: صلح آميز بودن موضوع هسته‌ای کشورمان را بازرسان نيز تاييد کردند.

* غرب می‌کوشد با مذاکره از بن بست خودساخته خارج شود

وی بر همين اساس به احساس نياز غرب به مذاکره به ايران اشاره و تصريح کرد: غرب در چنين شرايطی و با نااميدی از تاثيرگذاری فشارها می‌کوشد از طريق ديپلماتيک موضوع ايران را حل و فصل کند بنابراين آنها به اين مذاکرات نيازمند هستند.

جوانی با تاکيد بر اينکه جمهوری اسلامی حقوق هسته‌‌ای خود را در چارچوب معاهدات NPT پيش می‌برد و در عين حال طبق فتوای رهبر معظم انقلاب توليد سلاح هسته‌ای را حرام شرعی می‌داند تصريح کرد: از آنجايی که غرب فعاليت هسته‌ای کشورمان را بهانه‌ای برای فشار بر ايران کرده بود پس از به نتيجه نرسيدن اين امر می‌کوشد با مذاکره از اين بن بست خارج شود.

اين مقام مسئول در سپاه در همين زمينه يادآور شد: با توجه به بحران‌های اقتصادی، مالی و اجتماعی در غرب و افزايش اعتراضات مردمی آنها بيش از هر زمان ديگری به مذاکره با ايران احتياج دارند.

* رژه همجنس‌بازان در باکو نقشه رژيم اسرائيل است

وی در ادامه گفت‌وگوی خود با فارس درباره اقدامات ضداسلامی حکومت آذربايجان مبنی بر برپايی رژه همجنس‌بازان در ۶ خرداد اظهار داشت: به دليل نفوذ رژيم اسرائيل در برخی از کشورها ما شاهد چنين رفتارهايی از سوی برخی دولت‌ها هستيم که اين رفتار آنها با اعتقادات مردمش همخوانی ندارد.

جوانی تاکيد کرد: تجربه تاريخی نشان می‌دهد وقتی حکومت‌ها اعتقاد مردم خود را ناديده می‌گيرند و با آن وارد ستيز می‌شوند اين حرکت به ضرر آنها تمام خواهد شد.

مشاور نماينده ولی فقيه در سپاه با بيان اينکه مردم آذربايجان مسلمان هستند و اعتقادات اسلامی دارند يادآور شد: چنين رفتاری از سوی مردم آذربايجان موجب خشم ملت آذربايجان خواهد شد و آنها را نسبت به نظام خود بدبين می‌کند.

وی گفت: طبق تجربه تاريخی وقتی يک نظام با مردم خود وارد چالش شود پايه‌های آن متزلزل می‌شود تصريح کرد: مصداق آن ترکيه است که با وجود مبارزه حکومت لائيک‌ها با مظاهر دينی سرانجام يک دولت اسلامگرا در ترکيه روی کار آمد و لائيک‌ها را از صحنه خارج کردند.

جوانی در پايان افزود: ستيز با اعتقادات و باورهای اسلامی مردم توطئه‌ای غربی، صهيونيستی است که دولت آذربايجان با غفلت از اين موضوع عامل اين برنامه‌ها شده در حالی که بايد بدانند تبعات آن گريبانگير دولت‌اش خواهد شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016