چهارشنبه 27 اردیبهشت 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آغاز پلمب صرافی‌های غيرمجاز

خبرگزاری مهر ـ معاون نظارتی بانک مرکزی از آغاز اجرای برنامه پلمب صرافی‌های غيرمجاز خبرداد و با هشدار نسبت به اينکه اين صرافی‌ها بايد از بانک مرکزی مجوز بگيرند و براساس قوانين اين بانک عمل کنند، گفت: دو نرخ ارز مرجع (دلار) و بازار آزاد به يکديگر نزديک می‌شوند.

ابراهيم درويشی در مورد ابطال مجوز صرافی ها غير مجاز گفت: تعدادی از صرافی های غيرمجاز، مجوز فعاليت از اتحاديه طلا وجواهر دريافت کرده اند که بايد به بانک مرکزی مراجعه کرده و مجوز دريافت کنند.

معاون نظارتی بانک مرکزی افزود: صرافی های غير مجاز بايد سريعا فعاليت خود را با قوانين و مقررات بانک مرکزی انطباق دهند و مجوز از بانک مرکزی دريافت کنند و يا اينکه درب اين صرافی ها بسته خواهد شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: تعدادی از صرافی ها به صورت غيرمشهود فعاليت می کنند که بازرسان بانک مرکزی به صورت غيرمحسوس برای شناسايی و نحوه فعاليت اين افراد ارسال می شوند و پس از شناسايی بانک مرکزی از طريق مراجع ذی صلاح اقدام خواهد کرد.

درويشی در پاسخ به سئوال ديگر خبرنگار مهر مبنی بر اينکه آيا بانک مرکزی قبول دارد که با وجود اينکه نرخی برای دلار تک نرخی اعلام کرده است، در حال حاضر ارز دلار باز هم دو نرخی شده است؟ گفت: هر کس هر نياز ارزی داشه باشد می تواند از طريق بانکها آن را تامين کند و بانک مرکزی نيازهای ضروری را برطرف می کند.

معاون نظارتی بانک مرکزی ادامه داد: دو نرخی زمانی است که فردی بخواهد برای خريد يک کالای ضروری يا مثلا دريافت ارز دانشجويی ارزی را با نرخی متفاوت از نرخ ارز مرجع خريداری کند، کسی که برای سفرهای تفريحی و گردشی به خارج از کشور سفر می کند، قرار نيست که بانک مرکزی ارزی به آنها اختصاص دهد.

وی تصريح کرد: طبق مقررات اين فرد می تواند يک بار از شبکه بانکی ارز مورد نياز خود را دريافت نمايد و بقيه را از صرافی ها بگيرد. اما به هر حال روند نرخ ها (دلار) در بازار ارز نزولی است و بانک مرکزی اطمينان و اين خوشبينی را دارد که دو نرخ ارز مرجع و بازار آزاد به يکديگر بسيار نزديک تر شوند و هم اکنون نرخ ارز در بازار آزاد بسيار کاهش يافته است.

برخورد با بانک‌های متخلف
درويشی در مورد فعاليت بانک تات و تخلف صورت گرفته توسط اين بانک و ادغام آن با دو موسسه مالی گفت: قرار است اين بانک با دو موسسه ادغام شود که در حال گذراندن مراحل ادغام است و به محض اينکه مراحل ادغام به اتمام برسد اطلاع رسانی خواهد شد.

اين مقام مسئول در بانک مرکزی در پاسخ به سئوال ديگر خبرنگار مهر مبنی بر اينکه آيا بانکهای ديگری هم مانند بانک حکمت ايرانيان ادغام خواهد شد يا خير؟ عنوان کرد: فعلا ادغام بانک ديگری در دستور کار بانک مرکزی نيست، اما اگر تخلفی از سوی بانکی صورت گيرد ، بانک مرکزی قطعا برخورد خواهد کرد.

معاون نظارتی بانک مرکزی ادامه داد: نمی توان ادعا کرد که هيچگونه تخلفی در نظام بانکی کشور صورت نمی گيرد، زيرا اگر بهترين ميوه را هم خريداری کنيد، قطعا مقداری ضايعات خواهد داشت، اما بانکهای کشورمان از سالم ترين و بهترين بانکها در دنيا هستند.

وی اضافه کرد: می توانيد بانکهای ايرانی را با بانکهای آمريکايی يا اروپايی مثل يونان مقايسه کنيد. کار بانکداری مانند زرگری همراه با ريسک است و يک يا دو مورد تخلف به نسبت ۳۰ هزار شعبه و حجم اسنادی که هر روز جابه جا می شود زياد نيست و اگر در بهترين نقطه جهان هم بانکداری کنيد همراه با ريسک خواهد بود.

درويشی برنامه بانک مرکزی در راستای افزايش نظارت بر فعاليت های نظام بانکی و پولی را عدم اجازه برای تاسيس شعب جديد بانکی به منظور افزايش کنترلهای داخلی دانست و تصريح کرد: در حال حاضر حدود ۸۰ نفر بازرس نظارتی در نظام بانکی مشغول به فعاليت هستند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016