پنجشنبه 4 خرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

جمهوری آذربايجان: ايران "تبليغات ضد آذربايجانی" روحانيون را محکوم کند

راديو فردا ـ ریيس بخش اجتماعی- سياسی نهاد رياست جمهوری آذربايجان روز پنج شنبه در واکنش به سخنان علی اکبر صالحی وزير خارجه ايران درباره لزوم احترام دولت و مردم آذربايجان به مقدسات دينی و ديدگاه های مراجع شيعه ايران، گفته است که کشورش نسبت به تمام مقدسات دين اسلام احترام قايل است و هيچ موقع اجازه نمی دهد که در اين کشور عليه مقدسات اسلامی و ارزشهای اسلامی اقداماتی صورت گيرد.

علی حسن اف در گفتگو با خبرگزاری ترند جمهوری آذربايجان با «تهديدآميز» خواندن بيانات آقای صالحی گفته است که «بيانات صالحی تهديد آميز بود و آذربايجان را با مجتهدها و يا مسائل ديگر تهديد کرده بود».



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گفته وی، «جمهوری آذربايجان را با اين تهديدها نه می شود ترساند و نه می شود از راه حق و اراده مردم خود بازگرداند. اراده دولت آذربايجان بر اراده مردمش تکيه دارد و هيچ کس نمی تواند اين اراده را بشکند و هيچ کس نمی تواند اين اراده را تهديد کند».

روز چهارشنبه، وزير خارجه ايران در واکنش به تجمعات اعتراضی در مقابل سفارت ايران در باکو و سر دادن شعارهايی عليه مقامات عالی رتيه ايران، از جمله آيت الله خامنه ای، اعلام کرد که « اقدام ناپسند و نادرست اخير در مقابل سفارت ايران در باکو در شان دولت و ملت جمهوری آذربايجان نيست».

وی در ادامه گفت: « مراجع شيعه مريدان و پيروان زيادی در نقاط مختلف جهان دارند که اين پيروی مرز نمی شناسد».

احترام به روحانیون ایران

علی حسن اف در ادامه گفت: «آذربايجان همواره نسبت به روحانيت ايران با احترام برخورد کرده است، ولی متاسفانه برخی از روحانيان ايرانی در روزهای اخير شعارها، فراخوان ها و اظهاراتی که در آنها عليه دولت آذربايجان، استقلال، نظام مبتنی بر قانون اساسی، مردم و ریيس جمهوری آذربايجان بی احترامی مشاهده می شود، ايراد کرده اند که انتظار داريم طرف ايرانی تبليغات ضد آذربايجانی روحانيون ايران را محکوم کند.»

ظاهرا اشاره وی به اظهارات آيت الله مجتهد شبستری، امام جمعه تبريز، حجت الاسلام صديقی خطيب نمازجمعه تهران و برخی مراجع تقليد از جمله آيت الله سبحانی است که به برگزاری مسابقه يوروويژن در باکو و آنچه که «رژه همجنس بازان» در حاشيه اين مسابقه ناميده بودند، به شدت اعتراض کرده بودند.

به دنبال فراخوان آيت الله مجتهد شبستری برای تظاهرات مردم در مقابل کنسولگری آذربايجان در تبريز و شعارهای تندی که عليه دولت آذربايجان و ریيس جمهوری اين کشور سر داده شد، دو دور تظاهرات اعتراض آميز در مقابل سفارت ايران در آذربايجان انجام شد و معترضان با شعارهايی مانند «آيت الله خامنه ای مسئول خون هايی است که در سوريه ريخته می شود» يا «اسلام آن گونه که ايران می گويد نيست» خواهان قطع مداخله روحانيان و دولت مردان ايرانی در امور داخلی آذربايجان شدند.

این شعارها واکنش سفارت ايران را در پی داشت و طی دو اعلاميه مطبوعاتی از «توهين به مقدسات» در تجمعات مقابل سفارت ايران به شدت انتقاد و نسبت به عواقب آن هشدار داد.

حسن اف اعلام کرد که ما خواستار برقراری روابط دوستانه با ايران هستيم و بر ضرورت ادامه روابط دوستانه تاکيد داريم، ما گفته ايم که هيچ زيان و ضرری از سوی جمهوری آذربايجان، ايران را تهديد نمی کند. بنابر اين از محافل رسمی ايران انتظار داريم که در محکوميت اظهاراتی که بر روابط دوستانه ميان دو کشور تاثير منفی می گذارد بيانيه هايی منتشر کند.

به گفته وی، برخی از شعارهايی که مقابل سفارت ايران در باکو داده شد، موضع رسمی دولت باکو نيست و اين کشور موضع خود را نسبت به آن اعلام خواهد کرد و اگر عليه روحانيون و رهبر دينی ايران اظهارات نالايقی بيان شده است به آنها پاسخ لازم داده خواهد شد. اما همين انتظار را ما نيز از محافل رسمی ايران داريم.

اخيرا روابط ايران و همسايه شمالی اش، به خاطر مسابقه يوروويژن که هم اکنون در باکو برگزار می شود و روحانيان ايران آن را پروژه ای «صهيونيستی» اعلام کرده اند، دچار تنش شده است.

در پی تشديد تنش میان دو کشور، سفیر ایران در باکو روز ۲۱ ماه می به تهران فراخوانده شد. ايران همچنين روز سه شنبه، ۲۲ می، جوانشير آخوندف سفير جمهوری آذربايجان در ايران را به وزرات خارجه فراخواند ونسبت به «توهين به مقدسات» در تجمع مقابل سفارت ايران در باکو اعتراض کرد.

اين پنجمين بار طی پنج ماه گذشته است که سفير آذربايجان به وزارت خارجه ايران فراخوانده می شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016