شنبه 6 خرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

فريدون عباسی: هنوز درباره بازديد از پارچين قانع نشده‌ايم


يک مقام هسته‌يی ايران گفت: بازديد از پارچين بنابر فشار کشورهايی که از آژانس می‌خواهند در اين زمينه تحقيق کند مورد علاقه‌ی آژانس است اما ما هنوز در اين زمينه قانع نشده‌ايم و دلايل و مدارکی به ما ارائه نشده است که راجع به پارچين که يک مجموعه‌ی نظامی است بازديدی ترتيب دهيم.

به گزارش خبرنگار انرژی هسته‌يی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، فريدون عباسی، رييس سازمان انرژی اتمی ايران بعداز ظهر شنبه در حاشيه مراسم گراميداشت شهيد عليمحمدی که در دانشکده فيزيک دانشگاه ترهان برگزار شد، درباره‌‌ی گزارش فصلی يوکيا آمانو، مديرکل آژانس مبنی بر توافق ساختاری با ايران درباره فعاليت‌های هسته‌يی کشورمان افزود: توافق ساختاری بايد به گونه‌ای باشد که تمام فرآيندها در آن ثبت شده باشد بدين معنا که ما مباحث‌مان را با آژانس از کجا می‌خواهيم آغاز کنيم و در هر بحثی می‌خواهيم چه نتيجه‌ای بگيريم و چگونه آن بحث را پايان دهيم و هر موضوعی که آغاز می‌کنيم و ديگر آن موضوع پايان داده می‌شود و دوباره باز نشود. اين‌ها مباحثی است که در رويکرد ساختاری می‌خواهيم به آن بپردازيم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


او در مورد موضوع مطرح شده در گزارش آژانس مبنی بر ضرورت اعتمادسازی از سوی ايران گفت: منظور مدير کل آژانس اين است که کارشناسان دو طرف، گفت‌وگوهای‌شان را ادامه دهند.

عباسی در پاسخ به پرسش ايسنا مبنی بر اين که آمانو گفته است نمی‌تواند صلح‌آميز بودن فعاليت‌های هسته‌يی ايران را تماما تاييد کند اظهار کرد: مديرکل آژانس هميشه اين موضوع را ذکر می‌کند و اين جمله جمله‌ای است که در همه‌ی گزارش‌ها به صورت سابق نوشته می‌شود به دليل اين که يک سری پرسش‌هايی دارند که تا زمانی که برای آن پرسش‌ها پاسخی نگيرند نمی‌توانند بگويند تمام ابعاد را بررسی کرده‌اند.

وی ادامه داد: بهتر است آمانو راجع به توسعه کاربرد پرتوها در زندگی مردم ايران به شورای حکام گزارش دهد و اعلام کند که ايران در اين زمينه‌ها فعال است. بهتر است آمانو در گزارش‌های خود ذکر کند که ايران در زمينه‌ی کشاورزی در حال انجام چه کارهايی است و چه اقداماتی نيز در گذشته انجام داده است. هم‌چنين در زمينه‌ی کاربرد پرتوها در صنعت که ايران به آن پرداخته است نيز بهتر است وارد شود. بهتر است آمانو فقط تعداد ماشين‌های سانتريفيوژ ايران را در گزارش‌ها ذکر نکند.

عباسی در پاسخ به اين پرسش که آيا اين گزارش تاثيری در نشست ايران و ۱+۵ خواهد داشت گفت: نه اين طور فکر نمی‌کنم بلکه بسيار آن را سازنده می‌دانم زيرا هرچه اطلاعات بيش‌تری از جانب آژانس منتشر شود ما نيز بر اساس همان محورهايی که مکتوب شده است با آن‌ها صحبت می‌کنيم.

رييس سازمان انرژی اتمی ايران در ادامه در مورد خواسته‌ی آژانس مبنی بر بازديد از سايت پارچين نيز گفت: بازديد از پارچين بنابر فشار کشورهايی که از آژانس می‌خواهند در اين زمينه تحقيق کند مورد علاقه‌ی آژانس است اما ما هنوز در اين زمينه قانع نشده‌ايم و دلايل و مدارکی به ما ارائه نشده است که راجع به پارچين که يک مجموعه‌ی نظامی است بازديدی ترتيب دهيم. ما در پارچين سايت هسته‌يی نداريم که بخواهيم فعلا وارد آن بحث شويم.

وی ادامه داد: آن‌ها می‌خواهند که پارچين را ببيند اما اگر هم قرار باشد بازديدی صورت گيرد ما بايد قانع شويم که آن‌جا جزء مکان‌هايی است که بايد در معرض بازديد آن‌ها قرار دهيم.

خبرنگاری در مورد خط قرمز ايران در مورد غنی‌سازی و اصرار غرب مبنی بر متوقف کردن آن پرسيد که عباسی گفت: ما برای رفع نياز کشورمان از هيچ کس اجازه نمی‌گيريم ما اهل معامله هستيم قبلا گفته‌ايم که سوخت ۲۰ درصد را در اختيار ما بگذاريد. سال‌ها پس از پيروزی انقلاب، آ‌مريکا از اين که سوخت راکتور تهران را به ما بدهد، امتناع کرده است. حتی با اعمال تحريم‌ها از اين که کشورهای ديگر سوخت را در اختيار ما بگذارند جلوگيری می‌کنند. اين سوخت هم به عنوان نوع خواست و شکل خواست آن و درصد غنا جزء محصولات همه‌ی کشورها نيست. هر کشوری که بخواهد آن را توليد کند ملزم است خط توليد را طراحی کند. فقط بحث مواد نيست بلکه مباحثی مانند مواد و متالوژی که حاکم است نياز به طراحی و ساخت خط توليد دارد. در حال حاضر ايران خود خط توليد را طراحی کرد و ساخته است و مراحل تبديل UF۶ غنی شده به ۲۰ درصد را نيز پشت سر گذاشته است و تمام فرايند را چک کرده است و سوخت را توليد کرده. اين معقولانه نيست که کشوری که تحت فشار بوده و خود مجبور شده است که نيازش را رفع کند زيرا راديودارو نياز بيماران سرطانی بوده است، اقتصادی به موضوع نگاه کند.

او توضيح داد: آن چه که ايران انجام داد بيش‌تر رفع نياز بوده است که الحمدالله رفع شد و امروز ما جزو کشورهايی هستيم که می‌توانيم اين سوخت را برای ديگران تامين کنيم. بهتر است ديگران راجع به تهيه‌ی سوخت با کشور ما وارد مذاکره شوند نه اين که بخواهند ما توليد سوخت‌مان را تعطيل کنيم.

وی هم‌چنين در پاسخ به پرسش ديگر ايسنا درباره‌ی نحوه‌ی پيگيری امضای توافق‌نامه بين ايران و آژانس نيز گفت: اين موضوع در دست بررسی کارشناسان دو طرف است. گفت‌وگو‌ها در وين و تهران دنبال می‌شود و علی‌اکبر سلطانيه، نماينده ايران در آژانس نيز در حال پيگيری اين موضوع است و مذاکرات ادامه دارد. ما دنبال اين هستيم که با آژانس گفت‌وگو کنيم و مسائل را حل کنيم. آژانس وظايف قانونی دارد که بايد آن را انجام دهد ما هم حقوقی داريم و از حقوق خودمان دفاع می‌کنيم.

عباسی در مورد مذاکرات ايران و غرب نيز گفت: گفت‌وگوها بايد مراحل خود را طی کند و زنجيروار به هم وصل باشد تا بتوان از آن نتيجه گرفت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016