پنجشنبه 11 خرداد 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آذربایجان: ایران درمورد شهروندان ناپدیدشده توضیح دهد

مردمک ـ جمهوری آذربایجان از دولت ایران خواسته است درمورد سرنوشت دو شهروند آن کشور که در ایران ناپدید شده‌اند، توضیح دهد.

براساس گزارش خبرگزاری آ.پ.آ آذربایجان فرید حسین و شهریار حاجی‌زاده، دو شاعر و نویسنده جوان اهل این کشور هستند که در ایران ناپدید شده‌اند.

طبق این گزارش المان عبدالله‌اف، سخنگوی وزارت امور خارجه آذربایجان، با فرستادن یادداشتی برای ایران، خواستار روشن شدن وضعیت این دو شهروند ناپدید شده در ایران شده و این که آیا این دو در ایران بازداشت شده‌اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سخنگوی وزارت امور خارجه آذربایجان گفته است که ناپدید شدن این دو شهروند کشورش در مغایرت با کنوانسیون وین درمورد روابط کنسولی کشورها است و چنین موردی می‌تواند به روابط دو کشور آسیب بزند.

پیش از این سازمان گزارشگران بدون مرز اعلام کرده بود که فرید حسین و شهریار حاجی‌زاده روز دوم ماه مه (۱۳ اردیبهشت) توسط هشت مرد لباس شخصی در تبریز ربوده شدند.

این سازمان مدافع حقوق بشر با انتشار بیانیه‌ای از دولت ایران خواسته بود که توضیح دهد چه افرادی و به چه دلیل این دو شهروند جمهوری آذربایجان را بازداشت کرده‌اند.

هم‌زمان سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان گفته بود که این دو نویسنده توسط ماموران امنیتی ایران ربوده شده‌اند.

براساس گزارش‌ها این دو نفر برای انتشار کتاب فرید حسین به تهران دعوت شده بودند و در مسیر بازگشت در تبریز ربوده شدند.

سازمان گزارشگران بدون مرز گفته است که رسانه‌ها نباید بهای دشمنی میان آذربایجان و ایران را بپردازند و از دو کشور خواسته است به گروگان‌گیری روزنامه‌نگاران برسر روابط دیپلماتیک پایان دهند.

به گفته این سازمان سعید متین‌پور، روزنامه‌نگار آذربایجانی، در ایران هم چنان در بازداشت است و رامین بایرام‌اف و آنار بایراملی، دو روزنامه‌نگار همکار رسانه‌های ایرانی، در بازداشت آذربایجان هستند.

تنش بین ایران و جمهوری آذربایجان که هر دو عضو سازمان کنفرانس اسلامی هستند و اکثریتی شیعه دارند، در چند ماه اخیر بالا گرفته است.

به گفته گزارشگران بدون مرز «تهران، باکو را به تحریک اقلیت آذری زبان ایران متهم کرده و در برابر باکو شیعیان طرفدار حکومت ایران را سرکوب و آن‌ها را به تبانی با حکومت تهران متهم کرده است.»

ایران و آذربایجان نظام‌های سیاسی متفاوتی دارند که باعث درگیری‌های زیادی بین دو کشور شدهاست. در چند ماه اخیر، مقامات دو کشور پیوسته یکدیگر را متهم کرده‌اند.

ایران، آذربایجان را به همکاری با اسراییل برای ترور دانشمندان هسته‌ای خود متهم کرده و از قرارداد نظامی این کشور همسایه خود با اسرائیل انتقاد کرده است اما مقام‌های باکو گفته‌اند که این قرارداد تهدیدی علیه ایران نیست.

درمقابل وزارت امنیت ملی جمهوری آذربایجان اعلام کرد که ۲۲ شهروند این کشور را به ظن جاسوسی برای سپاه پاسداران ایران و قصد حمله به اهداف غربی، بازداشت کرده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016