پنجشنبه 1 تیر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هاشمی رفسنجانی: کشورهای ۱+۵ صداقت ندارند و اهل تعامل نيستند

خبرگزاری مهر ـ رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به پرونده‌ هسته‌ای کشور و چند دور مذاکرات جمهوری اسلامی ايران با گروه ۱+۵ گفت: اين مذاکرات نشان داد که طرف‌‌های غربی اهل تعامل نيستند و صداقت ندارند و تنها زورگويی را مبنای کار خود قرار داده‌اند تا فرصت لازم را برای اهدف آينده به دست آورند.

به گزارش خبرگزاری مهر، آيت الله هاشمی رفسنجانی در ديدار و پاسخ به سؤالات جمعی از فضلا و طلاب حوزه علميه قم با تبريک مجدد مبعث رسول گرامی اسلام(ص)، اين عيد بزرگ را روز اتصال و ارتباط مجدد آسمان و زمين پس از قرن‌ها خالی بودن زمين از نبی و نيز اديان تحريف شده خواند و گفت: اگرچه قرآن اين معجزه الهی پس از رحلت پيامبر گرامی اسلام مهجور شد، اما جاری شدن اسلام در ممالک اطراف حجاز طی چند قرن تمدنی را بنيان نهاد که به لحاظ پيشرفت علمی مبنای تمدن امروز قرار گرفت.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


هاشمی رفسنجانی حلقه اتصال خلقت انسان و شروع اسلام را تأکيد خداوند تبارک و تعالی بر فضيلت قلم و دانش و استدلال خداوند برای سجده ملائکه در مقابل آدم ابوالبشر خواند و تصريح کرد: تأکيد اسلام بر تحصيل دانش و علم باعث شد که اسلام و علوم اسلامی به سرعت در جهان آن روز گسترش يابد و الگوی موفقی برای ساير ملل قرار گيرد.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام گفت: انتظار ما از انقلاب اسلامی بازگشت به اسلام خالص و ناب و آن گوهری که حضرت امام راحل(ره) از آن می‌فهميدند، بود.

وی در پاسخ به سؤالی، به دوران سخت استقرار و تثبيت انقلاب اسلامی و ايجاد ساختار مناسب نظام جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت: ساختار نظام براساس اعتقادات دينی و مکتب اهل بيت و قابل دفاع است، اما آن چيزی که قابل دفاع نيست عملکردهای سليقه‌ای، باندی و گروهی است که به نام اسلام و انقلاب اسلامی به مردم و جوانان ارائه می‌گردد.

هاشمی افزود: اگر کار مخلصانه و برای خدا نباشد، عدالت در حرف باقی مانده و در عمل بی‌عدالتی ترويج می‌شود.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام به دوران سخت اما موفق جنگ و پس از آن اشاره کرد و گفت: پس از جنگ تلاش شد علی‌رغم کمبود منابع ريالی و ارزی، زيربناها و اقتصاد کشور ساخته و احيا گردد و توليد و اشتغال قابل قبولی برای جامعه فراهم گردد.

هاشمی رفسنجانی، ماهيت انقلاب اسلامی را فرهنگی و دينی خواند و الگوی اخلاقی و فرهنگی قرار گرفتن نظام اسلامی را از رسالت‌های انقلاب خواند و گفت: روا نيست امروز پس از گذشت سه دهه از زحمات و خون دل خوردن مردم و خدمتگزاران کشور فضائلی چون، اخلاص، صداقت، عدالت جای خود را به رياکاری و خودنمايی، دروغ، غيبت و تهمت و بی عدالتی بدهد.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به سؤالی ديگر، به اوضاع اقتصادی کشور اشاره کرد و با يادآوری استعدادهای بی نظير جمهوری اسلامی ايران به لحاظ منابع مادی و مالی، جغرافيايی و انسانی، تصريح کرد: اگرچه گرانی و تورم اکنون يکی از معضلات اساسی اقتصاد است، اما مهمتر و بنيادی تر از آن تضعيف و تخريب ساختار اقتصاد سالم و پويا و نيز توليد و سرمايه‌گذاری بخش خصوصی کشور است.

وی افزود: توزيع نقدينگی بی‌ضابطه و زياد، نتيجه‌اش تورّم بی‌حد است.

هاشمی رفسنجانی، روحانيت و علما و نيز مديران کشور را دو سرمايه اساسی نظام جمهوری اسلامی ايران خواند و با تأکيد بر لزوم حفظ جايگاه و حرمت اين دو در ميان مردم و مسئولان گفت: بی‌اعتبار کردن علما و روحانيون و همچنين مديران و دلسوزان کشور هيچ‌گونه افتخاری ندارد و تنها تضعيف اعتماد مردم نسبت به آنان را در پی دارد.

هاشمی رفسنجانی در پاسخ به سؤالی در مورد دليل سکوت و صبوری ايشان در برابر هجمه‌ها و تخريب‌های رسانه‌ای گفت: رسانه‌هايی که اين‌گونه بداخلاقی‌ها و تهمت و افتراها را هر روز اشاعه می‌دهند و مراکزی که آنها را هدايت می‌کنند، به هيچ يک از اصول اخلاقی و اعتقادی پايبند نبوده و با احساس مصونيتی هم که دارند به جايی پاسخگو نيستند.

وی افزود: در چنين فضای رسانه‌ای ناسالمی، آيا پاسخگويی به جوّ اختلاف و دعوای بيشتر در جامعه دامن نمی‌زند؟

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه به پرونده‌های هسته‌ای کشور و چند دور مذاکرات جمهوری اسلامی ايران با گروه ۱+۵ اشاره کرد و گفت: اين مذاکرات نشان داد که طرف‌‌های غربی اهل تعامل نيستند و صداقت ندارند و تنها زورگويی را مبنای کار خود قرار داده‌اند تا فرصت لازم را برای اهدف آينده به دست آورند.

وی افزود: در واقع آنان می‌خواهند پرونده زورگويی‌شان همچنان باز باشد و در سايه آن سياست‌های استکبار خود را دنبال کنند.

هاشمی رفسنجانی راه درست مقابله با اهداف مستکبران را افزايش اتحاد و همدلی ميان مردم و مسئولان و نيز ميان گروه‌ها و جريان‌های داخل نظام خواند و تصريح کرد: بايد به گونه‌ای در داخل متحد شويم که دشمنان بيرونی نتوانند نسبت به منافع کشور و ملت ما طمع کنند.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام همچنين به اوضاع جهان اسلام و تحولات منطقه به خصوص مصر اشاره کرد و همزيستی مسالمت‌آميز شيعه و سنّی را خنثی‌کننده توطئه دشمنان مغرض خواند و گفت: اگر می‌خواهيم اهدافمان را به خوبی در دنيا پيگيری کنيم، بايد با جهان اسلام و ساير فرق و مذاهب اسلامی رابطه‌ای برادرانه و به دور از تعصب داشته باشيم.

هاشمی رفسنجانی انقلاب مصر را از نتايج جهاد مردم اين کشور بزرگ اسلامی و اتحاد در دوران مبارزه خواند و با تأکيد بر لزوم هوشياری مسلمانان افزود: سنت انقلاب‌ها و حکومت‌های پس از آن همواره در صورت حفظ اتحاد پيروزی قاطع بوده است و اميدواريم اوضاع کنونی مصر و جريان‌های حاضر در اين کشور به نفع مسلمانان و انقلابيون جهان اسلام باشد.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با تأکيد بر لزوم اصلاح اشتباهات در کشور گفت: خداوند با انقلاب اسلامی و ايجاد نظام اسلامی حجتش را بر همه ما تمام کرد، چرا که ۵۰ سال پيش هيچ کدام از ما حتی تصور ايجاد حکومت اسلامی براساس مکتب اهل بيت را نداشتيم، اما خداوند بر ما لطف و منت نهاد و حکومت اسلامی را در اختيار ما قرار داد و اميدواريم بتوانيم از اين امتحان الهی سربلند بيرون بياييم.

در ابتدای ديدار جمعی از حاضران ديدگاه‌ها و سؤالات خود پيرامون مسائل داخلی، بين‌المللی و وضعيت حوزه‌های علميه را مطرح و خواستار ارائه ديدگاه از سوی آيت‌الله هاشمی رفسنجانی شدند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016