سه شنبه 13 تیر 1391   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مهمان پرست: پيام مانور موشکی سپاه اين است که ايران آماده برقراری امنيت خليج فارس است

رامين مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ايران گفت: "پيام مانور موشکی سپاه اين است که ايران با اقتدار کامل آماده برقراری امنيت منطقه خليج فارس است و امنيت عبور و مرور محموله‌های نفتی و عرضه مناسب انرژی را به عهده دارد."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش خبرنگار سياست خارجی خبرگزاری فارس، در ادامه نشست هفتگی امروز (سه‌شنبه) رامين مهمان‌پرست سخنگوی وزارت خارجه با خبرنگاران، يکی از خبرنگاران درباره استرداد باغ قلهک سؤال کرد که مهمان‌پرست با بيان اينکه مسئولان مختلف در حال پيگيری اين موضوع هستند، گفت: اسنادی که بتواند حق مالکيت يک کشور را نشان دهد بايد اساس کار قرار گيرد. متخصصان و مسئولان مربوطه اين مسائل را دنبال می‌کنند و نتيجه نهايی را به اطلاع مردم می‌رسانند.

يکی از خبرنگاران درباره دعوت از برخی سران جنبش عدم تعهد و از جمله پادشاه بحرين برای حضور در نشست سران اين جنبش در تهران و موضع وزارت خارجه در اين زمينه سؤال کرد که سخنگوی اين وزارتخانه با بيان اينکه موضع ما در اين زمينه کاملا شفاف است، گفت: کسی که رياست يک اجلاس بين‌المللی را بر عهده می‌گيرد، موظف است همه اعضا را دعوت کند. ما به عنوان ميزبان و رئيس سران عدم تعهد، موظف به دعوت از همه اعضا هستيم و اين دعوت صورت می‌گيرد.

مهمان‌پرست اضافه کرد: اينکه کشورها بنا به شرايط مختلف سياسی و تحولات شرکت کرده يا نکنند، مسئله ديگری است. وظيفه ميزبان دعوت از همه اعضاست، در غير اين صورت ميزبانی به کشور ديگری واگذار می‌شود.

اخبار مطرح شده مبنی بر استفاده ايران از پرچم ديگر کشورها برای انتقال نفت خود سؤال ديگری بود که در اين نشست مطرح شد که سخنگوی دستگاه ديپلماسی در اين باره اظهار داشت: همه فعاليت‌های وزارت نفت برای حمل و نقل محموله‌های نفتی کاملا منطبق با قوانين بين‌المللی است و شايعاتی که مطرح می‌شود نبايد بر رسانه‌های ما تأثير بگذارد.

خبرنگاری درباره کشف گور جمعی در مرز ايران و عراق سؤال کرد که وی در اين باره گفت: اين مسئله بايد توسط کارشناسان دو کشور بررسی شود و اگر اطلاعاتی به دست آيد به اطلاع مردم می‌رسد. تيم‌های تجسس با همکاری دو کشور در حال بررسی مناطقی هستند که حدس زده می‌شود برخی از هموطنان ما در طول جنگ تحميلی در آنجا به خاک سپرده شده باشند و برای پيدا کردن مفقودين اقدامات مختلفی انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار فارس اظهارنظرات برخی کارشناسان و اينکه مذاکرات ايران و ۱+۵ تا انتخابات رياست جمهوری آمريکا به طول می‌انجامد، موضوع ديگری بود که در نشست امروز مهمان‌پرست مطرح شد که وی در اين باره اظهار داشت: وقتی شاهد برخوردهای خارج از چارچوب توافقات طرف مقابل هستيم و احساس می‌کنيم ثبات در سياست‌ها و مواضع کشورهای مقابل وجود ندارد و يا همکاری و اقدام لازم را برای به نتيجه رساندن مذاکرات دنبال نمی‌کنند، اين تصور به ذهن خيلی از مردم ما و کشورهای ديگر خطور می‌کند که شايد اهداف خاصی از طولانی کردن و به نتيجه نرسيدن مذاکرات دارند که يکی از انتقاداتی که برخی تحليلگران مطرح می‌کنند اين است که ممکن است ادامه اين مذاکرات بی نتيجه ارتباطی با انتخابات رياست جمهوری آمريکا يا مسائل ديگر سياسی داشته باشد.

به گفته وی برای اينکه اين تصور به وجود نيايد کشورهای ۱+۵ بايد سريع و روشن وارد موضوعاتی شوند که مورد توافق ما بوده است.

سخنگوی وزارت خارجه با بيان اينکه قرار شد مبنای مذاکرات معاهده NPT باشد، اظهار داشت: قرار شد اقدامات متقابل و هم سطح و هم وزن صورت گيرد تا مرحله به مرحله هم حقوق ما به رسميت شناخته و به آن احترام گذاشته شود و هم ابهامات و نگرانی‌های طرف مقابل برطرف شود.

وی تصريح کرد: هر اقدامی خارج از توافقات صورت گيرد يا برگشت به عقب و ادعاهای جديد که می‌تواند مذاکرات را به بن بست برساند، می‌تواند تداعی کننده اين باشد که شايد قصدی برای طولانی کردن مذاکرات بی نتيجه در کار است.

پيام مانور موشکی سپاه به کشورهای فرامنطقه‌ای و متحدان منطقه‌ای آن سؤال خبرنگار آسوشيتدپرس از مهمان‌پرست بود و وی در اين باره اظهار داشت: بله؛ پيام مانور موشکی سپاه اين است که ايران با اقتدار کامل آماده برقراری امنيت منطقه خليج فارس است و امنيت عبور و مرور محموله‌های نفتی و عرضه مناسب انرژی را به عهده دارد. اين شرايط تامين کننده امنيت منطقه خواهد بود و اقدامات کشورهای اروپايی و آمريکا تهديد کننده امنيت منطقه خواهد بود.

اقدامات صورت گرفته برای آزادی بقيه مهندسان ربوده شده در سوريه سؤال ديگری بود که از سخنگوی وزارت خارجه پرسيده شد و وی با بيان اينکه اقدامات زيادی تاکنون صورت گرفته، خاطرنشان کرد: تمام تلاش ما از طريق مسئولان سوريه، کشورهای همسايه و کسانی که به نحوی در ارتباط با ناآرامی‌های داخل سوريه هستند، دنبال می‌شود و اميدواريم اقدامات و تلاش‌ها به زودی منجر به آزادی همه اتباع ما که گرفتار نيروهای مسلح در سوريه شده‌اند، بشود و ساير مهندسان و زائرانی که در سوريه ربوده شده‌اند به کشور برگردند.

خبرنگار بلومبرگ به طرح نمايندگان مجلس برای بستن تنگه هرمز اشاره کرد که مهمان‌پرست در پاسخ با اشاره به اظهارات قبلی‌اش در اين زمينه، گفت: نمايندگان مجلس نمايندگان ملت هستند. هر آن چيزی که به عنوان طرح به تصويب مجلس برسانند و تبديل به قانون کنند، دولت موظف به اجرای آن است. ما هم شنيده‌ايم که چنين طرحی را دنبال می‌کنند. هيچ بحث مستقيمی برای اينکه ما تأييد يا حمايت کرده يا اقدام خاصی صورت دهيم، مطرح نشده است.

وی افزود: طرح نمايندگان است. هر آن چيزی که مجلس به صلاح کشور بداند و به تصويب قانونی برساند ما به عنوان بخشی از دولت موظف به اجرای آن هستيم. البته مسئول اجرای خيلی از موضوعاتی که تصويب می‌شود، دستگاه‌های ديگری غير از وزارت خارجه هستند.

خبرنگاری نيز در ادامه موضع وزارت خارجه در مورد بسته شدن تنگه هرمز را جويا شد که سخنگوی اين وزارتخانه گفت: موضع ما اين است که ما در برقراری امنيت در منطقه خليج فارس بسيار جدی هستيم. تمام اقتدار خود را برای به‌کارگيری شرايط مناسب برای حفظ امنيت در خليج فارس و عبور و مرور انرژی به کار خواهيم گرفت. اقدامات آمريکا و اروپا در بر هم زدن عرضه انرژی و تعادل بازار انرژی، تهديد کننده عبور و مرور محموله‌های نفتی از خليج فارس خواهد بود.

خبرنگار الاتجاه عراق در خصوص جزييات مانور موشکی امروز سپاه و برخی تحليل‌ها در اين زمينه‌ سؤال کرد که مهمان‌پرست گفت: چيزهايی که شما شنيده‌ايد ما نشنيده‌ايم. آنچه ما شنيده‌ايم اين است که سپاه مشغول آزمايشات و انجام رزمايش برای بالا نگهداشتن آمادگی‌های دفاعی و اقتدار کشور در دفاع از هر نوع تعرضی است و به کارگيری سلاح‌های تدافعی برای برقراری امنيت در منطقه می‌تواند نقش جدی ايفا کند.

وی افزود: بالا نگهداشته شدن آمادگی‌های دفاعی کشور را صد در صد به نفع امنيت منطقه و در خدمت امنيت منطقه می‌دانيم. هر کشوری که با قدرت آمادگی دفاع از سرزمين خود را داشته باشد، به ايجاد ثبات و امنيت کمک می‌کند و کشورهايی که ضعيف باشند و آمادگی دفاع از خود را نداشته باشد، شرايط ناامنی و بروز جنگ را طراحی می‌کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016